• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintersemester i Alperna med husbil

F

F.d. 6061

Guest
Trots att resan inte kunde påbörjas som planerats (http://www.husbilsklubben.se/forums/t37966/) så kom vi så till slut iväg efter att vägarna blivit något sånär uppröjda från all snö. Vi åker företrädesvis endast husbil på vintrarna och då ner till Alperna.
Detta år var inget undantag, eller jo, detta var första året vi åkte ner och det var snö hela vägen ner till Alperna. Det har aldrig hänt oss tidigare.

Vårt första stopp var inplanerat i St Anton, men p g a det dåliga vädret (bilen utrustad med dubbfria vinterdäck) tog det nästan 40 timmar effektiv körtid att komma ner mot vanliga 30 timmar. Till slut kom vi så fram till St Anton efter att ha köpt ny gas (hade bl a tyska flaskor i bilen) på campingen i Pettneu. Vi åkte direkt till platsen som Frankia tipsat om i detta inlägg http://www.husbilsklubben.se/forums/t37966/ men tyvärr var den grusplanen utrustad med bom (åtminstone vintertid) och verkade fungera som parkering för hotellgästerna i hotellen bredvid.

Vår dotter bor i St Jakob (en liten by strax ovanför St Anton) så vi körde dit upp då hon hade ordnat med en parkeringsplats åt oss där. Frugan var dock tvungen att gå och sätta sig bak och låta bli och titta. Vägen dit upp var rätt brant, men när jag såg bussarna åka upp förstod jag att det inte skulle vara några problem. Så länge jag inte fick möte i alla fall, vilket jag lyckligtvis inte fick. När vi kom upp till den utlovade parkeringsplatsen insåg jag direkt att vi inte skulle ha någon chans att komma upp den sista branta backen för att parkera där. Istället frågade jag på ett närliggande pensionat om jag fick hyra/låna deras parkering ett par nätter. Inga problem sa han. Han vill inte ens ha betalt trots att jag propsade på det.
Bild: Fricamping i St Jakob
1_stanton.jpg


Det hade varit riktigt kallt dagarna innan vi kom ner till St Anton men nu var det "bara" drygt -15 och kring -20 på natten. Köldmässigt var det inga problem eftersom jag visste att jag kunde köpa ny gas i Pettneu om vi förbrukade mycket.

Bild: det var många istappar att plocka ner innan vi åkte vidare...
1_istappar.jpg


Eftersom vi inte är så förtjusta i skidsystemet i St Anton åkte vi endast skidor där i två dagar innan vi drog vidare. Denna gång mot Andermatt, Schweiz.
Andermatt är en liten, trevlig by, med ett riktigt bra skidberg - åtminstone om man, som vi, gillar att åka lössnö.
Tyvärr är de i Andermatt, som alltför ofta i Alperna, inte speciellt positivt inställda till husbilister. Det finns en möjlighet att parkera husbilen på långtidsparkeringen som ligger drygt 3 kilometer från liften, något som är väldigt långt när man ska släpa skidor. Det går å andra sidan att stå på andra parkeringar en liten bit utanför byn för att därefter åka in till byn på morgonen och parkera vid kabinen. Företaget som driver kabinen (det finns bara en) upp på skidberget går med stora förluster och jag försökte påpeka lite fint att de gott kunde använda en del av deras gigantiska parkeringsplats att hysa husbilsresenärer om de vill att fler besök. Jag såg åtta andra husbilar i Andermatt när vi var där så nog finns det underlag. Under helgen öppnades även ytterligare en parkeringsplats, då många helgturister kommer från Zürich, och där ställde vi oss och betalade till en parkeringsvakt. Inom loppet av några timmar var vi plötsligt fyra husbilar som stod där. Vi stod där i två nätter över helgen men när vi vaknade på måndag morgon hade de lappat alla husbilar – trots att vi betalat för oss. Det var tydligen bara okej att stå där över helgen, vilket kan tyckas lite konstigt. Vi har endast bötfällts två gånger för ”felparkering” under årens lopp vi rest i Alperna och bägge gångerna är i den lilla, lilla byn Andermatt.
2_andermatt.jpg


