• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter eller åretrunt parkering

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
En fd kollega till mig körde ner husbilen till Alicante på hösten och nyttjade sedan den vid tillfälle. Ibland flög barnen ner och lånade husbilen någon vecka. Det blev så lyckat att den fick stå där mellan besiktningarna som var 2 år emellan.

Blir liksom en sommarstuga vid behov på Costa Blanca. Eller en hyfsad vinterförvaring, med utflykter när andan och möjlighet dyker upp.

Bara ett tips.

http://www.etthusisolen.eu/langtidsparkering/Skärmklipp 2018-03-30 22.57.22.png
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vad säger registreringsmyndigheterna (både i Sverige och Spanien) om detta?

Och hur kan uthyrningsföretaget vara behjälpligt med besiktningen? Jag trodde att de svenska besiktningsföretagen numera inte bedriver någon verksamhet i Spanien.

Och vad händer om bilen befinner sig så länge i Spanien, att den på grund av utebliven besiktning i Sverige får körförbud?

Och vad säger försäkringsbolaget om detta?

För mig är frågeställningarna många...

Pålle
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Husbilen i annonsen är avställd 20160731 och skulle varit besiktigad 20160430.

Det finns Svenskar som fått bilen beslagtagen och fått hämta ut den och ta den med bärgare ut ur Spanien.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
En fd kollega till mig körde ner husbilen till Alicante på hösten och nyttjade sedan den vid tillfälle. Ibland flög barnen ner och lånade husbilen någon vecka. Det blev så lyckat att den fick stå där mellan besiktningarna som var 2 år emellan.

Blir liksom en sommarstuga vid behov på Costa Blanca. Eller en hyfsad vinterförvaring, med utflykter när andan och möjlighet dyker upp.

Bara ett tips.

http://www.etthusisolen.eu/langtidsparkering/Visa bilaga 147252
Det gäller att passa på med nyare husbilar med långa besiktningsintervaller!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För mig verkar hela konceptet vara upplagt för dem som äger en bostad i Spanien och där har en spanskregistrerad (person)bil som man vill ha (någorlunda) säkert förvarad under de perioder (t.ex. jul/nyår eller under sommaren) då man är i Sverige. Då kan man dessutom, om man så vill, njuta av en nytvättad och nydammsugad bil när man kommer tillbaka.

Pålle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Muligheten finnes for å registrere bilen på sin spanske adresse og ha besiktning i Spania.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Muligheten finnes for å registrere bilen på sin spanske adresse og ha besiktning i Spania.

Det du beskriver stämmer med det jag skrev i inlägg # 5, men som jag tolkar inlägg # 1 så är husbilens ägare i det aktuella fallet bosatt i Sverige och därmed torde husbilen vara registrerad i Sverige.

Pålle
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tackar för tipset!

Vi har tidigare läst om liknande möjligheter i Alicante, provade Umbrella vid ett tillfälle för att flyga hem ett par dagar, dom hämtade och lämnade oss i stället för bilen, funkade kanon.

Lurar på att köra ner bilen på hösten, nyttja en sådan service och sedan köra hem den på våren...

/Tommy
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Svensk besiktning gäller i Sverige. Om fordonet är utomlands när körförbud inträder får fordonet fortfarande användas. Då fordonet sedan kommer till Sverige inträder automatiskt körförbud och besiktning måste ske a.s.a.p. innan det kan användas.

