• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterväglag ?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterväglag ?

För att slippa diskussioner med polisen kör jag året om med odubbade vinterdäck. Det ger möjligen lite högre vägljud, men med tanke på framhjulsdriften är de att föredra även sommartid. De fungerar bra och är tillåtna i hela Europa.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag har kört de senaste åren på Marangoni, men tyvärr vill inte generalagenten ta in min däckdimension längre. I år har jag därför måst byta till Pirelli på framhjulen. Bakhjulen klarar sig nog 4000 mil till.

Ollej

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024

Hej Alla!

Jag blir SYNNERLIGGEN förvånad, när jag hör ordet bör, när det gäller att stoppa lastbilstrafik med undermåliga däck för vinterväglag. Självfallet SKALL det ställas samma krav med lämpliga däck för vinterväglag, som gäller då jag själv skall ut och köra.

Jag skulle vilja säga att POLISEN och VÄGVERKET är medhjälpare till potentiella MÖRDARE, genom att släppa igenom dessa fordon. Min tro stärks ytterliggare genom att höra polisens uttalande i TV. Skyll inte på stressade körningar och dylikt, när det är liv det gäller.

Det är bara i Sverige dylikt kan förekomma, med andra regler för utländska fordon, men skulle jag eller Du råka köra några kilometer för fort finns det både en prislapp och vilja sätta dit mig för att försöka få mig laglydig. Jag har precis varit i Italienska Alperna, där hade alla lastbilar snökedjor med som lades på, när det snöade och väglaget så krävde.

Min uppmaning till POLISEN och VÄGVERKET skärp och försök återställ ert förtroende och håll inte på att jaga oss husbilsägare, om någon taklucka eller ngt. papper inte skulle råka helt överensstämma med typintyget, vilket också ofta förekommer vid egen import av husbil!

Skyll inte på något regelverk i så fall se till så detta blir ändrat.

Vi alla skulle vara tacksamma till en förklaring av POLISEN eller VÄGVERKET, som kan accepteras av dem som vill ha en säker trafikmiljö.

En skön helg till er alla!
Olle

PS Se detta inlägg bara som ibland tycks det som lagens långa arm med dess organisationer vara helt handlingsförlamade och det verkar, som man aldrig upplevt en vinter tidigare.

Senast ändrad:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Hej , Jag blir även jag lite bedrövad när man hör dom stora pojkarna stå i TV och prata om att , det är deras chafförer som har sån tidspress på sig för att vi ska kunna dricka och äta oss mätta när fredagen kommer, samt att hela vägnätet i sverige får betraktas som ett stort rullande lager. Om det nu är så , jag menar tidspress vad är det då som hindrar att dom kör med däck som tar dom från och till terminalerna, då om alldrig förr så kanske dom kommer fram i tid, och vi slipper att svälta.

Tjing H-P

F

F.d. 3581

Guest

Bra med lite blåslampor i inläggen..

Tänk om de stora skattefinansierade pöjkarna kunde uppmärksamma att vi även har järnvägar i landet som borde duga hyfsat till att transportera gods på...

Men det är klart att vintertid är väl inte heller detta möjligt eftersom Banverket vid varje snöväder blir tagna på sängen om att det kan snöa i detta land.
Banverkets stackars växlar fryser fast i kylan så tågen måste vila i sina trygga o vintersäkra lokstallar.

En lämplig initial åtgärd borde väl vara att halvera Banverksdirektörslönen eftersom verket kan stänga igen under vintern..!!!

Lite mer än halva faktiskt för på sommaren går det inte heller så bra att köra med tågen för då uppkommer ju alla dessa besvärliga solkurvor i banan.

Hade gött
DS

F

F.d. 3581

Guest

Hej OlleJ.

Kan inte bara låta bli att kommentera ett polisuttalande - eftersom polisen blev lite akuell igen - som jag hörde i TV eller Radio för ca en månad sedan.

En mätningsingenjör nånstans i Sverige har kollat ett antal bilars hastighetsmätare noggrant och kartlagt att så gott som samtliga bilmärkens mätare visar i snitt 8 kilometer för mycket.
Ingenjören menar att det börjar bli ett problem genom att vissa kör tex med GPSmätare som visar exakt, vilket innebär att inte samtliga förare på tex en 90-sträcka föröker hålla samma hastighet, och därigenom skapar onödiga omkörningar och stressig trafikrytm.

När en poliskonstapel fick uttala sig om problemet så menade vederbörande att citat "det är väl bra att mätarna visar för mycket för då kör ju folk saktare".

Konsekvensen av att förarna strävar efter olika hastighet, med omkörningar som följd föll inte honom in att tänka.

Om polisen anser att 90 är för hög hastighet så skall väl inte en sänkning ske genom att mätarna visar fel. Då borde man istället sänka genom tex 80-skyltar, och tillse att alla mätare visar samma hastighet.

Nu har jag bara tänk lite högt.....
DS

F

F.d. 2549

Guest

http://www.expressen.se/index.jsp?a=842066
En del (kanske) intressanta fakta finns på ovanstående sida.
Vill man alltid veta den exakta hastigheten man håller, då gäller det att följa rådet i Expressen lite då och då, eftersom däckens omkrets ständigt förändras. Lycka till.
Hälsningar/farbror Claes.

F

F.d. 4879

Guest

Har man bråttom egentligen när man är ute och åker med husbilen? Jag gör med den precis som när jag åker motorcykel, tar dom gamla mindre vägarna helst så man får njuta av körningen och miljön runt omkring. Det står heller aldrig en Polis på dom vägarna och är nitisk, oftast en hjälpsam trevlig Polis om man skulle få problem. Fort, det åker man på racingbanan, husbil kopplar man av med. Skillnaden på att åka 90 eller 120 när man är ledig är bara minuter och stress, inget man vill njuta av på semestern. Skillnaden på 275 och 280 kan vara kul men det ger inga semestervinster....

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Kölis

Håller med dig fullständigt.
Vi tar det lungt ihusbilen, o tittar på den härliga utsikten vi har, o njuter i fulla drag.

Det som skulle göra trafiken säkrare - tror jag - är nog om alla höll samma hastighet tex 70 på 70-väg, osv.

Problemet är att vi förare får olika information om hastigheten i våra fordon, som troligen ger nån form av omkörningsbehov.

Om alla nya försågs med en exakt GPS-hastighetsmätare, så kanske omkörningsbehovet och därmed olyckorna minska.

F

F.d. 9153

Guest

Hejsan
Vill kort kommentera inläggen.
Lagen säger:

Det finns undantag från bestämmelsen om användning av vinterdäck, vilket innebär att ett fordon får köras med sommardäck på vinterväglag, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten i följande fall:
  • för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation
  • för färd kortaste lämpligaste väg till och från närmaste besiktningsorgan för besiktning
  • om fordonet enligt bilregistret är av årsmodell som är trettio år eller äldre
  • om fordonet är registrerat i utlandet
  • vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet
Solklart !
Är man på väg till Danmark går det alltså utmärkt att använda sommardäck eftersom
det inte är lag på vinterdäck där !
Se länk:
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=58603#DK

Toppen