• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck till Spanien

F

F.d. 7998

Guest
Hei,

tänker att åka till Spanien med husbilen i januari, och vill gjärna ha goda udubbade vinterdäck. Har kjørt turen en del ganger, och det kan vara båda snö och is undervegs.

Kjøpte helt nya Kumho däck i fjor, men var inte nöjd. Dom var nestan utslitne etter å ha kjørt till Spanien och nordover igjen till Bremen. Byttet husbil der, så da blev däckene någon annans problem, men den nya behöver altså GODA däck til turen.

Hvilka däck har ni andra som åker samma riktning på samma tid??
Ps. Jag vill hälst inte köra med bara sommerdäck.

:msn_sunglasses:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck till Spanien

När det gäller däck till bilar och skor till människor, så har jag lärt mig att det är så viktiga ting att där ska man inte snåla! Dyra skor liksom dyra kvalitetsdäck lönar sig i längden.

Vi for ner till Spanien i januari i år och därefter har jag varit runt lite varstans bl. a. i Tyskland förra veckan och jag kan fortfarande inte se något nämnvärt slitage på däcken. Jag kör på Michelin Agilis Snow and Ice året om och är mycket nöjd med dom däcken. Tack för tipset, Gunnar!

Jappe
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterdäck till Spanien

Vi kör året om med Michelin Agilis Snow - Ice och är mycket nöjda med dem.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vinterdäck till Spanien

Jag är också inne på samma linje men när jag pratade med en michelinhandlare så sa han att dom klarar sommarväglag dåligt pga mjukheten och har dessutom dålig stabilitet. Slits också ut på nolltid ..men det är ok för oss handlare sa han.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck till Spanien

janase!

Jag har också fått sådana reaktioner från vissa handlare och även från förståsigpåare bland biljournalister. Min egen erfarenhet av nämnda däck är dock en helt annan, tycker dom fungerar utmärkt året runt. Dessutom sparar man en massa pengar på att slippa byta däck två gånger om året, om man inte gör det själv, förstås.

Jag är helnöjd med mitt val!

Jappe
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vinterdäck till Spanien

Gunnar har du något problem med stabilitet och kort livslängd på däcken ?
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Vinterdäck till Spanien

Ett vinterdäck är konstruerat för att användas och vara optimalt vid låga
temperaturer nära nollan. Det innebär att om det används vid högre
temperaturer blir däcket för mjukt. Konsekvensen av detta är högt
däckslitage, svajigt sidogrepp och försämrade våt- och bromsegenskaper.

Allting är en kompromiss, väljer man att åka med vinterdäck året om skall
man vara medveten om att man tummar på säkerheten.
Se bifogade fil

För den som inte vill läsa testen kan jag sammanfatta att

"När bästa sommardäcket har stannat, så rullar Kinadäcket fortfarande i 30
km/tim och vinterdäcket i 50 km/tim."
 

Bilagor

  • Däcktest.pdf
    971,8 KB · Visningar: 32

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck till Spanien

Peter!

Jag har också läst flera sådana tester och blivit förvånad exempelvis av hur det kan skilja väldigt mycket mellan olika tester, beroende på vilka som har utfört dom. Konspirationsbenägen som jag är, så anar jag ibland vissa kopplingar mellan vissa däcksfabrikanter och och vissa journalister. Jämför gärna med "Årets bil"! Där kan man verkligen bli förbryllad ibland.

Sådana här tester gäller ju också däck för personbilar, vilket i min värld är något helt annat än husbilar. Där ställs helt andra krav på däcken, i synnerhet om man gillar att köra fort.

Jag var alltså lite orolig när jag lade på Michelin Snow and Ice på husbilen, men det är jag inte längre med dom egna erfarenheter jag har gjort, på alla väglag.

Alltså, jag vill inte råda någon i det här ämnet; jag redovisar bara vad jag själv har upplevt.

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterdäck till Spanien

Gunnar har du något problem med stabilitet och kort livslängd på däcken ?

Nej, inga problem, möjligen något kortare livslängd. Detta gäller för min bil på 3,5 ton.
På min nya bil (5 ton) kommer jag inte att använda vinterdäck.

Jag har läst många negativa utlåtande om vinterdäck på sommaren, men inget av detta har jag själv upplevt.
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Vinterdäck till Spanien

Hejsan.
Vi satte på nya "åretruntdäck" som heter Matador, 215/75 R16C innan vi åkte till Spanien 2006, sen hade vi dom även 2007 och när jag tittar på dom nu så är dom inte så slitna, så dom åker på i morgon igen och får åka till Spanien en gång till i Dec..(Vi har totalt kört ca:2.000mil på dom däcken nu)
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Vinterdäck till Spanien

Jappe!

När man testar däck lånar man oftas in rally/racing förare som kan åka på
gränsen av vad ett däck förmår i varv eftetr varv på en bana eller slinga.
Föraren har ingen aning om vilket däck som sitter på, utan har förmågan
att ta ut max av ett däck. Testet utförs flera gånger med samma däck och
resultatet är förbluffande lika vid varje testomgång.
Bromsprov är lite enklare, här gäller det bara att använda ett måttband.

Naturligtvis åker inte du och jag som dessa förare gör, men man vet ju
inte när man behöver optimal prestanda från sitt däck för att klara en
krissituation.
Skillnaden kan ju vara en otäck incident kontra en förstörd semester.
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Vinterdäck till Spanien

Jag har kört ner till Spanien på sommardäck 6ggr i olika tidpunkter på vintern utan problem kan vara lite snöblöta vägbanor i Tyskland men går man in på en rastplats övernatten så brukar vägen vara fin Allronddäcken är för mjukt gommi för varma vägar i Spanien
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck till Spanien

Jag kör också på "åretruntdäck" som heter Matador, 215/75 R16C .
Fick dom påmonterade när jag köpte bilen och kör två semesterresor 2007 till Österrike och 208 till Frankrike. dom har rullat 2500 mil utan några problem.
Har en husbil med totalvikt på 5000kg och har inte märkt att de skulla vara mjuka eller slita onormalt mycket.
Jag anser att det är bättre att jag sliter upp en omgång däck på 4 år, då har jag färska däck och slipper oroa mig för att däcken torkar och spricker med däckhaveri på köpet.

Men för att citera Jappe, det är min åsikt.

Sarr såå
Hi.Life
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck till Spanien

Hej! Vi har åkt till Spanien två år i sträck med sommardäck. Vi startar i början av februari.beroende på väglaget här. Nästa år startar vi redan i januari.det har inte varit några problem.Däcken vi har är Michelin Camping,ett stabilt däck med bra grepp och lågt rullningsmotstånd(med rätt ringtryck).Man får ju som alltid anpassa farten efter väglaget.

Mvh. Avo o Laila
 
Toppen