• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterisolasjonsmatte?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg er på utkikk etter en vinterisolasjonsmatte for utvendig montering over frontrute og sidevinduer. Fra forhandler har jeg fått opplyst at Dethleffs har en modelltilpasset originalmatte til min bil (Dethleffs helintegrert 2004), men den koster 11500 kroner, noe jeg syns er litt i meste laget.

Lurer derfor på om noen vet om eller kan anbefale en generisk / universal matte som passer? Noe spes jeg bør være obs på når det gjelder slike matter (vitale mål, innfesting o.l.)?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Finns många på forumet som har detta täcke. Så jag hoppas att de hoppar in i tråden och ger sitt omdöme.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har MASA och är helnöjda. Hade biltemas tidigare när vi inte hade helintegrerat och det funkade även det bra men var tungt som tusan. MASA är enkelt och lätt och tar bara ett par minuter att sätta på bilen. Jag har hört mkt gott om RV-Masters och när jag har tittat på det så skulle jag inte tveka att köpa det men nu har vi MASA och är helnöjda.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for alle svar! Har kikket på sidene til MASA, og de lager visst også matter til helintegrerte biler på mål, så det høres veldig interessant ut.
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Kan rekommendera täcket från Hindermann. Jag har det (four season) till min Chausson 640 på Fordbasis. Isolerar väldigt bra både sommar och vinter och enkelt att sätta upp. Enda nackdelen jag upplever är att det är lite styvt. Mitt kostade ca 1000 kr från Tyskland och ca 1300 kr här hemma. Den här länken kanske kunde passa din husbil
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Kan rekommendera täcket från Hindermann. Jag har det (four season) till min Chausson 640 på Fordbasis. Isolerar väldigt bra både sommar och vinter och enkelt att sätta upp. Enda nackdelen jag upplever är att det är lite styvt. Mitt kostade ca 1000 kr från Tyskland och ca 1300 kr här hemma. Den här länken kanske kunde passa din husbil
Takk for linken, den skal sjekkes opp!
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Har Masa-täcket till vår helintegrerade bil. De hade inte just vår modell i lager utan vi fick en skiss och instruktioner gör att mäta själva. Blev kanonbra. Kostade runt 4000kr inkl frakt.
Har använt detta flitigt i vinter och det är suveränt. Dessutom slipper man ju all kondens som blir om man använder en IMG_0600.jpeginvändig täckning.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Har Masa-täcket till vår helintegrerade bil. De hade inte just vår modell i lager utan vi fick en skiss och instruktioner gör att mäta själva. Blev kanonbra. Kostade runt 4000kr inkl frakt.
Har använt detta flitigt i vinter och det är suveränt. Dessutom slipper man ju all kondens som blir om man använder en Visa bilaga 227822invändig täckning.
Det der ser jo kjempebra ut, akkurat noe slikt jeg tenkte på! Litt usikker på om det er nødvendig å dra det helt forbi førerdøren eller om det holder å dekke de fremre siderutene, hva tenker du? Hvordan er innfestingen bak/over døra, er det bare selvgjengende skruer og fugemasse til tetting?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
RV-Masters hadde veldig fine matter, og en enkel innfesting med magneter, men de var også veldig dyre. Med matter for frontrute, sideruter og førerdør pluss oppbevaringsvesker blir de fort dyrere enn Dethleffs sin originalmatte, og det er før jeg regner med den svake norske kronekursen. Men de var fine, det skal de ha!
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Kan rekommendera täcket från Hindermann. Jag har det (four season) till min Chausson 640 på Fordbasis. Isolerar väldigt bra både sommar och vinter och enkelt att sätta upp. Enda nackdelen jag upplever är att det är lite styvt. Mitt kostade ca 1000 kr från Tyskland och ca 1300 kr här hemma. Den här länken kanske kunde passa din husbil
Har kikket på dette nå, og det dekker vel kun frontruten og ikke siderutene? Jeg har lavt monterte speil, og trenger i så fall også et par sugekopper for å få festet det, men det virker jo som et rimelig alternativ som også kan fungere som solskjerming om sommeren.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Det der ser jo kjempebra ut, akkurat noe slikt jeg tenkte på! Litt usikker på om det er nødvendig å dra det helt forbi førerdøren eller om det holder å dekke de fremre siderutene, hva tenker du? Hvordan er innfestingen bak/over døra, er det bare selvgjengende skruer og fugemasse til tetting?
Jag valde att gå förbi dörren och sidofönstren skapar ett rejält kalldrag annars.
Infästningen är väldigt enkel. Monterade två vidfästes på varje sida som följde med täcket.
IMG_0518.jpeg
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jag valde att gå förbi dörren och sidofönstren skapar ett rejält kalldrag annars.
Infästningen är väldigt enkel. Monterade två vidfästes på varje sida som följde med täcket.
Visa bilaga 227829
Nydelig, takk for svar! Har nettopp sendt prisforespørsel til både RV-Masters og MASA, får se hva jeg ender opp med. På et norsk bobilforum har jeg også fått tips om Fiamma, men der er det nok lite å hente for min snart 20 år gamle bobil.
 
Toppen