• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vintervila

F

F.d. 2297

Guest
Hej på er
Idag har vi ställt av husbilen för vintern, så nu är det bara till att vänta på våren och planera nästa sommars resor
Hälsn
Elving o Inga-Britt

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25057

Guest
Sv: vintervilla

Hej även vi har ställt av, nu får vi gå i ide, å invänta våren, till er som kör i vinter, kör försiktigt, så ses vi på vägarna i vår.
Hälsar Guy o Rosita

F

F.d. 29809

Guest
Sv: vintervilla

Tack och hej för säsongen 2008, även för oss idag. I april rullar vi vidare!

F

F.d. 24718

Guest
Sv: vintervila

Och jag har börjat fixandet så jag hinner med allt innan våren. Först ut var att montera nya däck till Dutchy. Det är inte något snabbjobb att montera däcken på fälgar med dimensionen 8.25X20 för handkraft. Men bra blir det!! :)
Syns till våren.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Var försiktig med låsringen till fälgen- tror att du sådan Sitter den fel är den livsfarlig.
Hälsningar Bror

F

F.d. 4380

Guest

Lite nyfikna,vad är anledningen till att ni inte använder husbilen på vintern ?
Underbart att nyttja den året om !!

Britt O Roger

F

F.d. 297

Guest

Vi tycker den blir så skitig av salt och snömodd på vägarna sedan tycker vi att vinterdäcken blir dyra sedan är vi inga vintercampade på vintern. Så vi ställer nog av våran nya Dethleff snart nu inför vintern visserligen kan vi njuta av den ändå för vi står på en privat camping året om med altan o trädgård bara 6 km från där vi bor så det är tre år som vi stått där. Fast i år har vi bara varit ute på vägarna och kört till olika vackra platser i Sverige. Kör försiktigt ni som rullar året om sedan ses vi till våren igen.

Anita o Risto i Täby

F

F.d. 24718

Guest

Var försiktig med låsringen till fälgen- tror att du sådan Sitter den fel är den livsfarlig.
Hälsningar Bror
Tack för omtanken. :) JAg måste erkänna att jag fuskar lite, har en kompis som jobbat med detta i många år så han får "göra jobbet", jag bara hantlangar. :D
Vi var tvungen att pumpa lös ett "skrotdäck" och det släppte inte förräns vid 3,5 kg! Det small bra!!!!!!!!!!!!!!!

Ha de

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Mot min vilja blir det vintervila pga jag lånade ut bilen till 2 trevliga damer som tog en tur till Göteborg, på hemvägen skulle dom tanka och tänkte sig inte för utan fastnade med taket när dom körde in till pumparna.
Det blir takbyte och lite annat gjort på den under vintervilan.

Hälsn/ Pelle&Annette

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

JO vi har oxå ställt av våran för vintern vill inte köra med den när det saltas på vägarna har så mycket annat att göra på vintern vi brukar passa på att renovera inomhus då när det är kallt ute:mcride:

Senast ändrad:
F

F.d. 29809

Guest

Vi kör inte på vintern av flera skäl: Problem med tvättmöjligheter, vår bil har inga säkerhetssystem i form av ABS, ASR, ESP, den är inte byggd för vinterbruk och måste kompletteras på flera sätt för att det skall bli njutbart.

SMEDBY

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2306
Medlemskap
2026

Hej!
Vi ställer också av vår husbil okt - mars. Det är så kallt och mörkt under höst/vinter. Vi ser fram emot att ta fram den 1 april 2009. Vi arbetar fortfarande och kan inte åka söderut på vintern. Det kommer vi att göra när vi går i pension om några år! Då blir det åretruntåkande med bilen!
Hälsn Anders och Eva

F

F.d. 15874

Guest

Vi kommer oxå att ställa av Biggen härframöver mot vintern men oktober ut kör vi nog för det finns ännu fina dagar kvar att njuta av.
Att vi sedan ställer av beror dels på att det inte är så kul att åka ut och sitta inne i husbilen med två barn, som efter ett tag inte älskar varandra eller oss längre, medans den skånska hösten/vintern rasar utanför bilen. Visst finns det kläder efter väder, men inte i obegränsad mängd att ta med sig (testade en ruskig helg i våras och det gick åt 4 ombyten på en em)
Sedan är det mycket aktiviteter under detta halvår för barnens del med gymnastiken och brottningen och så småningom simskola och för ens egen del så är ju sommarsemestern långt borta.....så detta är vårt skäl till att ställa av under vintern.
Tror att denna diskussion kommer att föras även denna vintern av de som älskar att åka ut på vintern och de som gärna väntar fram till våren..finns inget rätt eller fel utan var och en gör nog som passar just sin familj bäst.

//Agneta

F

F.d. 52938

Guest

:yes:Husbil bilder 008.jpgHej !
Nä någon avställning blir det inte frågan om ännu.
Vi har förhoppningsvis flera fina helger kvar , så nån månad till får det allt bli.
En liten bild från Hunnebostrand förra Lördagen kanske får avställningskänslorna
att svalna ?
Mvh FraMia 1014

M

mikkis

Guest

ojoj vad många ställer av sina husbilar tidigt..

Själva så åker vi så länge vi bara kan och har möjlighet. Vi ställer INTE in bilen än på ett par månader
/
Mikkis

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

Vi ställer inte av, men åker inte särkskilt mycket under vintern. Använder bilen som gäststuga, både hemma och när vi besöker släkt och vänner.

F

F.d. 52938

Guest

ojoj vad många ställer av sina husbilar tidigt..

Själva så åker vi så länge vi bara kan och har möjlighet. Vi ställer INTE in bilen än på ett par månader
/
Mikkis

Hej
Kanske bara vi från GBG som kämpar på ?
FraMia 1014

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Nädå, vi rullar året om och sedan Maja fått dieselvärmare räds vi varken snöstorm eller drivis!!

:D:D

F

F.d. 6057

Guest

Även vi från Piteå rullar på ett tag till, trots mörker ock lite kallare väderlek. skall för övrigt på hund utställning i Boden helgen 3-5 okt.:dog:

F

F.d. 297

Guest

Ja vi håller med Er alla som vintervilar. Det är så mycket salt på vägarna som förstör lacken på bilen det är ju inte lika lätt att tvätta av en stor husbil varje vecka som man gör med en personbil. Sedan är det mörkt och dräligt när man har barn som ska ha massa ombyte på vintern. Kan bara gå till mig själv som är rörelsehindrad hur bökigt det är med alla de tio lager man ska ha på sig och av sig. Så har man alltid något hemma att göra under den mörka perioden vintern. Fast vi kan ju åka ut och vara i bilen om det blir fina vinter helger vi har ju våran camping. Men ännu hoppas vi på några fina dagar på helgerna i okt. Nu till helgen ska det visst bli en mellan dag då får man passa på. Men nu känns det faktiskt som husbilsåkandet är slut för i år i detta trista väder som har varit i dag.
Ha det bra kör försiktigt ni som åker året om.

Anita o Risto i Täby

Toppen