• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visa / Mastercard i Tyskland

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025
Enligt viss litteratur kan det vara besvärligt att betala med Visa eller Mastercard på butiker och restauranger i Tyskland.

Stämmer detta?

kjeva

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2025
Sv: Visa / Mastercard i Tyskland

Vi har aldrig haft problem med varken Visa eller Mastercard i Tyskland.

Eva och Kjell

J

Jarn

Guest

Det stämmer att det inte är lika utbrett som i Sverige.

Men i butiker är det alltmer accepterat. På restauranger kan det ibland vara så att de inte tar kreditkort.
Men det blir mer o mer vanligt. Samtidigt blir man lika paff var gång det drabbar en att man inte kan betala notan med kortet och börsen är tom....

Hände oss så sent som i somras. Det finns ju som tur är gott om bankomater så man kan plocka ut.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi använder nästan alltid kort och har aldrig haft problem i Tyskland.

F

F.d. 6238

Guest

Använd kort, ALDRIG automatuttag.
Bankomaten lurar Dig och Du är maktlös mot Banken. Skall du ta ut kontanter så gör det i affären. Detta är mitt råd efter att blivit blåst av Automaten.
Kan säkert hända även i Tyskland, Automat som Automat.

Hls Kurt som snart kan köpa Segelbåt. (Blåst av Automaten).
:confused::confused:

Ingo

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
210
Medlemskap
2025

Affärer som Lidl och Aldi tar inte Visa / Mastercard

F

F.d. 839

Guest

Micke & Jenny,

Mycket beror på om det gäller det gamla utförande av Visa - Master Card. Dom gamla är utan det inbyggda chip vilket innebär att man måste signera kvittansen. Dom kort vägras ofta. Det är ett MÅSTE att du har ett VISA - MASTER med inbyggda chipset då fordras det endast att trycka in din hemliga code. Prata med din bank.

Detta med chipset är fortfarande inga garantier. På en av mina resor genom Danmark (Statoil i Tappernöje) vägrades mitt VISA kort utav någon anledning fast jag hade nyaste kortet med foto och det inbyggda chipset. Bra att ha kontanter på sig ;).

F

F.d. 52918

Guest

Samma hände oss också i Danmark,vägrade helt ta emot vårt Visa kort.
Vissa affärer i Danmark tar Visa kortet,,,,,,men man får då betala ett sk."gebyr" vissa % på varorna man inhandlar,och det är inte så litet man får extra betala,så numera växlar vi alltid till dansk valuta,blir billigast och säkrast då.

Hälsningar Ingrid o Stig

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Tack för alla bra tips!

Jag och Jenny får säkra upp med en del kontanter på sommarens resa.

Jag ska höra med banken om det är enkelt att få ett nytt chippat Visa / Mastercard.

Senast ändrad:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Jag var inne på banken i förra veckan och frågade just efter ett Visa med chips. Enligt banken ska alla Visakort bytas ut till chips istället och att information är på väg. Jag beställde ett ersättningskort utan kostnad som kommer om några dagar.

//Kicki

F

F.d. 839

Guest

Stig & Ingrid,

Jag fick också betala en viss % sats under en av mina resor genom Fjärran Östern. Vid hemkomsten tog jag kontakt med VISA och dom återbetalade procent satsen utan diskussion. Det gäller att stå på ;)

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Danska butiker, campingar och museer är hopplösa, har man inte Dankort blir det att betala ca 3% extra vid kortköp.
Man blir upprörd när man måste ut ur butiken till bankomaten för att hämta kontanter. Å andra sidan finns det gott om bankomater som funkar.

F

F.d. 52918

Guest

Tack Belgien, det var en bra upplysning, det visste vi faktiskt inte. Vi handlar ofta i Helsingör och Prövestenen,och dom är inte buskablyga att ta ut " Gebyr %" Hoppas många av medlemmar läser detta.Tack än en gång.

Hälsningar Ingrid o Stig

F

F.d. 839

Guest

Kalle,

Anledningen för Danska affärer - att dom tag 3% extra beror delvis på att dom måste vänta för länge på sina pengar från VISA. Det bästa vid hemkomsten är att ringa upp VISA och berätta hela historien dom har nämligen INTE rätt att tag extra betalt. Kortägaren betalar en årsavgift för kortet så varför betala engång till :mad:.

Ett sätt att lära dom : gå in på en affär handla det du ska. Om dom vill ha extra slantar för att man använder kortet så gå därifrån och lämna alla varor vid kassan :D.

