Bye bye Sweden
Nu lämnar Plåtisen Sverige för gott. Sista skymten av Öresundsbron från Finnlines på väg till Travemünde. Framtida resor blir till andra mål.
När vi kom till Travemünde 0030 åkte vi direkt till Reinfeld
GPS: 53.829929, 10.483374 och var framme 0100. Bra GRATIS
plats när man kommer med kvällsfärjan. Finns tömning/fyllning/toa/el för den som gillar det. Stod där bara till morgonen för att åka vidare till våra vänner Marocko Max och Ann-Helene som stod på Campingplatz Ritzebüttel
GPS: 54.172359, 9.842548 för 16€ natten + el. Den sved... Men vad gör man inte för att få träffa sina vänner.
Max satte direkt igång och slipa mina lyktor som solen förstört förra sommaren på Kanarieöarna. Efter Max handpåläggning klarar jag nog nästa besiktning i mars. Numera har jag ju ett garage (ett Kamelstall) på GC så nu tar inte solen så hårt när den är parkerad.
Min första selfie.
På kvällen gick vi alla på Campingens världshus. En glad tillställning trots min ospetsade Cola Zero. Nortorf som byn heter där campingen ligger är en trevlig liten by, med ett stenkakemuseum som sin största turistattraktion. Jag nöjde mig med att insupa bylivet under min morgonpromenad. Som andra tyska småstäder/byar är allt iordning och snyggt. Alla man stöter på säger "Mojn" och nickar artigt. När man går ut från alla ställen ropar man tjyys och får en likadan reaktion tillbaka. Älskar dessa tyska små orter. Tyvärr inte samma med de större städerna (utom Hamburg som jag gillar).
Efter två nätter är det dags att skiljas åt. Vi skall vidare till var sin ö. De till Sturkö och vi till GC. Nu har vi bara 460 mil kvar enl Google Maps. Vi åker ju inte raka spåret. Ska ju förbi Gun & Ronny som flyttat permanent till Guardamar. Efter det så flyger frugan hem från Alicante, medan jag tuffar vidare hem till GC med husbilen.
Jag har hör så många skrämselhistorier om Glyckstadt färjan till Wischhafen över Elbe. Hur man får vänta i timmar för att komma fram till färjan. Därför har det inte blivit av att prova den. Men nu är det ju sista chansen och det passade ju bra att slippa ca:15mil när man är strax söder om Flensburg och ska vidare mot Iberien. Hamburgköerna brukar inte vara så roliga de heller.
Vad snopna vi blev när vi efter en timme i ösregn kom fram till färjan. TVÅ BILAR FÖRE. Väntetiden var 5 minuter. Överfarten tog en kvart och vi såg minst 4 färjor som körde samtidigt. Kostade 16,50€. På nätet stod det 15€ men min tyska är några streck under perfekt, så jag kanske hade missa något?
Vi lämnade
Schleswig-Holstein i ösregn och kom till Niedersachsen i strålande solsken. Stannade och tankade. Tog naturligtvis den dyraste pumpen av misstag. Hade jag tagit rätt hade det kostat 1,149€/l.
Nästa tankning blir i Luxemburg och därefter Spanien. Frankrike tankar jag aldrig i om jag bara har genomresa.
Tuffade på några timmar på Autobahn 1. Efter Bremen var det en trafikolycka bara 100m framför oss och all trafik stoppades. Inom 5 minuter kom första polisbilen och inom 20 minuter hade ambulanser, läkarbilar, bärgare och en ADAC helikopter kommit på plats. MC polis körde före och såg till att brandkåren hade fri lejd genom våran STAU. ADAC ambulans helikopter åkte efter 15 minuter. Troligtvis till närmaste sjukhus. Vi fick vänta totalt en timme före de släppte på och när man körde förbi olycksplatsen såg man bara en liten hög uppsopat vid vägkanten. Alla andra spår var borta utom en bister MC polis som observerade oss som passerade.
Fick ju en naturlig rast på en timme, med mat och dryck, samt promenader runt bilen, så man var redo för nästa etapp. Tutade vidare. Stannade på ett ställe och fyllde LPG flaskorna fulla. 30 liter fick jag i. Räknade ut att jag har förbrukat 8 liter sedan Sveg (se tidigare) för några veckor sedan.
När jag kom fram till Moseldalen stod det en varningsskylt. Max 9 ton och förbud för buss. Ok! Jag klarar det.
Lite senare kom en skylt att det skulle luta nedåt 20%
. Oj Det var mycket, så jag la i 3:an och motorbromsade plus använde vanliga bromsen. När motorn rusar mer än 4000 varv känns det ju obehagligt och man måste bromsa rejält. En bil bakom mig blinkade med hellyset, så jag stannade till på en p-ficka i backen. Bilen pekade på mitt framdäck som rykte ordentligt. Hmm! Det kanske gått lite hett till där. Frugan spottade på fälgen och det bara fräste. Bromsarna fick vila en 10 minuter, och Google Maps hjälpte mig att hitta en flackare men längre bana till vårt ställe (låtsas att ni är en cykel så visar Maps nivåskillnaden).
Och nu står vi här i St Aldegund
GPS: 50.080865, 7.131550 i två nätter. 24 grader här på kvällen, så vi gick till värdshuset tvärs över gatan. Tog en jättesallad med cola zero. Frugan tog världens bästa Carbonara enl. henne, med en jätte öl.
I morgon ska jag promenera till Alf och tillbaka.