• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäck endast fram!

F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vinterdäck endast fram!

Självklart med vinterhjul runt om när man har en 2 axlig husbil med långt överhäng.
Men det var ej frågan från början,utan då var det en 3 axling med framhjulsdrift,det är en helt annan sak.
Självfallet kör jag inte ut på vinterföre med "dåliga bakdäck",så korkad tror jag inte någon är.
Men 2 bakaxlar med BRA däck och vinterdäck fram är tillräckligt enligt min mening.
Jämför inte 2 resp,3 axlar,det är två helt skilda körupplevelser och väghållning.
Bernt

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men knappast på is eller snö, om du fördelar bakaxellasten från din bil på fyra hjul i stället för två så har du hälften så högt tryck på varje hjul, alltså sämre möjlighet att trycka igenom hjulen i slask eller snö!

F

F.d. 3297

Guest

Dubbdäck är en finsk uppfinning för att förbättra väggreppet!

Att köra med blandat sommar- och vinterdäck är en livsfarlig mix, särskilt om det gäller
samma axel. Då kan man lika bra köra in i ett brofundament med full fart direkt.

Fick i somras, nere i Polen där de inte har "vinterdäck", veta att där får man inte ens ha däck från olika fabrikanter på samma axel.
Där är polsk polis stenhård = eskorterad bogsering till närmaste öppna gummiverstad
för byte + dryga böter!

Jämför detta med att blanda sommar- och vinter-däck!
Nåja, än så länge är ju faktisk självmord tillåtet i Sverige!

Var rädd om ditt liv, du får inga fler!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16304

Guest

Självklart med vinterhjul runt om när man har en 2 axlig husbil med långt överhäng.
Men det var ej frågan från början,utan då var det en 3 axling med framhjulsdrift,det är en helt annan sak.
Självfallet kör jag inte ut på vinterföre med "dåliga bakdäck",så korkad tror jag inte någon är.
Men 2 bakaxlar med BRA däck och vinterdäck fram är tillräckligt enligt min mening.
Jämför inte 2 resp,3 axlar,det är två helt skilda körupplevelser och väghållning.
Bernt

Menar du att du ger dig ut på vägen med vinterhjul fram och sommarhjul bak eller missförstår jag?

J

Jimbo

Guest

Menar du att du ger dig ut på vägen med vinterhjul fram och sommarhjul bak eller missförstår jag?

Tror du har uppfattat helt riktigt!

Som sagt, denna kombination är mycket vanlig på vår tunga trafik. Ligger även ett förslag hos transportstyrelsen från 2007 som behandlar ett krav på vinterdäck på drivande axel hos tunga fordon.......

F

F.d. 29870

Guest

Ja det er klart du bare kan ha dubbade dekk på hjulene fremme men da må du ha vinterdekk ( udubbade eller dubbade)på di andre .I Norge må man ha 3 snøkjettinger på alle biler over 3500 tonn liggende i bilen om man skal bruke den på vinteren

J

Jimbo

Guest

Ja det er klart du bare kan ha dubbade dekk på hjulene fremme men da må du ha vinterdekk ( udubbade eller dubbade)på di andre .I Norge må man ha 3 snøkjettinger på alle biler over 3500 tonn liggende i bilen om man skal bruke den på vinteren

????

Inte för att följa lagen i sverige! (bilar över 3500 kg)

F

F.d. 3077

Guest

Detta handlar så klart inte enbart om dubb,vinter och sommardäck,det allra viktigaste är ju OMDÖMET,vilket många förare saknar totalt när det är vinterföre och skyller olyckor på väglaget,vintern komm som en total överraskning????.
Har kört bil sedan före snödäckens tillkomst,från småbilar till 250 tons och 14 axlars ekipage,sammanfattning 1.bra styrförmåga,2,driv,då ordnar sej resten.
Då vi körde yrkesmässigt hände att man stannade och inväntade bättre väglag,(vilket fler yrkesförare borde tillämpa men det anses som mesigt, därav en hel del onödiga olyckor).
Nu som panchis har man all tid i världen.(om man behöver vara ute och kör på vintern).
Bernt

F

F.d. 10627

Guest

Nåja, vi får se hur vi gör. vi får prova oss fram, vi börjar med 2 odubbade fram

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nåja, vi får se hur vi gör. vi får prova oss fram, vi börjar med 2 odubbade fram

ursäkt jag måste bara fråga, om jag förstår rätt köper du en husbil för ungefär 1,5 milj och vill inte kosta på den sex däck för 1500 Kr per st för att köra säkert på vintern?
Eller har jag missförstått alltihop? :confused:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Monteral , jag håller fullständigt med dej för summan för däcken är ju en "fis i vinden" om man jämför vad bilen kostade och var det kan "kosta" i personskador .

F

F.d. 5110

Guest

Bredbandsbandit, vilket avstånd har du från framaxeln till sista bakaxeln på ditt fordon? c-c mått.

/Lasse

F

F.d. 5110

Guest

Nej, jag bara undrade, för jag har för mig att för att räknas som trippelaxel får inte avståndet från första till sista axel överstiga 5 meter....

Jag skulle vilja kalla din husbil för ett fordon med boggieaxel och då kan jag inte se annat än att du måste ha vinterdäck på främre boggieaxeln om du har sådana på framaxeln....

Kan visserligen ha läst på lite dåligt..... så i så fall är det väl bäst att göra en pudel på en gång...;-)

Mvh Lasse

J

Jimbo

Guest

Gjorde slag i saken idag och köpte vinterhjul till bilen. (4,5 ton reggad som tung Lb)

Det blev friktionsdäck+fälg x 6.

Då behöver man ju ej fundera på hur det skulle ha funkat att bara åka vinterdäck fram ;)

Och med dubbfritt kan man ju faktiskt åka söder ut (Tyskland) utan att behöva halka på sommarhjul.

Så fick det bli.

Tack allihop för en intressant diskussion.

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Bredbandsbandit.
Tur att du tar ditt förnuft till fånga och skaffar vinterdäck runt om.Har vi inte haft en liknande diskussion nyligen ?Har du inte råd med vinterdäck tycker jag du skall sälja din husbil!
Tänk på oss medtrafikanter som du möter.Vi vill inte möta dig sladdande tvärs över vägen!
:spinny:
//Lars

Toppen