2_2_andermatt.jpg


Vårt tredje stopp på resan var i Italienska Sestrière. Det såg inte helt ljust ut när vi rullade in i byn, som ligger på drygt 1900 meters höjd, eftersom vi inte såg en enda husbil... Som tur var fann vi anledningen till det när vi hittade till ställplatsen en bit utanför bykärnan. 13 Euro per natt med ström och 10 utan. Som hittat tycker jag. Vatten och tömningsmöjligheter fanns även det, vilket var skönt då vi kunde duscha hur mycket vi ville, även om det var i bilen.
Tyvärr var inte Sestrière så mysigt som vi mindes det efter att ha varit där tio år tidigare. Det var inte alltför mycket snö, men i och med att det var nyårsveckan så var det knökfullt av turister i liftarna. Vi stannade därför bara där och åkte en dag.
Avstånden i Alperna är otroligt små och det tog inte alltför lång tid för oss att åka de drygt fyra milen till Serre Chevalier. Jag hade tidigare laddat ner Bordatlas ställplats-lista till GPS-en och när vi nådde Frankrike såg jag att vi hade en hel drös att välja på. Tyvärr var många av dem fullbokade då vi kom dit, just för att det var nyårsafton då vi kom. Vi hittade istället en annan husbilist som parkerat strax bredvid liften i Villeneuve. Givetvis hoppade jag ur bilen och frågade om han haft några problem med att stå där och om någon kommit och klagat. Inte alls svarade han. I fem nätter bodde vi så direkt under liften (se bild) utan att någon hade några åsikter om det. När vi sedan åkte därifrån åkte vi till en ställplats och betalade för att tömma tankar och fylla på vatten.

3_serre.jpg


Därefter följde en ”liten” felkörning när vi skulle till Val Thorens. Istället för att ta motorvägen tog vi småvägarna över bergen och bergspasset Col du Lautaret (se bild). Som tur var så rådde det fint väglag och mer eller mindre snöfria vägar.

4_coldulautaret.jpg


Vägen upp till Val Thorens som ligger på nästan 2000 meter är nog den i särklass längsta klättring vi gjort och det tog sin lilla tid att komma upp. Vi insåg dock ganska snart när vi kommit till Val Thorens att det inte fanns någonstans att bo där. Däremot, i grannbyn, Les Meniuers fanns en ställplats. För det facila priset av 10 Euro/natt kunde vi stå i nära anslutning till liftsystemet, som för övrigt är det bästa – och största – vi åkt i. För att få el, tömma toaletten och fylla på vatten köpte man poletter. Tömning av toa och påfyllning av vatten kostade en polett och en polett kostade två euro. Fyra timmar el fick man för en polett och för att spara gas körde vi en kupévärmare om nätterna och det räckte gott och väl för att hålla bilen varm.

Ställplatsen i Les Meniuers:
5_lesmeniuers.jpg


Tyvärr är det ju alltid så att det så småningom är dags att åka hem och 240 mil tar sin tid att köra. Sagt och gjort. Vi gav oss av klockan 10 på torsdag morgon och var hemma igen kring tolv natten mot lördag. När vi passerade Hamburg på vägen hem var väglaget riktigt dåligt med ymnigt snöfall och kraftig vind. Se bild:
6_autobahn.jpg


Men vi hade tur i oturen, för hade vi rest där dagen efter vete fasiken om vi kommit fram överhuvudtaget när man hört vilken kalabalik de hade i trafiken då p g a all snö.
Det här är en mycket kort redogörelse/berättelse om vår vintertripp och givetvis kan jag säkerligen tipsa/ge idéer till den som önskar. Italienarna och fransoserna är mest ”tålmodiga” mot fricampare medan Österrikarna och Scwheizarna är lite grinigare har vi upptäckt.

Nedan listar jag ett par ställen vi bott på och folks åsikter om det

Österrike:
Ischgl
Finns en jätteparkering mitt i byn som vanligtvis har ett stort antal husbilar där. Dock är det så att parkeringsvakterna vänligt men bestämt knackar på dörren på morgonen och vill att man flyttar på sig. Finns en bonde i utkanten av byn som hyr ut plats utan faciliteter. Mycket bra skidberg. På andra sidan berget ligger den Schweiziska byn Samnaun som har en ställplats.

Serfaus
Stod utanför en av kabinerna på en jätteparkering där vi parkerat så långt ut i kanten som möjligt utan att vara i vägen för någon. På morgonen när jag skulle köpa liftkort till oss fick jag dock veta hut av en ur kabinpersonalen. Onödigt och dumt, vi lägger ändå pengar i orten. Campingalternativ/ställplats saknades. Trevlig skidberg.

