• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vit, blåvit rök vid återstart

F

F.d. 29925

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 230
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 td 122hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: i 800
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Motor
Upptäckte vid kamremsbyte att även vattenpumpen hade gjort sitt. Krångligt och mycket trångt att byta när man ligger på en gräsmatta.
Problemet kom vid återstart efter kamremsbytet. Svårstartad och mycket rök enl. ovan.
Ner med allt igen och kolla kuggarna där det visade sig att bränslepumpen stod en kugge fel.
Efter justeringen trodde jag i min enfald att nu skulle det bli problemfritt, men icke lika mycket rök enl. ovan.
Kan det vara så enkelt att det är membranet i rökbegränsningen som är boven i dramat?

Bilen har varit avställd sedan september 2013 och inga startförsök förrän efter vattenpumpbytet.
 
F

F.d. 23327

Guest
rökbegränsaren kan bara ställa till det om du har lucaspump,pumpen ska igentligen timas in med mätinstrument även om du bara byter kamrem.
sedan måste även kamaxeln stå rätt mot veven.
veven är den du rättar in både kammen och pumpen mot dvs inte rätta in pumpen mot kammen
 
Toppen