• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visa / Mastercard i Tyskland

essge

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: Visa / Mastercard i Tyskland

Hej!
Uttagsavgiften i bankomat är ju noll hos både ICA och GE, men GE vill ha ränta på bankomatuttagen.
"När du tar ut pengar från en bankautomat är avgiften 0 kr men du betalar ränta från dag 1"

Är det några kostnader att ta ut i bankomat med ICA-kortet? Har inte hittat något på hemsidan att det kostar ränta.

/essge

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej essge
Bankuttag av kontanter var det enda som kostade, vilket jag också skrev i inlägg 17 ovan, då betalar man ränta 15,73% på det kontantbelopp som ju direkt lyfts ut från kontot (= ett lån av pengar), kontantuttag är inget kreditköp.

Såvitt jag förstår hanterar ICA kortet motsvarande kontantbelopp på identiskt sätt, de har ju dessutom angivit samma ränta 15,73% - att låna pengar är inte gratis!

Observera det vi skriver om är kontantuttag från kreditkortskonto de behandlas på likartat sätt av samtliga kreditkortsföretag.
Har du däremot ett bankkort där du har egna tillgångar på ditt konto så betalar du ingen ränta, men väl uttagsavgift utanför Sverige - men då är det inte heller inågot kreditkort (MasterCard, Visa, etc).
ICA kortet har ju dessutom en årsavgift på 240 Sek, i varje fall enligt min frus kontoinfo, eller??
/Mvh, Bengt

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Hej!
Angående att ta ut pengar på ICA bankkort+ i EU land så har jag aldrig betalat några avgifter när jag har tillgodohavande på kontot. dessutom så får jag 0,5% bonus på alla köp med kortet vilket hitintills för min del har gett 225:- i år bruhar bli en sju åtta hundra på ett år, så även att man betalar en kortavgift på 240:- så blir det ett netto på fem sex hundra på årsbasis.

Dan kort är en ren Dansk historia, för att handla med dankort måste man vara bosatt i Danmark och ha en inkomst där. var in på en Dansk bank för att få ett dankort men det blev nobben.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Helt riktigt Kastanj.
Det är inga uttagskostnader för *Bankkort i "Euroland"
Däremot tillkommer en avgift utanför Euroland, t ex i Kroatien

* Bankkort är ett kort kopplat direkt till ditt konto.

mvh -Åke

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Om vi nu håller oss till Visa/ MasterCard som kreditkort, så kan man komplettera ovanstående betr ICA Master Card med följande information, för att vara riktigt tydlig;

# För ICA MC tillkommer varje månad en aviavgift på 20 Sek om saldokrediten utnyttjats, dvs saldot på kontot är negativt (GE MC har ingen aviavgift)!

# Alla kontantuttag på ICA MC som leder till att kredit utnyttjas beläggs med ränta, såväl i Sverige som utomlands (=GE MC)!

# Vid uttag utomlands i bank, post- och växlingskontor tillkommer en kostnad på 2% på uttaget belopp eller minst 35 Sek, blir det kredit på kontot tillkommer helt klart även räntan på krediten (=GE MC).

/ Enl koll med ICA banken, Bengt

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Hej!
Är det ingen som testat ett GE-kort och ett Bank-Visa, samma dag och samma butik och se vilka Visakurser som man får. Jag har på tidigare semestrar upptäckt att det skiljer en hel del mellan de olika varukedjornas Visakurser, fast man handlat på samma dag.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej jag har inte riktigt följt med men frågan var nog vilka kort som gällde utomlands,

Kreditkort kan vara problem men har ni det kopplat till ett konto så pengarna drages direkt fungerar Visa och Mastercard utmärkt

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det är inte enskilda butiker eller varukedjor som avgör valutakursen, de tar bara betalt i en den utpekade valutan som gäller på köpstället och som noteras på kvitto och kontoutdrag.
Valutakurserna avgörs varje förmiddag för banksystemet (se på TV's textsida 230) och gäller tills ny "fixning" ersätter.

Baserat på aktuell "valutafixning" på aktuell köpdag lägger sedan (i Sverige) de olika bankinstituten på lite olika 1,48-1,65% på "fixningskursen" och därmed det belopp som vi kunder sedan får betala (det är där pålägg sker och som då kan bli olika).
Observera att GE + Ica Master Card är som sagts ovan de enda i Sverige som inte lägger på denna procentsats på den aktuella växlingskursen (fixningskursen).
/ Mvh, Bengt

F

F.d. 3581

Guest

Nej, Claes o Mia

I tyskland så fungerar det inte alls på sådana ställen som man förväntar sig.
Tyskland ligger långt efter vad gäller Visa/Mastercard accept än vad vi gör i Svedala..

Tyvärr så är det...

Ds

ThomasElisabet

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2025

Tack för att du kollat Bengt men jag vill rätta dig på en punkt.

Aviavgift på 20,- tillkommer INTE på ICA:s Bankkort oavsett om du ligger + eller - på kontot. Aviavgiften tillkommer på de "gamla" ICA-korten (som inte är bankkort med MC) om man ligger minus på kontot vid månadskiftet och naturligtvis har en kredit på det kortet.
Gör man kontantuttag med bankkorten, oavsett land, och gör det från sitt eget saldo är det ingen ränta som går på. Gör man uttag från en kredit är det naturligtvis ränta.

Storbankerna har ju "tvingats" att ta bort uttagsavgifterna i euro-länder, valutapåslag har de dock kvar. Danmark som man ofta passerar på väg söderut som inte heller har euro kostar inget med ICA:s Bankkort

Thomas Andersson
nybliven medlem i husbilsklubben
tillika kundrådgivare på ICA Banken

Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Då får faktiskt ICA banken ändra den info som de ger per telefon, ställde frågan 18/3!
/ Ha de, Bengt

Gun & Roland

HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024

Till benndix m.fl.

Jag handlade med GE Mastercard och med Santanders VISA-kort med tio minuters mellanrum i en butik på Madeira i mitten av januari, just för att se om det stämde med att GE inte tar ut något valutapåslag. Mycket riktigt, GE noterade Euron i SEK 9,44 och Santander i SEK 9,57, nästan 1,4% skillnad.

mvh Roland

Toppen