• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterväglag ?

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Hej på er,satt och lyssnade på Nyheterna där dom sa att Vägverket ÖVERVÄGER att
stoppa utlänska tradare vid färgelägren, Varför ? jo för att dom har för dåliga däck för att köra med i sverige nu när det är vinterhalt????? Men hallå har vi inte en lag som GÄLLER för alla bilister i sverige? det som upprörde mig var att en kompis farsa hade köpt en husbil i Örebro i december och skulle hem med den, och blev stannad 1 mil hämmifrån, av Polisen som gav honom dryga böter, för det var inte vinterdäck på bilen.
Min fråga blir då helt naturlig, är det lättare och stanna en svenskreggad husbil för att ge dryga böter, med tanke på pappers exersisen. Eller har Polenreggade Tradare som kör i svergie med dåliga sommardäck, en egen Gräddfil ? Kan man inte bötfälla dom vid färgeläget så ta dom så fort dom kommer ut i svensk trafik. Vad jag förstår så blir det många sköna slantar till Staten i Böter.

ps böterna som kompisens farsa fick betala var 800 kr per däck.

Tjing H-P:cool:

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vinterväglag ?

Hasse P
Men det måste väl vara vinterväglag, för att bli bötfälld.
Om jag fattat rätt så är det OK, med sommardäck vid sommarväglag.
Var det vinterväglag när han blev bötfälld?
Annars är det ju för j-vligt.

Håller med om att dessa polska, lettiska o alla andra mystiska tradare som blockerar våra vägar verka ha allehanda undantag från Svensk Trafiklagstiftning...

Inte bara olagliga däck - man kan undra hur det står till med de stinkande moln som de producerar, samt hur deras hastighetsmätare fungerar eller inte fungerar.

Men det är nog som du antager - det är enklare att bötfälla en Svensk Husbilsåkare, än dessa lastbilsmonsterförare.

Din kompis körde troligen på kontorstid och en vardag med fint väder, för det är väl då som de svenska konstaplarna jobbar??

/DS

F

F.d. 2549

Guest

Om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten så får fordon som är registrerade i utlandet köras med sommardäck även vid vinterväglag.
Vad sen "fara för trafiksäkerheten" är, det skall den enskilde polismannen ta ställning till. Men han/hon har kanske order uppifrån att inte se ibland. Inte vet farbror Claes.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024

Skillnad på tung o lätt lastbil angående däck.Vilken klass pb2 tillhör vet nog ingen:spinny:
HaDe

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Regleras inte gränsen för vinterdäck av totalvikten?

Jag har fått svar från Vägverket att oberoende vilken typ av bil det är så gäller vinterdäck inte för fordon över 3,5 ton.

Hälsar
Kurt

F

F.d. 4879

Guest

Jo Curt, det är helt rätt. Och definitionen vinterväglag är också rätt luddig. Det lär visst klassas som vinterväglag om det är under +5 grader under tidsperioden som vinterhjul ska sitta monterade vilket dock inte gäller fordon över 3,5 ton.

F

F.d. 3581

Guest

Hmmm, intressant..​

Betyder således att jag inte behöver köra med vinterdäck, eftersom jag (eller snarare bilen) toppar 3850 Kg.​

Intressant igen.​

Om jag kör min bil med sommardäck och grannen som har en exakt likadan, med sommardäck fast inte uppskrämd till 3850, blir stoppade i vinterväglag så får han böter men inte jag.​

Underbart...​

icon14.gif

/Ds​

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6095

Guest

Några tankar angående vinterdäck av en kvinnlig chaufför...

Att få ha bra vinterdäck på personbilen och husbilen är toppen, när man kör mycket oberoende om det är -1 (svartis) eller -30. Det är en "billig" livförsäkring när man ändå tänker på vad våra bilar kostar, och vad våra liv är värda och vad våra medbilisters liv är värda.

I detta fall tycker jag inte att det handlar om vad man får eller inte får utan det ligger i vars och ens intresse att körsäkerheten ökar eller hur??

Hälsningar Carina

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024

Intressant diskussion.....

Det finns klara regler för vad som gäller beträffande användande av vinterdäck. Om man chansar och kör med sommardäck när det är vinterväglag så får man nog räkna med att bli rapporterad om man blir stoppad i en trafikkontroll.

Vad det gäller det polska lastbilarna så kör de ju med sommardäck som är tillåtet på fordon över 3500 kg. Vad jag förstår så bryter de ju inte mot lagen. Man kan sen ha synpunkter på lämpligheten att köra med däck som inte är lämpliga för de svenska vintrarna.

