• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring och batterier

Löfsan

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34728
Medlemskap
2025
Fråga från en som håller på att lära sig… Vår plåtis (2022:a) har ett bilbatteri där det ser enkelt ut att komma åt minuspolen. Två bodelsbatterier (AGM) + solceller. Husbilen ska stå inomhus i ouppvärmt garage, men i år har jag ingen möjlighet att köra motorn under ca 30 min/mån. Det fungerade perfekt förra vintern, men vad är bäst att göra nu i vinter?
1) Räcker det med att ta loss minuspoolen på bilbatteriet och de två bodelsbatterierna?
2) Om jag stänger elcentralen, utöver bodelsbatterierna, kopplas då även solcellerna bort?
3) Jag har en inverter som är kopplad direkt till bodelsbatterierna. Kopplas den bort via elcentralen, eller bara genom minuspolen? 4) Jag har möjlighet att få underhållsladdning av batterierna under vintern, men det är både bökigt och tungt att ta ur dom…Och hur fungerar det? Räcker det med en vanlig batteriladdare?

Tar tacksamt emot förslag på vad som är bäst att göra!
 

Bilagor

  • IMG_0985.jpeg
    IMG_0985.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 97
  • IMG_0982.jpeg
    IMG_0982.jpeg
    2 MB · Visningar: 97
  • IMG_0989.jpeg
    IMG_0989.jpeg
    2 MB · Visningar: 97

Ejden

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2024
Fråga från en som håller på att lära sig… Vår plåtis (2022:a) har ett bilbatteri där det ser enkelt ut att komma åt minuspolen. Två bodelsbatterier (AGM) + solceller. Husbilen ska stå inomhus i ouppvärmt garage, men i år har jag ingen möjlighet att köra motorn under ca 30 min/mån. Det fungerade perfekt förra vintern, men vad är bäst att göra nu i vinter?
1) Räcker det med att ta loss minuspoolen på bilbatteriet och de två bodelsbatterierna?
2) Om jag stänger elcentralen, utöver bodelsbatterierna, kopplas då även solcellerna bort?
3) Jag har en inverter som är kopplad direkt till bodelsbatterierna. Kopplas den bort via elcentralen, eller bara genom minuspolen? 4) Jag har möjlighet att få underhållsladdning av batterierna under vintern, men det är både bökigt och tungt att ta ur dom…Och hur fungerar det? Räcker det med en vanlig batteriladdare?

Tar tacksamt emot förslag på vad som är bäst att göra!
Först laddar fullt sen kopplar jag bort solcellerna lyfter minus polerna på batterierna. Är batterierna friska så klarar de hela vintern 5månader utan att göra något.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har läst så många olika meningar om det ska vara minus, plus eller båda…. Men eftersom minuspolen ligger så bra till för vi att lossa så tyckte jag det förslaget var
”bäst”
Ja minuspolen är ju bäst med tanke på risken för oavsiktlig kortslutning mot kaross med verktyget om man är och skruvar på pluspolen i stället.
 

Ejden

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2024
Ja, batterierna är friska. När det gäller solcellerna- räcker det med att ta bort säkringen mellan regulatorn och pluspolen på bodelsbatterierna?
Har du ingen möjlighet att bryta innan regulator så gör så. När du sen kopplar in det gör det i omvänd ordning först batteri sist solceller. Altnativ täck solcellerna så de inte ger någon ström.
 

swedishbiker

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
38391
Medlemskap
2023
Fråga från en som håller på att lära sig… Vår plåtis (2022:a) har ett bilbatteri där det ser enkelt ut att komma åt minuspolen. Två bodelsbatterier (AGM) + solceller. Husbilen ska stå inomhus i ouppvärmt garage, men i år har jag ingen möjlighet att köra motorn under ca 30 min/mån. Det fungerade perfekt förra vintern, men vad är bäst att göra nu i vinter?
1) Räcker det med att ta loss minuspoolen på bilbatteriet och de två bodelsbatterierna?
2) Om jag stänger elcentralen, utöver bodelsbatterierna, kopplas då även solcellerna bort?
3) Jag har en inverter som är kopplad direkt till bodelsbatterierna. Kopplas den bort via elcentralen, eller bara genom minuspolen? 4) Jag har möjlighet att få underhållsladdning av batterierna under vintern, men det är både bökigt och tungt att ta ur dom…Och hur fungerar det? Räcker det med en vanlig batteriladdare?

