Sitter och skriver på min bok. Nu har jag fastställt namnet.
Den börjar snart vara klar, men saknar massor av sånt som ett förlag vill ha. Innehållsförteckning, att nya kapitel ska börja på höger sida, namn på att foton som inte är mina. (dom ska jag radera). Måste även bestämma mig för hur försäljningen går till. Förlaget kan ge ut det i bokhandeln och ersätta mig med royalty (som är skattefri
, men förlaget tar de mesta pengarna).
Jag kan kombinera det med s.k. egenutgivning och sälja privat till ex. HBK och för det får jag betala 10% i skatt eftersom jag bor på GC. För att få ner priset för egenutgivningen som jag måste betala i förskott, behöver jag beställa ca: 1000 böcker. Vågar jag det???
Jag har skrivit ett litet recept som finns med i boken idag (som inte är korrekturläst) som ni får som ett litet smakprov.
Ikväll lagar vi bara något enkelt. Det blir SirMcLains Chili Chicken de la Pina.
- kycklingbitar
- 1 ½ lök
- chiliolja
- 2 rispåsar
- ananasringar
- kycklingbuljong
- curry, svartpeppar, salt
Lägg en flaska Cava och vitt vin i kylen. Koka två rispåsar tillsammans med ett par droppar chiliolja, curry, peppar och en tärning kycklingbuljong, salta vid behov. Bryn kycklingen på hög värme lite lätt, med chiliolja och en halv lök. Bjud din vän på något att dricka under tiden. Servera några oliver.
Ta fram Omnia ugnen. Smöra insidan, finhacka löken och blanda i den i riset. Lägg lite skivad kyckling i botten för att skydda riset, ha därefter i ris och lökblandningen så att ugnen fylls med 2/3. Krydda med curry ovanpå och lägg på resterande kyckling och den brynta löken så att det täcker till 80 %. Mera chiliolja på kycklingen och svartpeppar/salt, därefter lägger man på ananasringarna så rikligt att de ligger lite omlott på varandra. Sätt den på gasspisen och börja ugna på svag värme. Fyll på din väns glas och ta in lite mer snacks före maten. Ta gärna ett glas själv så ni får lite sällskap.
Medans ugnen ugnar är det dags att göra en vanlig sallad. Men smula gärna ner lite getost i den och häll på basilika olja. Den har vi både till förrätt och till maten. Skär upp lite baguette och ta fram lite flingsalt på bordet. Nu när doften från ugnen börjar fylla husbilen dags att bara tjuva en brödbit med lite olja och flingsalt för att stilla det värsta suget.
Ugnen är klar efter ca: en timme. Dags att börja duka nu när skymningen faller på. På med dojorna och börja duka på rastplatsmöblerna. Ta gärna ut lite stämningshöjande grejer. Typ batteridrivna ljus eller bordslampa. När du dukat fram allt tillsammans med förrätten, tar du fram Cavan och öppnar den med ett ploppande ljud och häller upp. ”Välkommen att sitta och njuta, nu fixar jag allt.” Atlantvågorna som har kraft ända från Amerika rullar lugnt men kraftfullt in till det avtagande ljuset, samtidigt som man njuter av bröd, getostsallad, med vår låtsaschampagne. När Cavan och förrätten är klar är det även mörkt. Alldeles nyss har man sett solen drunkna i Atlanten. Det fräste inte ens.
Utan brådska är det dags för varmrätten till lite vitt vin. Tar ut omniaugnen som den är med en stor slev. Oj! Vad gott. Men gud vad mycket. Serverar lite vitt vin till. Uttryck gärna lite uppskattning till din vän som höjer stämningen under kvällen.
Svårt att inte få en fantastisk kväll om man följer receptet.
Ett kort på mig från La Graciosa.