• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinteranpassad avloppstank?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Funderar på om avloppstanken på nya husbilen på något sett är frostskyddad (sunlight).
Kollade under idag och det ser ut som om tanken ligger i en inklädnad av frigolit.
Vet ju att det går åt väldigt mycket energi att frysa vatten som håller flera plusgrader så det kanske räcker skapligt.
Någon som vet?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag löst problemet, eller det gjordes 2021....
Köpte 2st 12V värmekablar, en motor ventil samt en trådlös backkamera.
Klädde av en del av isoleringen så jag kom åt röret hela vägen in till tanken.
Sedan lindades värmekabeln hela vägen till utloppet, kläddes med armaflex och aluminium hölje.
När det är dags för tömning av tanken slår jag på värmen några timmar i förväg, backar över tömnings platsen (ser exakt var via kameran) och sedan ett tryck på knappen till motorventilen.
Konstigt nog har vätskan aldrig frusit ihop helt i tanken.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag har en Carado plåtis från 2021. Den har "vinterisolerad" avloppstank och 12 V uppvärmning som slås på manuellt. Dock ska det finnas en termostat som slår av den när den inte behövs. Jag har inte undersökt hur isoleringen ser ut eller hur uppvärmningen är monterad. Men jag har sett att ett "plastskal" täcker tanken. Jag antar att det finns isolering innanför den. Avloppsröret går direkt neråt. Jag antar att risk för frysning är större om röret hade varit långt.

Jag har varit ute en del vintertid och inte haft några problem med tömning. Jag har gjort som Bäckis1843 och slagit på värmen ett tag innan jag planerat att tömma.

Men i slutet på november var jag i Eksjö för att se Novemberkåsan. När jag kör har jag ingen bodelsvärme på. När jag står stilla har jag 16-17 gr i bilen eftersom jag vill sova svalt.

Jag hade startat hemifrån på tisdagen och kört en del på dagarna och stannat ganska tidigt på kvällarna. Temperatur kring nollan och lite därunder. Torsdag kväll kom jag till Vimmerby och det var ca -5 gr. Jag tömde på morgonen efter utan problem. Fredag kväll kom jag till Eksjö. Ca -10 gr vid kl 18. -17 gr vid midnatt som höll i sig hela natten.

På morgonen när jag tvättade mig gurglade det lite konstigt i avloppet från tvättstället och vattnet rann dålig. Sen steg vattnet upp från avloppet i duschgolvet. Jag torkade upp vattnet men kunde se att det stod kvar i avloppet.

Det finns inget vattenlås i tvättstället och jag antar att det finns ett gemensamt för tvättställ och dusch under duschgolvet och att det frusit där. Proppen tinade bort under dagen när utetemperaturen stigit tillräckligt för att den tillsammans med värmen inne var tillräckligt hög.

Så det här är kanske ett problem som inte är så vanligt. Kanske hade det inte blivit ett problem om jag inte hade tömt tanken dagen innan. Med tom tank finns ju inget "värmetrögt" vatten som kanske hade hållit tempen i avloppstanken högre.

Jag ska plocka ner isoleringen och kolla när det blir lämpligt väder till våren. Men kanske någon har tankar och/eller kunskap om hur det ser ut under golvet.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Bara tankar. Men på vår bil, en helintegrerad Dethleffs utan dubbelgolv, sitter vattenlåset från duschen under bilen. Vattenlåset är isolerat med ca 10mm isolering. Så det bör frysa ganska snabbt även om tanken, som också sitter under bilen, är isolerad och har uppvärmning.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bara tankar. Men på vår bil, en helintegrerad Dethleffs utan dubbelgolv, sitter vattenlåset från duschen under bilen. Vattenlåset är isolerat med ca 10mm isolering. Så det bör frysa ganska snabbt även om tanken, som också sitter under bilen, är isolerad och har uppvärmning.
Vi har likadant eller rättare sagt det ena vattenlåset (har dubbla i duschen) sitter åtkomligt under men oisolerad den andra sitter mellan tanken och karossen, helt oåtkomlig men väl isolerad...

Det avloppet frös en gång men jag ställde en hårtork på lägsta och blåste i avloppet så proppen släppte.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Tack för svar från er båda.
När jag upptäckt problemet i badrummet lät jag bli att använda avloppet även i köket. Det hade jag kanske inte behövt undvika eftersom där finns vattenlås så att jag antar då att inloppet till tanken inte går genom vattenlåset under duschgolvet. Det borde alltså ha fungerat även om det var fruset under duschen.
Det blir till att plocka ner tanken till våren och kolla om det finns något att göra.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vi har likadant eller rättare sagt det ena vattenlåset (har dubbla i duschen) sitter åtkomligt under men oisolerad den andra sitter mellan tanken och karossen, helt oåtkomlig men väl isolerad...

Det avloppet frös en gång men jag ställde en hårtork på lägsta och blåste i avloppet så proppen släppte.

Hmm... hur är det tänkt att tömma/rengöra de vattenlåsen?

Åke Nordström

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Nu har jag löst problemet, eller det gjordes 2021....
Köpte 2st 12V värmekablar, en motor ventil samt en trådlös backkamera.
Klädde av en del av isoleringen så jag kom åt röret hela vägen in till tanken.
Sedan lindades värmekabeln hela vägen till utloppet, kläddes med armaflex och aluminium hölje.
När det är dags för tömning av tanken slår jag på värmen några timmar i förväg, backar över tömnings platsen (ser exakt var via kameran) och sedan ett tryck på knappen till motorventilen.
Konstigt nog har vätskan aldrig frusit ihop helt i tanken.
Tack Bäckis för en bra beskrivning, exakt så gjorde jag 2010 dock utan aluminiumhöljet. Biltema 12 V kabel fungerar fortfarande.
Åke

Toppen