Tar tacksamt emot förslag på vad som är bäst att göra!
vår bil står ute året runt , så jag gör ingenting ,har en frostvakt i batteri utrymmet samt en i bilen, hade nog bara stängt av elpanelen inte elcentralen , det finns en strömbrytare på inverten den är viktig att slå av oxå, det finns en liten möjlighet att solpanelen kan ladda lite grann beroende på hur den står i garaget. du kan kolla detta på din inverter eller med en spänningsprovare innan du stänger ner
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Har du ingen möjlighet att bryta innan regulator så gör så. När du sen kopplar in det gör det i omvänd ordning först batteri sist solceller. Altnativ täck solcellerna så de inte ger någon ström.
Min solcell är kopplad från regulatorn till EBL. Kan jag stänga av batteriet på EBL och dra ut sladdarna från regulatorn?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
171
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Lite svårt att sia om när man inte har det framför sig.
Men jag hade nog gjort så här:
Se till så att samtliga batterier är fulladdade när du ställer in bilen.
Stäng elcentralen.
Koppla bort - pol på batterierna.
Sedan är det nog inte fel att hålla lite koll med en voltmeter under vintern så inte spänning kryper för långt ner.
Då har man iallafall en chans att rädda dom.

A la' Ejden nästan.
 
Senast ändrad:

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag har läst så många olika meningar om det ska vara minus, plus eller båda…. Men eftersom minuspolen ligger så bra till för vi att lossa så tyckte jag det förslaget var
”bäst”
Minus bort först, skulle du röra vid nån plåt med nyckel så händer inget men tar du pluskabeln så är det lätt att med nyckeln nudda vid nåt och jorda med gnistor som följd
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Kapar tråden lite eftersom jag har funderingar inom samma område… Jag har en Adria Matrix 2019, jag har kopplat ifrån bodelsbatteriet men när det gäller startbatteriet så rekommenderar Adria att man ska låta det vara inkopplat och ladda det en gång i månaden. I min vinterförvaring har jag tillgång till el för laddning, ska jag koppla på den permanent eller göra som Adria föreslår, koppla in en gång i månaden?

Har jag laddning på permanent kan jag ju lika gärna koppla in bodelsbatteriet (gel) också.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
171
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Kapar tråden lite eftersom jag har funderingar inom samma område… Jag har en Adria Matrix 2019, jag har kopplat ifrån bodelsbatteriet men när det gäller startbatteriet så rekommenderar Adria att man ska låta det vara inkopplat och ladda det en gång i månaden. I min vinterförvaring har jag tillgång till el för laddning, ska jag koppla på den permanent eller göra som Adria föreslår, koppla in en gång i månaden?

Har jag laddning på permanent kan jag ju lika gärna koppla in bodelsbatteriet (gel) också.
Våran husbil står ute under vintern, (sliter hårt på det yttre ) uppkopplad på 230v. Laddare på bilbatteriet, solcell samt elcentralen påslagen (som ej laddar bilbatteriet ) men bodelen. Samt extern värmefläkt som går in vid 6 plusgrader.

Ett koncept som fungerar för oss, men som kan bli dyrt för den som bor norrut. Här i Skåneland där det sällan är kallt längre perioder är det överkomligt. Och framför allt så håller sig bilen fräschare invändigt, bilen är i princip klar för avfärd om det börjar klia för mycket (det händer ibland).

Jag valde en smart laddare för att inte pulsa sönder bilbatteriet. Vi är inne på fjärde året på bilbatteriet nu vilket jag är nöjd med.

Sorry :( lite off topic.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kapar tråden lite eftersom jag har funderingar inom samma område… Jag har en Adria Matrix 2019, jag har kopplat ifrån bodelsbatteriet men när det gäller startbatteriet så rekommenderar Adria att man ska låta det vara inkopplat och ladda det en gång i månaden. I min vinterförvaring har jag tillgång till el för laddning, ska jag koppla på den permanent eller göra som Adria föreslår, koppla in en gång i månaden?

Har jag laddning på permanent kan jag ju lika gärna koppla in bodelsbatteriet (gel) också.
Har du tillgång till el kan du ha laddning på hela vintern på båda batterierna, alternativt skulle jag koppla från båda, varför nu Adria rekommenderar att du ska ha bilbatteriet inkopplat vet jag inte, men jag har använt båda metoderna på mina tidigare bilar, fungerar bra, ladda fullt innan du kopplar från batterierna dom klara sig hela vintern utan laddning.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Täck solcellerna så dom inte ger något sen lossa kablarna. Därefter stänger du batterierna. Var försiktig så inte blir kortslutning.
Menar du att jag lossnar kablarna från solcellen på EBL:n? De sitter med ett kontaktdon på en egen ingång för solceller. Sen stänger jag av batteriet på EBL:n? Bodelsbatteriet sitter illa till under passagerarstolen.
Som nybörjare är detta spörsmålet en enda röra. Hur många tips som helst. Svårt att förstå och veta vad som är rätt.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Min HB har AGM batterier och står i ett kallgarage okt-mars, jag kopplar in strömkabeln till HB och laddar batterierna ett dygn vart tredje vecka under vinterparkeringen och det har fungerar bra sedan 2019. Ork inte skruva bort kablar och allt annat som förslås, om solpanelen skulle ladda en watt hit eller dit gör ingen skada på batterierna. Elsystemet är byggt för att vara driftsatt och mår bra av underhållsladdning vid kallare väderlek. Jag är själv elektriker och tror jag vet vad jag gör.
 
Toppen