• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring och batterier

Löfsan

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34728
Medlemskap
2025
Fråga från en som håller på att lära sig… Vår plåtis (2022:a) har ett bilbatteri där det ser enkelt ut att komma åt minuspolen. Två bodelsbatterier (AGM) + solceller. Husbilen ska stå inomhus i ouppvärmt garage, men i år har jag ingen möjlighet att köra motorn under ca 30 min/mån. Det fungerade perfekt förra vintern, men vad är bäst att göra nu i vinter?
1) Räcker det med att ta loss minuspoolen på bilbatteriet och de två bodelsbatterierna?
2) Om jag stänger elcentralen, utöver bodelsbatterierna, kopplas då även solcellerna bort?
3) Jag har en inverter som är kopplad direkt till bodelsbatterierna. Kopplas den bort via elcentralen, eller bara genom minuspolen? 4) Jag har möjlighet att få underhållsladdning av batterierna under vintern, men det är både bökigt och tungt att ta ur dom…Och hur fungerar det? Räcker det med en vanlig batteriladdare?

Tar tacksamt emot förslag på vad som är bäst att göra!
 

Bilagor

  • IMG_0985.jpeg
    IMG_0985.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 97
  • IMG_0982.jpeg
    IMG_0982.jpeg
    2 MB · Visningar: 97
  • IMG_0989.jpeg
    IMG_0989.jpeg
    2 MB · Visningar: 97

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Min HB har AGM batterier och står i ett kallgarage okt-mars, jag kopplar in strömkabeln till HB och laddar batterierna ett dygn vart tredje vecka under vinterparkeringen och det har fungerar bra sedan 2019. Ork inte skruva bort kablar och allt annat som förslås, om solpanelen skulle ladda en watt hit eller dit gör ingen skada på batterierna. Elsystemet är byggt för att vara driftsatt och mår bra av underhållsladdning vid kallare väderlek. Jag är själv elektriker och tror jag vet vad jag gör.
Inte elektriker men resonerar ungefär likadant med skillnaden att laddningen får stå på.

Träffade en husbilsburen elektriker i Rostock som var på väg hem och han hävdade att all elektronik mår bäst av att vara igång. Han stängde inte av något för vintern, inte ens brytaren på bodelen. Fordonet stod utomhus hela vintern utan någon uppvärmning och mantrat var: "Det är ju bara en bil!"
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Min HB har AGM batterier och står i ett kallgarage okt-mars, jag kopplar in strömkabeln till HB och laddar batterierna ett dygn vart tredje vecka under vinterparkeringen och det har fungerar bra sedan 2019. Ork inte skruva bort kablar och allt annat som förslås, om solpanelen skulle ladda en watt hit eller dit gör ingen skada på batterierna. Elsystemet är byggt för att vara driftsatt och mår bra av underhållsladdning vid kallare väderlek. Jag är själv elektriker och tror jag vet vad jag gör.
Det låter lagom svårt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Samma här har laddare ansluten på startbatteriet hela vintern i garaget, stänger inte av 12V i husbilen, så wifi, kamera m.m. är igång 24/7 i bodelen.
Har ingen fast 230V laddning till bobatteriet, utan några gånger under vintern så startar jag om laddaren på startbatteriet, då stiger spänningen över 13,4V och då börjar min dc/dc även att ladda bobatteriet som annars skulle bli tomt och stänga av sig (Litiumbatteri).

Blybatterier mår bäst av konstant ansluten laddare.
 
Senast ändrad:

bussmicke

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Sunne
HBK-Nr
31382
Medlemskap
2025
Kapar tråden lite eftersom jag har funderingar inom samma område… Jag har en Adria Matrix 2019, jag har kopplat ifrån bodelsbatteriet men när det gäller startbatteriet så rekommenderar Adria att man ska låta det vara inkopplat och ladda det en gång i månaden. I min vinterförvaring har jag tillgång till el för laddning, ska jag koppla på den permanent eller göra som Adria föreslår, koppla in en gång i månaden?

Har jag laddning på permanent kan jag ju lika gärna koppla in bodelsbatteriet (gel) också.
Jag har laddning på hela vintern haft så i flera år har inte märkt något fel
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Har vinterparkerat min husbil utomhus. Batterierna var fulladdade. Enligt batteriindikatorn är bodelsbatteriet nu nere på 88% efter en vecka. Jag har inte kopplat bort batteriet. Det är så krångligt då det sitter under passagerarstolen.
är det normal minskning? Har tänkt ladda en gång i månaden.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Satt just och kollade manualen för min EBL (NE237), den drar 40 mA med panelen påslagen och 4 mA om jag slår av den (slår av all 12V i bodelen). 40 mA motsvara ca 7 Ah på en vecka på mitt 85 AH gel batteri skulle det bli 12% förbrukning. Det här är enligt specifikationerna men jag kan gott tänka mig att det finns lite krypströmmar som drar upp förbrukningen...

