Elisabeth&Jan
HBK Medlem
Ska aldrig mer säga att i Sverige är det mörkt på vintern.
Nu när HB:n fått vintervila passade vi på att åka till Longyearbyen
som ligger på Svalbard. Vi hade fått tips om att åka dit på vintern för då är det polarnatt, det vill säga solen går aldrig upp.
Det ska vara ett speciellt ljus då och chans att få se norrsken hade vi hört. Vi åkte dit i december.
Jag trodde det skulle vara lite ljus men mitt på dagen (bilderna är tagna då)
är det kolsvart och kommer man utanför byns gatubelysning är det pannlampa som gäller. Då måste man också vara beväpnad om det skulle komma isbjörn!!
Jag skulle gärna återvända, det finns mycket att se och göra, men då vänta till feb.-mars då ljuset kommer tillbaks.
Efter flera månader i totalt mörker ser man solen igen 8:e mars och då är det fest, inte undra på det.
Om ni åker dit och ska till banken så glöm inte att lämna skjutvapen utanför
Vill passa på att tacka knarrevik för många bra tips vare sig
det gäller navigering (IGO) eller fotografering.
Gott nytt år!
/Janne
Nu när HB:n fått vintervila passade vi på att åka till Longyearbyen
som ligger på Svalbard. Vi hade fått tips om att åka dit på vintern för då är det polarnatt, det vill säga solen går aldrig upp.
Det ska vara ett speciellt ljus då och chans att få se norrsken hade vi hört. Vi åkte dit i december.
Jag trodde det skulle vara lite ljus men mitt på dagen (bilderna är tagna då)
är det kolsvart och kommer man utanför byns gatubelysning är det pannlampa som gäller. Då måste man också vara beväpnad om det skulle komma isbjörn!!
Jag skulle gärna återvända, det finns mycket att se och göra, men då vänta till feb.-mars då ljuset kommer tillbaks.
Efter flera månader i totalt mörker ser man solen igen 8:e mars och då är det fest, inte undra på det.
Om ni åker dit och ska till banken så glöm inte att lämna skjutvapen utanför

Vill passa på att tacka knarrevik för många bra tips vare sig
det gäller navigering (IGO) eller fotografering.
Gott nytt år!
/Janne