St Anton
Mer eller mindre omöjligt att stå inne i centrala St Anton vilket också den totala frånvaron av husbilar visar. Istället är det camping i Pettneu som gäller (om man inte knackar dörr och lånar någons parkering) och den är tyvärr inte gratis. Precis bredvid campingen i Pettneu finns det däremot ett jättefint badhus och utanför badhuset brukar ofta flera husbilar fricampa.
Anses av många att vara ett bra skidsystem. Vi delar dock inte den uppfattningen.

Sölden
Har bott där två gånger på samma parkeringsplats mitt inne i byn. Inga tillsägelser eller åsikter om det. Campingen ligger i utkanten av byn och begärde (2007) 85 Euro per natt vilket jag tycker är löjeväckande. För de pengarna kan jag hitta hotellrum att bo på.
Bra skidberg.

Schweiz

Klosters
Bodde på flera campingar mitt inne i byn utan att någon hade några åsikter om det. Bra skidberg med mycket stora och orörda ytor för den som vill åka lössnö.

Flims/Laax
Finns en parkering i Flims som ligger lite undanskymt där vi bott ett tag till polisen kom och meddelade att campingförbud rådde. Alternativet är campingen som skulle ha motsvarande 700 svenska kronor per natt. Riktigt bra skidberg och liftsystem.

Andermatt
Vår favoritby och berg. Tyvärr måste man vara lite om sig och kring sig om man inte vill bo på långtidsparkeringen utanför byn.

Frankrike

Serre Chevalier
Inga åsikter om att vi bodde på parkeringen och ett mycket bra skidberg.

Val Thorens/Les Meniuers
Ställplats till facila priser med bra läge. Kanonberg och system.

Italien

Livigno
Stor parkering mitt i byn där parkeringsförbud råder vilket ingen tycks bry sig om – vare sig husbilisterna eller polisen. Trevligt berg, men skidåkningen är inte därför vi åker dit. Det är liten fallhöjd, men maten, shoppingen och vinet är världsklass och det är en mycket gemytlig by.

Sestrière
Bra ställplats nära byn till bra pris. Skidsystemet är gammalt med långsamma liftar. Tyvärr inte alltför charmigt.

Packlista för vinterresa (åtminstone delar av det vi tog med oss)
  • Elverk som backup. Användes INTE många gånger och tas nog inte med fler gånger.
  • Värmepistol om något skulle frysa. Användes aldrig.
  • Dammsugare. Smart tyckte jag då vi ändå hade med oss elverk. Användes sista dagen. Tas inte med fler gånger.
  • Kedjor x 2 och Autosock. Använde kedjorna en gång.
  • Dubbla bodelsbatterier – vilket får anses behövas.
  • Fyra tyska och fyra svenska gasolflaskor. Totalt gick det tio flaskor för drygt tre veckors resa.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Tack så jätte mycket Micke, otrolig trevlig och lärorik läsning.
Hälningar olof.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Mycket trevlig läsning men förstår inte vad du har emot St Anton. Ulmer Hütte, Tanzboden, Gampen, Kapall, Galzig, Valuga, Krazy Kanguruh och Bahnhof väcker många vackra minnen hos mig. Fxn vad jag saknar den tiden!

Nostalgisk Jappe
 
Senast ändrad:

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

TACK för mycket matnyttig läsning, den ska jag komma ihåg nästa gång vi får för oss att det räcker med dem svenska fjällen, nej det blir Alperna nästa gång, helt klart! Men man behöver nog tre veckor på sig för att göra en sån resa, så vi får se vem som ska jobba nästa jul...
MVH Robert
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Robert: två veckor brukar räcka ganska bra till Alperna och då har ni ändå drygt tio skiddagar på er i Alperna. Den största fördelen som jag ser det är att det i regel är svinkallt i svenska fjällen kring jul och nyår medan du i Alperna kan få (vilket vi fick) en solbränna på köpet... Sen att man ser ut som en tvättbjörn efter skidglasögonen är smällar man får ta...
Det finns ganska många ställen som det är "nära" till och där motorvägen leder mer eller mindre fram till orterna.

