• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterhusbil

F

F.d. 350

Guest
då vi utnyttjar vår husbil mest större delen av den kalla årstiden önskar vi tips och idéer vad man skall byta upp sig till och tänka på- vi har idag en Hobby 600 - men tänker oss ngt större hubil inom snar framtid.
våra önskemål = helintegrerad, vattenburen värme, stort lastutrymme, alla kopplingar invändigt, storlek ca 8-9 m
tacksam för alla förslag + tankar och åsikter

mvh
Marita & Anders
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Har skrivits mycket om detta tidigare.
Om du vill ha svensktillverkat så kan väl Nordic eller SMC vara ett alternativ. ev också KABE och några till.
Husbilar och husvagnar hos SMC Husbilar AB
Smc gör även bilar på beställning - även på äldre bilar.
Ska själv köpa en sådan - tänkte jag. Ska visst klara ner till 30-40 minusgrader.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Vinterhusbil

Hej har du varit i Örkelljunga och tittat på Cartahago har själv en är jätte nöjd,

Berra
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Vi är åretruntboende i vår husbil som är en Concorde. Vår erfarenhet är att Concorde är en husbil som har de egenskaper som behövs vid användning året om och har det ni efterfrågar. Är ni intresserade så finns återförsäljaren i Hyssna och heter Forsbergs Fritidscenter.

Lycka till
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vinterhusbil

Skal man stå stille med husbilen eller reise rundt? Blir det kaldere enn -32grader får man problem med vinterdieselen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Gokväll

Niesmann-Bischoff är ett alternativ, dubbelglas i sidorutor, vattenburen

värme+golvvärme, rejäl isolering, dubbelgolv värmeväxlare etc.

Har själv provat en Flair 8000 CEB sedan i November o är mycket nöjd med

vinteregenskaperna hittils.

Testar vidare i helgen.

Hejs

Claes 105
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vinterhusbil

Hej

Vi åker mycket vintertid i Norra Dalarna där det kan vara rätt kallt..

Vi har samma komfort som hemma.

Köper ni kvalitet märker ni ootrolig skillnad på allt.

Alla krav ni nämner uppfylls.

Vi åker Niesmann Flair,existerar bara ett eller två märken till som ger samma helhetsintryck på mig.

Mvh Markus
 
F

F.d. 350

Guest
Sv: Vinterhusbil

tack för alla svar...........
vi är kunder hos Forsgrens (köpte vår Hobby där för 1 1/2 år sedan - men har redan "växt ur" den...)
har haft båt tidigare men p.g.a mycket jobb på sommaren så blev det husbil istället för båtliv....
vi tar till oss alla tankar och åsikter och information inför kommande byte
som sagt - tusen tack
mvh
M+A
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterhusbil

Det er 4 produsenter i Tyskland som bygger biler etter samme prinsip, helintegrerte, helisolert sandwich hus, dobbeltgulv og Alde varme:

Niesmann+Bischoff (har holdt på lengst med dette prinsipp)
Concorde
Carthago
Phoenix

Noen har isolerglass i sidevinduene foran på alle modeller, andre bare på noen av modellene. Alle kan levere med rullevegg innefor frontruten for isolasjon.
Alle modellene med isolerglass klarer nordisk vinter meget bra.

Hva en velger avhenger av hvilke planløsninger som passer en best, prisen er det desverre ikke stor skilnad på :rolleyes:. Fordel og ulempe er at disse bilene holder seg ganske bra oppe i pris på bruktmarkedet.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Hejsan
Vi bor året runt i vår Concorde, en 04:a.
Jag köper hellre en begagnad premiumbil än en ny av annat märke, man får mycket bil för pengarna på en beg. Concorde.
Ha en fin dag.
MVH KEJO
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhusbil

Vi åker Niesmann Flair och var ute när det var -23 utan några besvär av kallras mm...
Tips är att titta på dubbelgolv, två glas fönster, vattenburen värme, automatisk gasol omkopplare, värmeelement längs framrutan, givetvis att alla tankar ligger i dubbelgolvet.
Om batteriet dessutom finns i varmt utrymme så är det ett plus.
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: Vinterhusbil

då vi utnyttjar vår husbil mest större delen av den kalla årstiden önskar vi tips och idéer vad man skall byta upp sig till och tänka på- vi har idag en Hobby 600 - men tänker oss ngt större hubil inom snar framtid.
våra önskemål = helintegrerad, vattenburen värme, stort lastutrymme, alla kopplingar invändigt, storlek ca 8-9 m
tacksam för alla förslag + tankar och åsikter

mvh
Marita & Anders
Travel Master 880 KABE - Travel Master 880LT:yes:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vinterhusbil

Tillverkas inte Kabe husbilar med alkov? Bläddrade i deras virtuella katalog, och jag hittar inte någon uppgift om att dom kan beställas med alkov??
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vinterhusbil

Min Frankia I 800 står visserligen bara still under den största delen av den kalla årstiden men används flitigt för att härbergera tillfälliga gäster.
Och hittils i vinter har innetemperaturen hållit sig runt 24 grader, när det har varit ner över 20 grader minus.
Det som är störande är den höga gasförbrukningen, så det ger en viss tillfredsställe när gästerna lämnar bilen.:)

När det gäller köregenskaperna i vinterväglag tror jag nog att de är inte mycket att hurra för om det ligger en del snömodd på vägarna. Men som sagt då står bilen still.
 
Toppen