• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterluckor av eller på, samt antal !?

F

F.d. 29974

Guest
Hej,

Vi har ett s.k. Dometic Tec-Tower(kyl, frys och ugn) i bilen, vid första vinterfärden förra helgen hade jag satt på vinterluckor både för den övre och undre ventilationen. Detta fick till följd att kylen kom att fungera som värmeskåp i stället för kylskåp. :(

Efter att läst på detta eminenta forum provade jag vid hemkomsten att ta bort båda vinterluckorna och vips så var det ett kylskåp igen. Nu till helgen skall vi ut igen, denna gång kommer vi att fricampa varför kylen kommer att gå på gasol.

Nu till frågan (äntligen säger nog en del):
Skall det nu vara vinterluckor både uppe och nere igen, eller endast därnere, eller skall jag vara helt utan? Enligt Dometics instruktionsbok: Temp under 5 grader, vinterlucka(or) på. De skriver dock inget om var de skall sitta uppe, nere eller både och, jag lutar åt endast nere både uppe och nere blev ju inge bra.:)

Tack för hjälpen

Calle
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

Jag ser att många har läst men ingen har svarat än. Sök i forumet på "vinterlucka". Där finns mycket i ärendet. Är luckorna helt täta? Då blir det ändå värre när du kör på gasol. Jag skulle provat med en lucka där nere. Kontrollera frysfackets temperatur med jämna mellan rum.
Jag hade täckt båda luckorna föra vintern men det blev alldeles fel för mig också.
Jan-Evert
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

Hej,
när husbilen ska tvättas och på vintern när husbilen och kylskåpet inte används så sätter jag dit båda luckorna. När vi använder husbilen på vintern så ska enbart den nedra vinterluckan vara kvar. Den kan tas bort när utetemperaturen är +8 gr och däröver.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 29974

Guest
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

Får tacka för svaren, provade enligt v-backens modell i helgen fungerade alldeles utmärkt både vid körning med el och gasol.

Än en gång tack.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

Vi har bägge luckorna på var ute i helgen med + grader ute
(Haparanda Hamn) kyl & frys med normal kyla
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

De täckluckor till kylskåpet jag har på Uggleboet är från sent 80-tal.

Men jag har noterat att när de sitter på plats så är det några "åsar"
på luckans insida som gör att luckan inte sluter tätt utan lämnar
några mm avstånd för luften att sippra förbi genom.

Kolla om du inte har samma, då anser jag inte att det för luftningen
spelar roll med luckor eller ej.
Möjligen som skydd för vind eller smutsstänk.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

I januari månad var jag hos fabriken som byggt min bil, jag frågade då när man skall täcka ventilationsluckorna till kylen.

Enligt dom skall den övre luckan aldrig täckas för (enbart vid tvätt) den nedre luckan skall täckas ungefär 50 till 70% vid plus 0 till 10 plus, vid kallare skall man prova sej fram, men nedre luckan får aldrig täckas helt då slutar kylen att fungera.

Jag har luftutsläppet på taket så det går inte att täcka för.

Bosse
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

Hej
Vi har aldrig använt täckluckorna.Har inte förstått vitsen.
Kylskåpet suger väl in luft på det nedre gallret och släpper ut värmen på det översta.
/Vidhem
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

Vi som inte har en Nordic vinterbil får hålla på med täckluckor och rattmuff, förresten borde inte en Nordic vinterbil ha kompressorkylskåp så behövs inga uttag för luft in eller ut.

Bosse
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

Som jag förstår det är luckorna mest till för de bilar som inte har en hel tätning runt skåpet.
De bilar som har en hel tätning runt skåpet så att luften bakom skåpet aldrig har med luften i bilen att göra, borde då inte behöva luckor alls.

Rätta mig om jag har fel...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterluckor av eller på, samt antal !?

I vår bil blir kylskåpet alltför effektivt på vintern, i värsta fall fryser maten, tror att luckorna är till för att undvika det?
 
Senast ändrad:
Toppen