Slutligen så vet jag att polisen arbetar intensivt i färjelägren med kontroller på tunga fordon, även på icke kontorstid.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024

Med sommardäck på 4,5Ton husbil när det blåser storm är inte kul:spinny:
Då kan det bli så att man är ute på en nyplöjd åker och åker.:mad:
Hoppas att vädret tillåter ett besök i Mora:music-icon: Vasaloppet inte åka bara titta:eek:
HaDe

F

F.d. 3581

Guest

Carina, håller självklart med dig om att vi alla bör göra vårt yttersta för trafiksäkerheten.​

Dock anser jag att det är lite bekymmersamt att den tunga trafiken, som ökat kraftigt på senare år, både i antal o hastighet och som egentligen borde gå på järnväg, fortfarande får köra omkring med bågnande flak, för hög hastighet, vinglande släp, och med bristande respekt för oss övriga trafikanter. Gäller inte alla yrkesförare - det finns fortfarande många hjälpsamma som försöker underlätta omkörningar, tex.​

Master,​
jag är nog fortfarande benägen att hålla med Leif GW Persson om att de flesta konstaplar arbetar på kontorstid.​
Efter att ha kört bil i 42 år på svenska vägar med en rätt omfattande årlig körsträcka kan jag inte minnas att jag vid något tillfälle råkat ut för en trafikkontroll på kvällstid eller helger.​
Eftersom jag själv inte kör tungt fordon, o speciellt inte i färjelägena så skall jag självfallet inte raljera över de specifika tillfällena, som förekommer där. Där verkar du ha en bättre "koll på läget". (färjeläget).​

Mvh​
Dag​

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Jag vill bara förtydliga för er alla, Bilen blev köpt i mitten av December med sommardäck på vid salutillfället, bilen kördes från Örebro till Gusum på torr asfaltsväg utan vare sig snö eller is.

Kontentan var att, samtidigt på samma väg körde det tradare från nämda land som Polisen inte stoppade. Kostnaden för förseelsen blev som nämts tidigare.

Rätt eller fel, vad vet jag döm skälva.

F

F.d. 418

Guest

Enligt Vägverkets info på dess hemsida är det polisen som i praktiken bedömer om det råder vinterväglag. Där står vidare att det kan anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Torr asfalt kan följaktligen inte anses vara vinterväglag oavsett temperatur. I det aktuella fallet fick kompisen - eller om det nu var kompisens son - troligen en ordningsbot som han undertecknade och då är det kört. Namnteckningen på blanketten gör nämligen att bötesstraffet får samma giltighet som en lagakraftvunnen dom. En bra idé är därför att alltid begära "rådrum" när man känner sig osäker på rättsläget. Om jag minns rätt kan man få det i upp till sju dagar för att hinna tänka efter en stund till. Därefter kan man alltid erkänna och underteckna utan att det kostar mera. Hälsn/AndersW

F

F.d. 3581

Guest

En fundering kring detta med vinterdäcken....

Om jag har dubbade vinterdäck som är förbjudna tex. i Tyskland, och skall köra ned en sväng på kontinenten från Kungsbacka, i vinterväglag då uppstår ett litet problem.

Självfallet måste jag således lägga på sommardäcken för att inte köra olagligt i Tyskland.
Om jag nu blir tagen av sheriffen på E6:an på väg till Tyskland i vinterväglag, vad gör man då, körandes på sommardäck?

Eller skall man köra i Svedala på dubbade däcken o byta i färjekön ??

Är det nån som råkat ut för detta fenomen?

DS

Micke & Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024

Hej Hundvakten. jag vet ej om det är sant , men jag har hört att ska man utomlands typ södra europa får man köra med sommar däck till närmaste gränsövergång.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

På väg till eller ifrån utlandet får man köra med sommardäck. Det kan underlätta om man kan styrka att man är på väg till utlandet tex med färjebiljett eller brobizz etc.

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024

på väg utomlands eller på väg hem från en utlandsresa får man köra i Sverige på sommardäck, helt enligt vad Gunnar skriver i föregående inlägg
problemet är att vi väl inte har något grannland som tillåter sommardäck vintertid, de nordiska länderna föreskriver vinterdäck och sedan i höstas även Tyskland där man föreskriver "för årstiden (eller kanske var det för väglaget) lämpliga däck" vilket av Polizei lär tolkas som vinterdäck, läste om det i en motortidning i höstas
återstår de baltiska länderna och Polen, till vilka man kan ta sig med färja från Sverige, och där vet jag inte reglerna men det kanske någon annan käller till?

Toppen