Sv: Vinterväglag ?
Hej Alla!
Jag blir SYNNERLIGGEN förvånad, när jag hör ordet bör, när det gäller att stoppa lastbilstrafik med undermåliga däck för vinterväglag. Självfallet SKALL det ställas samma krav med lämpliga däck för vinterväglag, som gäller då jag själv skall ut och köra.
Jag skulle vilja säga att POLISEN och VÄGVERKET är medhjälpare till potentiella MÖRDARE, genom att släppa igenom dessa fordon. Min tro stärks ytterliggare genom att höra polisens uttalande i TV. Skyll inte på stressade körningar och dylikt, när det är liv det gäller.
Det är bara i Sverige dylikt kan förekomma, med andra regler för utländska fordon, men skulle jag eller Du råka köra några kilometer för fort finns det både en prislapp och vilja sätta dit mig för att försöka få mig laglydig. Jag har precis varit i Italienska Alperna, där hade alla lastbilar snökedjor med som lades på, när det snöade och väglaget så krävde.
Min uppmaning till POLISEN och VÄGVERKET skärp och försök återställ ert förtroende och håll inte på att jaga oss husbilsägare, om någon taklucka eller ngt. papper inte skulle råka helt överensstämma med typintyget, vilket också ofta förekommer vid egen import av husbil!
Skyll inte på något regelverk i så fall se till så detta blir ändrat.
Vi alla skulle vara tacksamma till en förklaring av POLISEN eller VÄGVERKET, som kan accepteras av dem som vill ha en säker trafikmiljö.
En skön helg till er alla!
Olle
PS Se detta inlägg bara som ibland tycks det som lagens långa arm med dess organisationer vara helt handlingsförlamade och det verkar, som man aldrig upplevt en vinter tidigare.