Sv: Vinterhusbil
Jag kunde väl tro att ni redan utnyttjat möjligheterna med er Profila alkov

.
Själv är jag otroligt glad för vinterfunktionaliteten på den nuvarande farkosten.
Många moderna husbilar fungerar alldeles utmärkt även på vintern. Luft- eller vattenburen värme har som jag ser det ingen som helst betydelse.
Har testat båda och inser att det i grunden är en smakfråga. De har sina fördelar och nackdelar båda två. De gör sitt avsedda jobb och håller lika länge.
Uppvärmt dubbelgolv gör livet lite enklare och bidrar till att hålla golven
jämnvarma men det går att lösa även med elektriska mattlösningar numera.
Del-/halvintegrerat eller helintegrerat spelar ingen som helst roll. Vill man ha ett schysst inomhusklimat och helt slippa kondens på vindruta
och främre rutor så är det ett "utanpå-täcke" som gäller. Det fungerar klockrent och är ju enkelt att hantera.
Bakhjulsdrift kan säkert vara något tryggare men även framhjulsdrift fungerar bra.
Har hittills på 5 vintrar och 10 vinterresor (fjäll och alper) tvingats använda kedjorna
vid ett enda tillfälle, i det vackra Idre (på den härliga campingen som numera inte
existerar längre...), så frågan om vilka hjul som skall driva är nog mer av ideologisk
karaktär. Fyrhjuldrift, för den som har ekonomiska möjligheter till detta, är givetvis
oslagbart på alla väglag.
Förutsatt dubbelgolv så vore det nog tak- och väggtjocklek liksom fönsterkonstruktion och dörr jag skulle lägga lite tid på att få grepp om.
Det är där som värmen huvudsakligen kommer att lämna farkosten under kristallklara nätter och -32 grader i luften...
Robusta dubbelfönster monterade i separata och isolerade ramar hjälper till.
Väggar/tak med i alla fall 30 mm tjocklek (modern isolering) känns nog relevant.
Vid enkelgolv så gissar jag att i alla fall 40 mm tjocklek är relevant för att hålla
vinterstormen stången (tillsammans med värmematta).
Stabil dörr med påkostad och kraftig isolering och ett isolerat fönster är ett måste i min värld, liksom även en bra entrélampa. Det är faktiskt mörkt på vinterhalvåret...
Utöver det ovan beskrivna bidrar ju alltid ett luftigt ch uppvärmt garage till mycket
positivt när/om man skall hantera/torka stora klädesplagg och förvara skidor/pjäxor/pulkor etc.
De flesta glömmer nog gärna farkostens undersida. Det är väl så viktigt att det inte hänger lösa sladdar, tunna som sytrådar, så att snö och slask som skvätter upp
kan fästa och bygga upp konstverk. Klumpar som slutligen blir så tunga att de river med sig allt i sin väg och då tar de inkapslade kablarna med sig...