• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Kort fråga, ska man starta bilen när den är avställd för vinterneller ej? Den står ute och fryser!Vad är bäst? :confused:
Elisabeth
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Det finns mycket skrivet i denna fråga. Du kan säkert hitta om Du letar lite. (Själv hittade jag inget intressant vid en snabb koll) En del förespråkar att starta då och då, medan andra säger att det bara sliter extra på motorn.
Själv tror jag inte att det gör någon nytta... (en helt amatörmässig bedömning).
Jag tror att det viktigaste är att se till att batterierna är laddade vid uppställningen och gärna frånkopplade så inget står och tjuvdrar.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Hej.

Nu är min bil inte avställdså jag kan ta en sväng när vädret tillåter. Jag tror det är bäst att inte varmköra om man inte kan åka några mil så allt blir genomvarmt. Själv sätter jag i sladden då och då för att hålla batterierna i trim.

Peter.
 
F

F.d. 12707

Guest
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Om det er rett eller galt er jeg ikke så sikker på, men det kan da ikke slite mye på motoren. Kankje er det bra at den får olje i sylinderveggene så de ikke tørker opp.
Så var det dette med hjula da, jeg kjører bilen noe slik at hjula ikke "setter seg" - altså slik at ikke all vekt står på samme hjulpunkt over flere måneder. Da kan man få ovale hjul, og det er vel ikke så bra? Det kan lønne seg å flytte bilen en kvart eller halv omdreining på hjula for å unngå skade på hjula.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Det kan ju inte skada att ta en sväng, men det är VIKTIGT att turen blir så lång att motorn blir genomvarm (även avgassystemet) för att undvika skadlig kondens. Däcksplattor undviker man i viss mån genom att höja däckstrycket vid avställningen, men även om man får plattor så försvinner de efter en stunds körning.
Det enda jag gör med själva bildelen är att byta motorolja innan avställningen samt att köra en riktig sväng så att allt är genomvarmt. In i lokalen med husbilen och skruvar bort batteripolerna, sedan får bilen stå tills det är dags för påställning.
Det som är värre mössen faktiskt, för trots att jag dränkte in bilen med vitpeppar och enris (även runt hjulen) så hittade frugan och jag små pluttar i husbilen igår:(.
Tråkigt som tusan, men inga skador vad vi kunde se iaf.

Anders& Marie-Anne
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Instämmer till fullo. Det mest oroande är mössen. Tidigare när vi hade husvagn fick vi in möss en
höst och de ställde vill mycket otyg, illaluktande pluttar överallt i husvagnen.
Har inte drabbats av det i husbilen, men förra hösten hade vi möss i ett kallgarage där en gammal bil
står. Hade gnagt på tänddelar bl.a
Ställer inte in husbilen, då mössen på hösten drar sig till uppvärma lokaler, eller lokaler där
människor inte rör sig.
Husbilen endast uppställd på asfalt och laddning 2- 3 ggr per vinter.
Tror den mår bäst av detta.
Mvh Sven-Eric
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Det kan ju inte skada att ta en sväng, men det är VIKTIGT att turen blir så lång att motorn blir genomvarm (även avgassystemet) för att undvika skadlig kondens. Däcksplattor undviker man i viss mån genom att höja däckstrycket vid avställningen, men även om man får plattor så försvinner de efter en stunds körning.
Det enda jag gör med själva bildelen är att byta motorolja innan avställningen samt att köra en riktig sväng så att allt är genomvarmt. In i lokalen med husbilen och skruvar bort batteripolerna, sedan får bilen stå tills det är dags för påställning.
Det som är värre mössen faktiskt, för trots att jag dränkte in bilen med vitpeppar och enris (även runt hjulen) så hittade frugan och jag små pluttar i husbilen igår:(.
Tråkigt som tusan, men inga skador vad vi kunde se iaf.

Anders& Marie-Anne

Hur lång ska turen vara? Tills motorn blivit helt varm och värmen är på högsta eller några mil?
Elisabeth
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Hej.

Kör ut en timme i landsvägsfart. Då blir alla oljor, motor och avgassystem genomvarmt.

Håller helt med Anders&Mari-Ann.

Peter.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Hej! Jag startar inte min bil alls under vintern, först nån gång runt 1 Aprill, Har haft lite värme på ca 5 grader under hösten när det var fuktigt men nu ingen värme.
Mvh Frank
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Nu måste jag få fråga också :) Är det fel att ha lite värme på hela året i husbilen, via varmvattenberedaren?

Har elsladden (220V) i hela vintern, brukar även ställa in avfuktare ibland och dra ut lite fukt, om det skulle ha hittat in. Hur mår batterierna om man har el-sladden till hela vintern, den sköter väl underhållsladdningen själv då?!

Nu skall nämnas att den max kanske står still 2 månader mellan december och januari.

/Johny
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Hej.
Det bästa är nog att ta en tur så att den blir ordentligt varm,kanske en gång i månaden och bromsa ordentligt några gånger annars rostar bromsskivorna,det rostar värst under bromsklossarna och blir gropar i skivorna.Är bilen avställd så kan Du väl ändå köra litet på tomten fram och tillbaka.Litet värme i bilen,för att hålla fukten borta är också bra.
MVH
Jan-E.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vintervila - starta eller ej starta motorn?

Hej.

Jag anser att det är fel att starta en motor som stått länge i onödan. All motorolja som finns på kamaxlar, ram och vevlager rinner så småningom ner i oljetråget.
När man startar motorn får den gå några sekunder innan olja har kommit ut till alla lager =slitage.
Det är däför Långtradare TAXI och fordon som körs intensivt får ut så många mil ur motorerna. Gick det skulle man kunna köra startmotorn tills oljetrycket släcker lampan och sedan starta. Brukar göra dett efter renovering av entrepenadmaskinsmotorer.

Ansåg Jägarn:eek:
 
Toppen