• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck?

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Nu börjar vi fila lite på detaljerna när det gäller vad vill få med i ett eventuellt hb-köp.
Och då dyker förstås däcksfrågan upp. Vad kör ni på för typ av däck? Har ni med er autosocks eller kedjor om det blir superhalt?

Ge mig också några sista råd inför husbilsköpet. Vad ska jag inte glömma att tänka på? Är det prutläge alt få med mer utrustning (helst det senare)?
Vi ska titta på en bil hos en handlare.

Tacksamma fd. Adastra!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vinterdäck?

Sommardäck och odubbade vinterdäck, autosocks och snökedjor finns med på vintern men har aldrig behövt använda. Kör fiat
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Vi kör Nokia Hakkapelitta C Cargo vinterdäck och idag heter de nog C3. Här i stan har vi en stor däcksfirma som säljer över hela Norden. De har uppenbarligen, åtminstone enligt våra husbilsvänner som kör långa vägar hit för att köpa däck till både sina hus- och personbilar, priser som ingen annan kan konkurrera med!? De rekommenderar dessa däck för oss husbilsägare, trots att de även för alla andra fabrikat och däck som även är dyrare än dessa. Vi har även autosocks, men har aldrig behövt använda dem.
//Kjell
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck?

Genom alla år har jag kört med dubbade vinterdäck och så även på mina fyrhjulsdrivna husbilar, trots att dessa säkert skulle ta sig fram på de grovmönstrade terränghjul jag använder sommartid. Men det gäller ju faktiskt även att kunna få stopp på bilen i halka, fyrhjulsbroms finns på alla bilar!

Trådskaparna har tidigare skrivit om att de tänker sig vinterturer i fjällen.

aake
 

Forsmyr

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Eftersom vi varje år tar en härlig tur till Alperna för skidåkning blir det till att hålla sig till friktionsdäck och "strumpor". Vi åker nu Fiat men vi gjorde likadant när vi hade våra Iveco bilar
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Erfarenhetsmässigt är jag av helt samma uppfattning som aake. Vi har nyttjat våra husbilar året runt och skall även göra vår första vintertur till fjälls med vår nuvarande bil. Stora tillfartsvägar brukar, allt som oftast i dag p.g.a. det enorma saltandet, se ut som sommarvägar men dubbat är definitivt att föredra trots det. Personbilen kör vi på friktionsdäck som fungerar mycket bättre än vad jag någonsin hade kunnat förvänta mig. Men det är en helt annan sak då det med en jämförelsemässigt både mindre och lättare bil inte är nå´n större konst att både "krypstarta" eller "smyga iväg" även under vintermässigt svåra förhållanden.
//Kjell
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Har Hakkapelitta friktionsdäck. Funkar väldigt bra, inte orolig på frusna vintervägar. Drömmer om att åka till alperna - därav friktionsdäck.

Har även med snökedjor. Behövde de en gång i julas på 2 cm tjock massiv blankisväg där inte min far kom fram med sin vanliga framhjulsdrivna V70 med dubb. Brorsan fick bogsera honom med 4 hjulsdrift och lågväxel och det var nära att det inte gick ändå. Hade aldrig kommit därifrån utan kedjor. Känns tryggt att ha med - med kedjor kommer man fram bättre än en vanlig bil.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck?

Har Hakkapelitta friktionsdäck. Funkar mycket bra.
Har även med snökedjor. Behövde de en gång på 2 cm tjock massiv blankisväg där inte min far kom fram med sin vanliga framhjulsdrivna V70. Brorsan fick bogsera honom med 4 hjulsdrift och lågväxel och det var nära att det inte gick ändå. Hade aldrig kommit därifrån utan kedjor. Känns tryggt att ha med - med kedjor kommer man fram bättre än en vanlig bil.

Eftersom jag även brukar köra i de norska fjällen (och kom hem därifrån senast för en vecka sedan) så har jag de lagstadgade 3 snökedjorna i bilen, men har aldrig behövt använda dem på mina bilar med 4WD och lågväxlar.

aake
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Det är så sant att TS ska åka runt på vintern mest.
Jag kan inte heller tänka mig att ha dubbfritt på vår personbil då jag när jag har jour måste ge mig ut hur halt det än må vara. Dom som har dubbfritt kan tacka sin lyckliga stjärna att vi med dubb river upp den blanka ytan lite åt dom.
Magnus har dock någon ide om att själva tyngden på husbilen gör att det blir sådan friktion mot underlaget på en husbil att det går bra med dubbfria vinterdäck. Hur står det till med det?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck?

