Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?
Hej
Vi har haft följande Frankiamodeller
A650ED -00 Alkov Truma luftvärme
A650EK -05 Alkov Eberspächer diesel vattenburen
I820GD -06 Integrerad Alde vattenburen
Jag vill påstå att den helintegrerade har bättre isolering och mindre kallras än alkov och halvintegrerade med FIAT originalhytt.
Men visst hjälper det mycket om man isolerar rutorna med ett vintertäcke. Sedan är det kallare på golvet vid pedalerna än på det "vanliga" golvet.
Jag saknar att inte värmesystemet är draget ända längst fram i förarhytten. Nu kör vi inte på vintern, men har ändå varit ute i minus 10-15 grader. Skulle jag åka hela vintern så skulle jag se till att det finns en värmeväxlare och dra om värmen med nya konvektorer i förardelen.
Hej!
Vilka Frankiamodeller har ni haft?
Är det någon skillnad på mängden kallras från vindruta, bildel, torpedvägg, hyttgolv etc beroende på om man har en alkov, del- eller helintegrerad bil? Känns på något sätt som om en alkovbil skulle kunna ha en fördel där - men vad vet jag...?
Med vänliga hälsningar
MoAoV
Hej
Vi har haft följande Frankiamodeller
A650ED -00 Alkov Truma luftvärme
A650EK -05 Alkov Eberspächer diesel vattenburen
I820GD -06 Integrerad Alde vattenburen
Jag vill påstå att den helintegrerade har bättre isolering och mindre kallras än alkov och halvintegrerade med FIAT originalhytt.
Men visst hjälper det mycket om man isolerar rutorna med ett vintertäcke. Sedan är det kallare på golvet vid pedalerna än på det "vanliga" golvet.
Jag saknar att inte värmesystemet är draget ända längst fram i förarhytten. Nu kör vi inte på vintern, men har ändå varit ute i minus 10-15 grader. Skulle jag åka hela vintern så skulle jag se till att det finns en värmeväxlare och dra om värmen med nya konvektorer i förardelen.