Jag har minuspolen bortkopplad idag, men ska koppla på den eftersom jag har möjlighet att ladda permanent i vinterförvaringen. Men då slår jag av 12V naturligtvis.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Satt just och kollade manualen för min EBL (NE237), den drar 40 mA med panelen påslagen och 4 mA om jag slår av den (slår av all 12V i bodelen). 40 mA motsvara ca 7 Ah på en vecka på mitt 85 AH gel batteri skulle det bli 12% förbrukning. Det här är enligt specifikationerna men jag kan gott tänka mig att det finns lite krypströmmar som drar upp förbrukningen...

Jag har minuspolen bortkopplad idag, men ska koppla på den eftersom jag har möjlighet att ladda permanent i vinterförvaringen. Men då slår jag av 12V naturligtvis.
Sista meningen. Du slår av 12V. På EBL:n? Om jag slår av batteriet på EBL:n, laddas batteriet om jag ansluter 230V?
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Sista meningen. Du slår av 12V. På EBL:n? Om jag slår av batteriet på EBL:n, laddas batteriet om jag ansluter 230V?
Jag slår av 12V på panelen (har en Adria) och började fundera på detta jag också igår kväll. Tittar jag i elschemat så ser det ut som att laddningen från 230V funkar ändå, men jag ska ta med multimetern och mäta nästa gång jag åker ut till bilen. Har tyvärr nästan en halvtimmes resa dit…
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Jag slår av 12V på panelen (har en Adria) och började fundera på detta jag också igår kväll. Tittar jag i elschemat så ser det ut som att laddningen från 230V funkar ändå, men jag ska ta med multimetern och mäta nästa gång jag åker ut till bilen. Har tyvärr nästan en halvtimmes resa dit…
Ser fram mot ditt svar. Jag kommer inte åt batteriet då det sitter under passagerarstolen.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Det låter som en enkel lösning. Jag funderar på att om jag stänger av batteriet på EBL:n minskar det då strömförbrukningen när bilen inte står på laddning? Ytterligare en fråga är om batteriet laddas när det är avstängt på EBL:n?
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Det låter som en enkel lösning. Jag funderar på att om jag stänger av batteriet på EBL:n minskar det då strömförbrukningen när bilen inte står på laddning? Ytterligare en fråga är om batteriet laddas när det är avstängt på EBL:n?
Min EBL (NE237) anger I dokumentationen att den drar 40mA med 12V påslagen och 4 mA med avslagen, men jag ska kolla nästa gång jag är vid bilen.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Min EBL (NE237) anger I dokumentationen att den drar 40mA med 12V påslagen och 4 mA med avslagen, men jag ska kolla nästa gång jag är vid bilen.
Fick nu svar från tillverkaren att om jag stänger av batteriet på EBL:n så stänger det av förbrukarna men laddningen fortsätter fungera
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Fick nu svar från tillverkaren att om jag stänger av batteriet på EBL:n så stänger det av förbrukarna men laddningen fortsätter fungera
Hur ny är din bil ? eller har du ägt det sen ny? Det jag vill säga är att, om flera har ägt den före dig kan dom ha kopplat utan att veta vad dom gjort.
och som uttrycket säger många kockar göra sämre soppa, då kan det förbruka fast du gör det du gör, så säkerställ att inget förbrukas.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Hur ny är din bil ? eller har du ägt det sen ny? Det jag vill säga är att, om flera har ägt den före dig kan dom ha kopplat utan att veta vad dom gjort.
och som uttrycket säger många kockar göra sämre soppa, då kan det förbruka fast du gör det du gör, så säkerställ att inget förbrukas.
Bilen är ny för mig. Det är en Sunlight T68 -15. Jag förstår vad du menar. När man läser alla inslag så finns det många kockar
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Inte elektriker men resonerar ungefär likadant med skillnaden att laddningen får stå på.

Träffade en husbilsburen elektriker i Rostock som var på väg hem och han hävdade att all elektronik mår bäst av att vara igång. Han stängde inte av något för vintern, inte ens brytaren på bodelen. Fordonet stod utomhus hela vintern utan någon uppvärmning och mantrat var: "Det är ju bara en bil!"
Jag tror det är rätt. En del elektronik har backup batterier för att hantera strömavbrott, men kopplar man ut bilbatteriet flera vintrar i rad kan det nog finnas risk att man kan få konstiga fel när man startar upp.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Detta svar fick jag när det gäller blybatterier Tudor:
Det viktiga är att batterierna inte understiger 12,6V. Du skall helst inte ha dem på konstant laddning men de skall stå på underhållsladdning i 1 vecka ungefär och då är det på en laddspänning på 13,6V.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta svar fick jag när det gäller blybatterier Tudor:
Det viktiga är att batterierna inte understiger 12,6V. Du skall helst inte ha dem på konstant laddning men de skall stå på underhållsladdning i 1 vecka ungefär och då är det på en laddspänning på 13,6V.

Alla mina så kallade "smart-laddare" för blybatterier ligger under 13,4V i underhållsladdning.
Spänningen bör ligga mellan 0,2-0,6V över batterispänningen på ett 12V blybatteri.
För hög spänning i underhållsläget kan orsaka en överladdning, som i sin tur kan skada batteriet.
 
Senast ändrad:
Toppen