Vi har kört vinterkörning med dubbfria vinterdäck sedan 2007 med ett antal skidresor varje vinter, utan några problem. Kedjor finns alltid med, men har aldrig behövt användas. F.ö. med framhjulsdriven integrerad bil. :)
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Det är så sant att TS ska åka runt på vintern mest.
Jag kan inte heller tänka mig att ha dubbfritt på vår personbil då jag när jag har jour måste ge mig ut hur halt det än må vara. Dom som har dubbfritt kan tacka sin lyckliga stjärna att vi med dubb river upp den blanka ytan lite åt dom.
Magnus har dock någon ide om att själva tyngden på husbilen gör att det blir sådan friktion mot underlaget på en husbil att det går bra med dubbfria vinterdäck. Hur står det till med det?

Jag håller med om att tyngden gör att man trycker ihop snö/modd mm så att det blir mindre slirigt än personbilen, men detta är bara en känsla. Jag tycker det funkar bra med friktionsdäcken.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Vinterdäck?

Michelin friktionsdäck. Kört friktionsdäck i 8 år på bussarna. Funkar utmärkt och gör det enkelt när utlandsresan görs under vinterperioden.
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck?

Googlade lite snabbt om det här med 3 kedjor på fordon över 3,5 t i Norge och blev fundersam.
Det jag hittade var att 2 kedjor ska sitta på drivande axel och 1 på styrande, med framhjulsdrift känns det ju vettigt med 2 fram och 1 bak då eller hur ska det vara?
Någon som kan länka till en säker källa?

Må gött
Jan-Åke
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Jag hade valt Michelin Agilis Alpin CP däck, Duocontrol gasolomkopplare, extraljusramp, back-kamera, vintertäcke till utsidan på främre delen av bilen, snökedjor, avloppstank med hjul att transportera i på vinter, belysning i garage som tänds när man öppnar, två extra elvärmefläktar (nödfall)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck?

Jag är på gång att köpa en husbil i Holland, nya däck ingår i köpet. Försäljaren säger att när han säljer till svenskar så vill dom ha helårsdäck. Vad är helårsdäck & är detta ett bra val?

Bennie
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Med helårsdäck torde de mena det vi generellt benämner dubbfria lamelldäck.
Michelin Agilis Alpin CP är ett sådant. Fungerar riktigt bra på vintern men även hyggligt på sommaren. MEN det är inte så bra som ett sommardäck på sommarvägar oavsett blött/torrt väglag. Bara man är medveten om det.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck?

Nu börjar vi fila lite på detaljerna när det gäller vad vill få med i ett eventuellt hb-köp.
Och då dyker förstås däcksfrågan upp. Vad kör ni på för typ av däck? Har ni med er autosocks eller kedjor om det blir superhalt?

Ge mig också några sista råd inför husbilsköpet. Vad ska jag inte glömma att tänka på? Är det prutläge alt få med mer utrustning (helst det senare)?
Vi ska titta på en bil hos en handlare.

Tacksamma fd. Adastra!

Väg bilen före köpet är klart. Ni måste veta bilens verkliga vikt för att jämföra med max last i reg.papperen. Om ni inte väger vet ni inte hur stor lastkapacitet ni har. Netto vikten i papperen stämmer aldrig, det tillkommer utrustning som inte är med i netto vikten.
Lycka till!!!
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Med helårsdäck torde de mena det vi generellt benämner dubbfria lamelldäck.
Michelin Agilis Alpin CP är ett sådant. Fungerar riktigt bra på vintern men även hyggligt på sommaren. MEN det är inte så bra som ett sommardäck på sommarvägar oavsett blött/torrt väglag. Bara man är medveten om det.

Hej
När jag tittar på däck hos reifen.com - Markenreifen, Kompletträder und Felgen richtig günstig så är Michelin Agilis Alpin CP ett rent vinterdäck.
Helårsdäck kallas på Tyska "Gansjahresreifen" där fins en mängd olika sorter tex. Continental VancoFourSeason.
Mvh. Klas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vinterdäck?

Om jag inte minns fel så varnade polisen i Östersund några dagar före jul
att inte besöka Jämtlands län utan dubbdäck.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen