• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vintervila

J

Jarn

Guest
Sv: vintervila

Jag ser att många ställer av och på sina husbilar just vid månadskiftena.
Tror att det beror på gammal vana för att skatten då betalades månadsvis.

Nu har ju de flesta en årsskatt på 5.018:- och det betyder ju att man betalar per dag.
Så man kan ställa av och på den närsom i månaden utan att behöva oroa sig för om man betalar för en månad extra.
Det är också lätt att räkna ut hur mycket man skall få tillbaka resp. betala när man ställer av och på.
Det är c:a 14:- per dag. Påställningsavgift är 50:- per gång.

Det gör ju också att det kan vara lönt att ställa av den en kortare tid för att sedan ställa på den igen, kanske vid någon långhelg eller så.

F

F.d. 52979

Guest

Vi har oxå ställt av, plockade ur allt i bilen idag, fixar för logförvaring. förra året ute till 31/10, ena natte -10 gr. nästa natt och dag dis dimma regn, så det känns rätt att sluta nu. Längta redan efter april så vi kan dra igen Under vintern ska vi byta kök och umgås med de som inte är lyckliga ägare till husbil.

:dog:

F

F.d. 11293

Guest

Nu har ju de flesta en årsskatt på 5.018:- och det betyder ju att man betalar per dag.
Så man kan ställa av och på den närsom i månaden utan att behöva oroa sig för om man betalar för en månad extra.
Det är också lätt att räkna ut hur mycket man skall få tillbaka resp. betala när man ställer av och på.
Det är c:a 14:- per dag. Påställningsavgift är 50:- per gång.

Det gör ju också att det kan vara lönt att ställa av den en kortare tid för att sedan ställa på den igen, kanske vid någon långhelg eller så.

Kan man göra detta hur många gånger som helst på året utan att "bli bestraffad" det skulle ju gå med "vinst" om man inte skall ut med husbilen på tex 5 dagar, hur funkar det med skatte kvitto o försäkringar i fall man skulle göra så, jag tror ju att dom som administerar sånt skulle få nippran.
:)

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Jag ställer heller inte av husbilen förstår inte brådskan av det det är ju många fina helger kvar innan snö och salt kommer hoppas jag.

J

Jarn

Guest

Till Dotorparn, det är rätt det finns inga begränsningar, däremot har jag för mig att det finns en 14 dagars regel som säger att man får betala för hela tiden om det gått mindre än 14 dagar sedan man sist ställde av den, när man ställer på den igen.

Visst blir det en del försäkringar och skatter som betalas och återbetalas.

Själv ställer jag bara av den om jag med säkerhet vet att den inte skall användas på en månad eller mer.
Eftersom jag inte använder den på vintern, så blir det ju i mitt fall bara några gånger per år som proceduren upprepar sig.

Nu verkar även Vägverkets datorer vara intrimmade, för vid sista avställningen kom rätt summa inbetalt på mitt konto efter några dagar. Fantastiskt !

Toppen