Kan varmt rekommendera vår bibel vi alltid har med oss, Adac Skiguide som visar mer eller mindre alla skidorter. Finns att köpa på Bokus för fyndpriset 271 kronor
ADAC SkiGuide 2010 (9783899057485) av - Bokus bokhandel
 
Senast redigerad av en moderator:

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Tack för tipset, Adac brukar ju vara bra, den ska vi köpa!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Otroligt värdefull information det är just detta som jag saknat hur det i verkligheten är att vintercampa i Alperna, och vet man ganska väl efter detta eminenta reportage. Men en liten fråga från en ovan vintercampare, hur fan är denna bil på snö. Har samma sort, därav stort intresse. Tacksam för lite info hur den beter sig sladd och diverse krumsprång.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Ett tips är Alpe d´Huez, ligger inte långt från Serre Chevalier. Riktigt stort och bra skidsystem
med bl.a Europas längsta svarta pist, Sarenne, 16 km.
Mycket bra möjlighet till offpist åkning med lössnö! Pic Blanc heter toppen på
3330 möh. med åkning ner till 1100 möh i byn Oez.

I Alpe d´Huez finns även en ställplats alldeles under en av skidliftarna bredvid sportflygfältet.
(Se Google maps satellitbild)

Pic Blanc.jpgAlpe d Huez.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Peter; vi var faktiskt på väg till Alpe D'Huez, men eftersom vi "fastnade" i Serre Chevalier för att det var så bra åkning där åkte vi bara förbi på vår väg mot Val Thorens.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

När jag var i Alpe d´Huez var det för lite snö i Serre Chevalier. Vad jag förstår
är Serre Chevalier känd för fin offpiståkning i gles tallskog.
Hoppas komma dit vid ett senare tillfälle.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Hej Micke.
Tack för oerhört intressant information.
Vi ska någon framöver göra en liknande resa.
Hur var det att köra upp mot Val Thorens undrar
jag eftersom det ligger så högt upp? Har varit där flera ggr
med bussresa och där är ju ultimat skidåkning.

Hur var det att köra i Österrike, ska tydligen vara besvärligt
vid gränsen gällande dubbade vinterdäck?

Vi använder också vår husbil mycke på vintern.
Besökt skidorterna Trysil , Tandådalen, Säfsen, Sunne, Idre som har
camping precis vid backen. Trysil var dyrast 300 N / dygn.

Fricampat i Romme Alpin och Kongsberg.
Rekommenderar verkligen Kongsberg då backarna är långa och alla är
upplysta kvällstid. öppet från 9.00-21.00 varje dag.
Romme har verkligen bra skidåkning, bland det bästa som finns i Sverige.

Är det någon som har ytterligar tips på bra backar med ställplats eller camping?

Tack o Ha de skidbra.
Marita o Micke
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Marutaa:

Jo, att ta sig upp till Val Thorens gick alldeles utmärkt även om frugan ogärna ville titta på vägen eftersom den var smal, slingrig och klättrade på brant uppför. När vi väl kom upp var det bara att konstatera att vi inte kunde bo där så då var det bara att åka neråt igen till Les Meniures.

Vi har dubbfria vinterdäck på bilen så vi hade inga problem att ta oss över några gränser.

/Micke G
 

Mymlan

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1917
Medlemskap
2024
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Fin läsning - tack!
Kan tipsa om lilla italienska Colfosco / Corvara, camping med hela Dolomitiski tillgängligt från husbilen. Ofta fint väder också när Alperna tar emot oväder men istället viss risk för dåligt snötäcke så kolla innan avresa.
/ My
 

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Hej!
trevligt att läsa och se bilder från skidresor med husbil. Vi är trogna skidåkare och detta år tillbringar vi vintern i Spanien så i år fick det bli Sierra Nevad ett underbart skidområde vilket alla skidåkare som är i Spanien måste besöka. Bra ställplats på 2500 m höjd.

Hälsningar Janne

Vintertur 09-10 188.jpg
Vintertur 09-10 194.jpg
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Vintersemester i Alperna med husbil

Otroligt värdefull information det är just detta som jag saknat hur det i verkligheten är att vintercampa i Alperna, och vet man ganska väl efter detta eminenta reportage. Men en liten fråga från en ovan vintercampare, hur fan är denna bil på snö. Har samma sort, därav stort intresse. Tacksam för lite info hur den beter sig sladd och diverse krumsprång.

Hej Jaktfalken.
Ledsen att jag sett ditt svar först nu. Jag har tack och lov aldrig upplevt att få sladd med husbilen, vilket jag inte tror är helt lätt att häva. Däremot gör ju tyngden och den (relativt) låga hastigheten att det inte är sannolikt att man ska lyckas få sladd. Däremot har jag varit med om att inte kunna få stopp på bilen i nerförsbackar när det är halt. DET är inte kul att känna hela ekipaget glida nerför backen.
Senast det hände var på väg ner för ett bergspass, med kedjor på, och sedan var det att hålla 20 km/h hela vägen ner till byn.
 
Toppen