Jaha! Nu var dagens övning med Registreringsbesiktning avklarad. Före jag åkte dit tejpade jag det extra yttre gasoluttaget för att dölja det lite snyggt, eftersom det inte finns med på installationsintyget.
Några skillnader var det mot Sverige. Jag gick in och betalade 83 € för registreringsbesiktningen. Hon bakom disken var perfekt på engelska. Tog en halvtimme att gå igenom alla dokument och komplettera med deras egna. Hon tittade på mig förvånat och sa: "Perfekt alla papper är i ordning ställ dig på bana 2".
Under tiden man stod i kö kollade inspektörer blinkers, bälten, oljesticka???, bensinlock???, trianglar, räddningsväst, lysen.
När jag körde in kollade dom först utsläppen. Dom testade flera gånger men fick inget utslag. En av dem gjorde tummen upp till mig.
Dom hittade inget som var fel utom VIKTEN. "Du väger 300 kg för mycket. Du måste tömma bilen och komma tillbaka". Lättare sagt en gjort. Ringde min granne som är husvakt för en lyxvilla i Sonnenland. Han låste upp och vi lastade ur varje pinal i bilen. Även sängarna.
Det tog nästan 2 timmar. Fan vad mycket prylar man har i bilen. Blev 12 sopsäckar med grejer. Vägde dynamit. Tror vi kommer att slänga en hel del före allt är på plats igen.
Tömde även 111 liter vatten i en dagvattenbrunn.
Jag har ju ett extra batteri, Efoy med 10 liter dunk, två jättestora solpaneler, inverter 2000 watt, alugas installation gör några kilon. När jag efter några timmar kom tillbaka till ITV:n gjorde dom om allt utan kostnad. Nu blev det blankt papper.
Men som alltid i Spanien så ska man vänta. Dom sa till mig att jag kan hämta dokumenten 26 mars. Sedan ska väl dom troligen till Traffico (Guardia Civil), men det ska min Gestoria fixa. På torsdag ska vi ut och husbila 2-4 dar någonstans på ön och samtidigt reda ut vad vi ska slänga och vad vi ska ha kvar i alla sopsäckar.
Ps! Förväntar mig en kommentar från Los Suecos som är Facit i detta ämne. Han kan tala om om jag gissar rätt i byråkratin.
Ps2! Ska in på nästa besiktning i mars 2020.