• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virus i datorn

F

F.d. 52994

Guest
Det har kommit nåt slags virus i min mågs dator. En sida kommer upp att han skall betala ett bötesbelopp till polisen, det har också låst datorn så att den inte går att använda. Vad gör man för att få bort viruset, han har lämnat den till mig men jag vet inte riktigt vad jag skall göra, vill helst inte formatera den för då försvinner ju allt i hårddisken. Kan någon expert ge ge mig en handledning för att fixa detta.
Tack på förhand Curtan
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Virus i datorn

Jag är ingen expert men då sonen fick detta virus i sin datorn fick vi anlita en. Han hade med sig några olika program som skulle ta viruset men alla misslyckades! Han var tvungen att omimstallera datorn. Tur för oss var att datorn var ny och hade inga sparade filer eller bilder...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.606
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Virus i datorn

Prova med att starta om datorn i "säkert läge" och gör en återställning med datum några dagar bakåt i tiden.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Virus i datorn

Har man en gammal java-version med kända säkerhetshål som gör det
lätt att infektera datorn från en webbsida,avinstallera Java 6 Update 31 och hämta
uppdaterad Java http://www.java.com/sv/ när datorn är rensad/ominstallerad.

Sen är det allför många som inte använder potenta antivirus program som ex Norton, McAfee, mfl utan använder gratisprogram som inte spärrar/stoppar tveksamma websidor. :confused:

Ingen lek att få bort den här typen av virus...lycka till

Bosse
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Virus i datorn

Hej jag hade motsvarande problem, men uppdaterade defende i datorn, den har tuggat i två-tre timmar och hittade skiten och nu är det borta!
Försöket värt!
//Janne.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Virus i datorn

Det har kommit nåt slags virus i min mågs dator. En sida kommer upp att han skall betala ett bötesbelopp till polisen, det har också låst datorn så att den inte går att använda. Vad gör man för att få bort viruset, han har lämnat den till mig men jag vet inte riktigt vad jag skall göra, vill helst inte formatera den för då försvinner ju allt i hårddisken. Kan någon expert ge ge mig en handledning för att fixa detta.
Tack på förhand Curtan

Installera det program som Benzen rekomenderar om du har mer än en inloggning så du kommer åt att installera det programmet. Trojanen lägger ut en bild som täcker hela bildskärmen på din vanliga inloggning.
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Virus i datorn

Fick tips på att skapa en till användare och ha som typ reserv om detta händer igenoch det gjorde det naturligtvis, (fick hålla på länge innan jag kom in och kunde ta bort viruset) loggade in i felsäkert läge på nya användaren då jag fått viruset på mitt ordinarie inlogg, där körde jag antivirusprogrammet och vips var det borta från datorn.

Mvh Pelle
 
Toppen