F

F.d. 29758

Guest

Som i ett tidigare inlägg, så stämmer det att i Danmark så läggs det på 5 % på beloppet om man inte har det danska kortet DANKORT ! Orsaken till detta att dom säger att dom är tvungna att betala en anslutningsavgift till kortföretaget !!!
Dessvärre så är det lika vanligt i Tyskland. Speciellt på campingplatserna. Har råkat ut för detta vid ett flertal tillfällen, En så stor camlingplats som den i Lindau (vid Bodensjön ) vägrar dom att acceptera kort, som inte är försedda med ett speciellt märke från en tysk bank
Skulle köpa tillbehör till min husbilsmarkis vid en tillbehörsfirma i Tyskland, dom gjorde lika dant, vilket medförde att jag bara gick och lämnade hela "varupaketet" kvar i kassan! Vilket liv det blev!!
HI HI HI

F

F.d. 3581

Guest

Jomenvisst,
Tyskland har inte alls kommit lika långt som Sverige vad gäller betalkortsaccept.
Vi har blivit nobbade ett flertal gånger i medelstora livsmedelsbutiker, så ha alltid cash som reserv.
Samt att säkerheten kan ifrågasättas där kort accepteras.
Ofta begärs inte legitimation vid signaturköp som vi alltid gör här hemma.

Däremot verkar de ofta acceptera någon form av eget betalkort som vi inte sett röken av tidigare.

DS

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Instämmer helt med Hundvakten!
Vid vår senaste rundresa i Europa sept/okt -07 fann vi, spec södra och mellersta Tyskland att våra vanliga kreditkortkort, Visa och MasterCard, inte var användbara på lika många platser och butikskedjor som tidigare år, men på alla drivmedelsstationer fungerade de.

På stora väl etablerade restauranger och i större städer fungerar korten mestadels bra.

Vi har chip på samtliga våra kort men på detta område ligger tyskarna långt efter oss i Sverige. De har all utrustning för chip läsning på t.ex mackarna men de används inte (personalen ovetande), ”man” skriver fortfarande ut/på "en slip" som förr i tiden och man behöver inte ens legitimera sig (vilket vi finner mkt underligt - men personalen litar på alla ……. ).

På allt fler orter har man i stället fört in och använder sig av egna ”lokala bankkort/kundkort” en sorts kort som en ”utböling” naturligtvis inte har tillgång till och då gäller bara kontanter.

Vi använde på prov ett nytt ”Master Card kreditkort från GE Money Bank” som totalt saknar alla kostnader, om man inte gör kontantuttag i bank. GE kortet har inte t.ex det vanliga kurspålägget 1,4% på fakturabeloppet som alla övriga banker i Sverige har – resultatet är att vi kan rekommendera att ni själva kollar upp detta på följande länk www.gemoneybank.se/templates/StartPage2.aspx?
/ Mvh, Bengt 333

ThomasElisabet

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2025

Tack Esso för ditt inlägg om ICA Bankens kort.
Vill inte själv tala om fördelarna med det eftersom jag jobbar där. Det är roligare att läsa att någon annan upptäckt det.
Kan väl säga som ett inlägg ang chip kontra magnetspår. Alla butiker o banker ska gå över till chip-läsning senast 2011 då det ska vara genomfört i hela Europa.
ICA Banken byter ut alla bankkorten under 2008 till att chipet ska läsas vilket är säkrare för alla parter. ICA Banken har aldrig haft något valutapåslag heller.

Thomas Andersson

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vill man ha lägsta kurs så skall man använda ICA-kortet. De har ett MasterCard som funkar bra.

EssoJ
Hej!
ICA Master Card var helt nytt för mig och rätt skall vara rätt, men så här ser verkligheten betr kostnader ut mellan korten;
........................................ICA Master Card ..... GE Money Bank
Årsavgift................................240 Sek.......................0 Sek
Bankomatuttag i Sverige..............0.............................0 Sek
Bankuttag Eu..............................0.............................0 Sek
Effektiv ränta...........................15,73........................15,73 %
Max limit........................100.000.......................50.000 Sek
Räntefri period................snitt 45..................upp till 60 dgr
Valutaväxlingspåslag..................0...............................0 %
Reseförsäkring.........................Ja..............................Ja

Dessa båda kort är ensamma på Svenska marknaden om att bla inte ha något Valutaväxlingspåslag (alla övrigar har mellan 1,48-1,65% pålägg) men det finns ju fler komponenter att jämföra!
/Ha det bra, Bengt

Toppen