• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäck endast fram!

F

F.d. 10627

Guest
Hejsan!

Jag funderar på en sak, ska skaffa vinterdäck till vår nya bil, borde det inte räcka med att sätta på odubbade däck endast fram då den både styr och driver med framdäcken, dom andra 4 bak hänger ju liksom bara med eller hur.???

Vad tro ni andra?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck endast fram!

Fullständigt galet tänkt, bredbandsbanditen! Bra däck och samma sorts däck runtom är det enda som gäller!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om däcken är olika slitna, sätt de bästa bak!
Råkar man ut för vattenplaning är det klippt om det är bakhjulen som släpper, det gäller även vid halt väglag.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Bredbandsbanditen,
Jappe har helt rätt, du måste tänka om. Mycket stora risker med att blanda olika sorters däck. Detta gäller för dubbdäck på en bil med totalvikt av högst 3 500 kg enligt Transportstyrelsens författningssamling (TSFS 2009:19) från den 19 april 2009 http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS/TSFS_2009-19.pdf?epslanguage=sv :

"10 § På fordon får inte användas både dubbade och odubbade däck. Vid dubbelmonterade hjul får dock ett av däcken vara odubbat. De dubbade däcken ska i sådant fall vara placerade symmetriskt i förhållande till fordonets längdaxel."

V-backen :wink:

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Hej Bredbandsbanditen,
Jappe har helt rätt, du måste tänka om. Mycket stora risker med att blanda olika sorters däck. Detta gäller enligt Transportstyrelsens författningssamling (TSFS 2009:19) från den 19 april 2009:

"10 § På fordon får inte användas både dubbade och odubbade däck. Vid dubbelmonterade hjul får dock ett av däcken vara odubbat. De dubbade däcken ska i sådant fall vara placerade symmetriskt i förhållande till fordonets längdaxel."

Odubbade vinterdäck menar han nog och sommardäck bak vilket ju är tillåtet tror jag
Tvillingmontage skall de det slitnaste sitta ytterst

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest

Hej
Annars kan du sätt dem diagonalt vänster fram å höger bak. Då är du ju garderad.Dåde bak å fram.

/ Vidhem:twitcy:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

När man kikar på denna bilden : Dethleffs Esprit 7850-2 Fiat AL-KO Kober 3,0L 160TD-2010 Integrerad - bredbandsbandit’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - så är ju den väldigt fin och säkert rätt dyr liksom lasten som är inuti (ni) .

Jag hade inte tvekat en sekund på att ha anpassade däck till väglaget som skulle köras på både för "min" och mina medtrafikanter skull .

Den kan ju inte rullat många mil så du borde ju kunna byt in dom däcken mot ex Agilis däck .

J

Jimbo

Guest

Hej Bredbandsbanditen,
Jappe har helt rätt, du måste tänka om. Mycket stora risker med att blanda olika sorters däck. Detta gäller enligt Transportstyrelsens författningssamling (TSFS 2009:19) från den 19 april 2009 http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS/TSFS_2009-19.pdf?epslanguage=sv :

Du glömde det viktigaste....... Det du hänvisar till gäller fordon upp till 3500 kg... Detta gäller bilar över 3500 kg:

Dubbdäck på bil med totalvikt över 3 500 kg samt på släpvagn som
dras av sådant fordon

12 § Antalet dubbar i dubbade däck bör inte skilja mer än 25 % jämfört
med det däcket som har det största antalet dubbar.

13 § På fordon får inte finnas både dubbade och odubbade däck på hjul på
samma axel.

På fordon med boggi- eller trippelaxel behöver dock endast hjulen på en
av de i boggi- eller trippelaxel ha dubbade däck. Dessutom får vid
dubbelmonterade hjul ett av däcken vara odubbat. De dubbade däcken ska i
sådant fall vara placerade symmetriskt i förhållande till fordonets längdaxel.
Första stycket gäller inte vid tillfällig användning av reservhjul efter
inträffad skada på ett däck

Med andra ord.... Helt ok att bara köra dubbat fram om bilen väger över 3500 kg!

/J

J

Jimbo

Guest

Hejsan!

Jag funderar på en sak, ska skaffa vinterdäck till vår nya bil, borde det inte räcka med att sätta på odubbade däck endast fram då den både styr och driver med framdäcken, dom andra 4 bak hänger ju liksom bara med eller hur.???

Vad tro ni andra?

Vad har du för totalvikt på din bil?

Lagen om vinterdäck gäller inte fordon över 3500 kg så du kan enligt lag köra med sommardäck om du vill. Sen hur lämpligt det är kan man ju diskutera. Men har man ett bra axeltryck kan sommardäck fungera fullgott. Titta på bussar, lastbilar...... hittar du en trailerdragare från öst-staterna med vinterdäck i Sverige ska du få ett diplom =)

F

F.d. 1997

Guest

Med andra ord.... Helt ok att bara köra dubbat fram om bilen väger över 3500 kg!
/J

Du menar väl: Helt ok (enligt lagen) att bara köra dubbat på en axel bak om bilen väger över 3500kg och har boggi!
/David

J

Jimbo

Guest

Ja men inte bara. Om man har en bil med dubbel eller trippel boggie behöver inte alla 4-6 hjulen vara dubbade. Räcker med en axel.
Man får inte blanda odubbat/dubbat på samma axel förutsatt att man inte har dubbelmontage.

Med andra ord, helt ok att bara ha dubbat på den axel som driver. Fram eller bak.....välj själv =)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men är det smart att köra med Vinterdäck bara fram, jag tycker om att sladda med bilar, men en 8-9m husbil på tvären kan nog bli väldigt spännade?

:wideeyed:

F

F.d. 3077

Guest

Fiaten är ju framhjulsdriven och 3 axlar,då är det ok,med dubb och eller åtminstone rejäla snödäck fram,för driv och styr,bakändan lämnar åtminstone jag därhän,om det är mycket bra däck.
På vår bil med boggi och relativt lång hjulbas =måttligt överhäng,är det inga större problem.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Låter som lite missriktad snålhet, kör ni bara två dubbdäck på personbilen i halka?:confused:

Senast ändrad:
F

F.d. 16304

Guest

Att ha bästa däcken fram o dåliga bak är livsfarligt. Bästa däcken SKALL ALLTID SITTA BAK, oavsett om bilen är bak- eller framhjulsdriven.

För att förklara det enkelt, bakhjulen fungerar som en stabilisator som gör att framändan av bilen är fram och bakändan bak. Om däcken bak förlorar greppet ändras detta, då åker man i sidled (sladd). Om man åker i sidled är allt som skyddar en mot en eventuell kollision en ynka sidodörr. OM jag skall krocka vill jag hellre ha fronten som skydd jämfört med en tunn sidodörr. Ni också. 'Nuff said!

Bästa däcken bak, ingen diskussion.

F

F.d. 52911

Guest

Hej på är!
Håller med om bakdäcken och detta gjäller ochså ang.punktering.
Har råkat ut för detta selv, det var "SCARY"
Hälsningar
Paulkaj

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men självklart skall det vara vinterdäck runtom, det handlar ju inte bara om att komma fram, utan att få stopp på 4-5 ton också! Tänk på de som finns i husbilen, alla medtrafikanter, och inte minst husbilen?:)

J

Jimbo

Guest

Bra! Med ert resonemang skall all tung trafik utan vinterhjul förbjudas på svenska vägar. Hoppas för mitt liv att ni aldrig åker kommunal buss eller fjärrtrafik, köpt saker som transporterats med lastbil vintertid. Detta bidrar ju till att vansinnet fortsätter......

För att vända på saken. En bil med ett axeltryck på ca 1500-1800 kg får ett avsevärt bättre grepp med ett bra sommardäck än en bil med ett axeltryck om ca 750 kg med vinterhjul, vintertid. Detta förutsatt att man inte åker på skräpdäck med stenhård gummiblandning.

Även på en personbil kan ett bra sommarhjul fungera bättre än ett gammalt torrt dubbdäck........

SJÄLVKLART är det bäst att åka med riktiga vinterhjul runt om. Men med en tung bil är detta inte nödvändigt för att bibehålla ett acceptabelt väggrepp. I så fall skulle lagstiftaren tagit tag i detta för länge sen i dessa dagar i nollvisionens tecken!!!

/J

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Har du prövat att köra framhjulsdriven husbil på sommardäck i vinterföre? Eller är det bara ett allmänt
diskussionsinlägg? Jag kör på vintern men med friktionsdäck, men om det blir ordentligt slaskigt eller snö, skulle jag inte vilja göra det på sommardäck!
Det där om att sommardäck är lika bra som lite äldre vinterdäck är helt fel, dels torkar inte vinterdäck så fort som det ibland sägs, dels fungerar ett sommardäcksmönster mycket dåligt i snö eller slask, det klarar inte att "nå ned" till asfalten.
Dessutom hårdnar gummit i sommardäck kraftigt vid låga temperaturer, med ett mycket sämre fäste
som följd.

Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

Helt rätt som du säger angående gummiblandningar. Men jag vidhåller faktiskt att ett bra/nytt sommardäck faktiskt kan vara bättre än ett slitet gammalt vinterdäck.......

Och ja, jag äger bara framhjulsdrivna fordon....

Skulle aldrig för mitt liv komma på tanken vad denna diskussion gäller på en personbil under 3500 kg.

Där gäller allt som tidigare är sagt med bästa däck bak osv......

Men när vi kommer upp i axeltryck blir faktiskt verkligheten och förutsättningarna andra....

Det finns ett vansinne som jag inte köper, som är lagligt.... Att släpvagnar med fälgdimension på 10 tum är undantagna kravet på vinterdäck...... Och dessa vagnar börjar bli fler och fler på våra vägar.... dras självklart oftast av personbilar med dubbat runt om...... men fullt lagligt!

Diskussionen gällde om det var lagligt eller ej att bara ha dubbat på en axel på en husbil över 3500 kg. Där är svaret JA.....sen gör man som man vill......

/J

Toppen