WillerWalle
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Detta är en missuppfattning. Enligt överenkommelser och konventioner så skall vare land tillse att bilar i trafik är trafikvärdiga. Detta för att kunna fungera i internationell trafik.
En Engelskspråkig upplysningssida från polisen i Spanien stöder detta och böterna i Spanien är 200 Euro för att framföra obesiktigat fordon. I Spanien gör många en frivillig besiktning och då är det svårt att säga att den är obesiktigad. Men enligt Spansk polis så
skall bilen vara klar i hemlandets register.
Husbilarnas besiktningsproblem blir ju enklare att lösa med de nya reglerna om att besiktiga när man vill och sedan efter t.ex. 15 månader.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Detta är en missuppfattning. Enligt överenkommelser och konventioner så skall vare land tillse att bilar i trafik är trafikvärdiga. Detta för att kunna fungera i internationell trafik.
En Engelskspråkig upplysningssida från polisen i Spanien stöder detta och böterna i Spanien är 200 Euro för att framföra obesiktigat fordon. I Spanien gör många en frivillig besiktning och då är det svårt att säga att den är obesiktigad. Men enligt Spansk polis så
skall bilen vara klar i hemlandets register.
Husbilarnas besiktningsproblem blir ju enklare att lösa med de nya reglerna om att besiktiga när man vill och sedan efter t.ex. 15 månader.

Förändringen av reglerna för besiktning gäller ej fordon över 3.5 ton.
Där är det 12 mån. sedan sista besiktning som tidigare.
Krister.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Detta är en missuppfattning. Enligt överenkommelser och konventioner så skall vare land tillse att bilar i trafik är trafikvärdiga. Detta för att kunna fungera i internationell trafik.
En Engelskspråkig upplysningssida från polisen i Spanien stöder detta och böterna i Spanien är 200 Euro för att framföra obesiktigat fordon. I Spanien gör många en frivillig besiktning och då är det svårt att säga att den är obesiktigad. Men enligt Spansk polis så
skall bilen vara klar i hemlandets register.
Husbilarnas besiktningsproblem blir ju enklare att lösa med de nya reglerna om att besiktiga när man vill och sedan efter t.ex. 15 månader.

Ett kärt och mycket diskuterat ämne på flera forum, medier och chattar, svenska som utländska.

Har även egen erfarenhet i frågan och nätet vimlar av självutnämnda amatörjurister med egna tolkningar på spansk lagstiftning i frågan.

En person har jag förtroende för och som är mycket påläst är en herre vid namn Gerard Boeke.

På ett Spanienforum var samma diskussion uppe för ett tag sedan, efter den engelska texten hade publicerats.

Tillskrev Gerard, som svarade så här;

”Hej, jag är aktiv i fb-gruppen Svenskar i Spanien, och där har samma fråga tagits upp med anledning av samma fråga i N332. Frågan avser specifikt bilar registrerade i UK. I svaret i N332 står att för utlandsregistrerade bilar gäller respektive lands regler. Så här är det nämligen:

En engelsk bil som inte besiktigats i England kan t.ex inte försäkras. Om en bil från NL inte besiktigas måste den ställas av. Annars blir ägaren bötfälld. I Sverige är reglerna unika i och med att det enda som händer enl svensk lag är att det blir förbjudet att köra bilen i Sverige. De unika svenska reglerna gör att det inte är ett brott mot någon lag att köra den utanför Sverige så länge den är körsäkert skick. Därför är det klokt att genom en frivillig besiktning i Spanien (voluntaria) säkerställa att bilen är i körsäkert skick. Eftersom svenska bilar ska besiktigas årligen är det klokt att göra det varje år. Många har vittnat i Spanien att polisen godtagit voluntariabesiktning, men man kan i och för sig inte finna någon lag som i Spanien som täcker de unika svenska reglerna, d.v.s handlar om bilar som har gällande försäkring och kontrollerats i Spanien. Var och en får handla efter eget omdöme.

Jag avstår från att kommentera detta i "Spanienforum", men rekommenderar att du går med i gruppen "Svenskar i Spanien" där denna fråga diskuterats rikligt.

Mvh Gerard”

Som vanligt hamnar vi i en gråzon, inget knivskarpt svar eftersom det inte går att ge.

Däremot vet jag personer som blivit tagna av polisen för att de haft svenska bilar över 6 månader i Spanien, med höga böter, bilen till skrotning eller bogsering till gränsen som resultat. Aldrig hört någon som överklagat och gått vidare till spansk domstol, vilket jag inte heller skulle rekommendera.

Har du intresse av Spanien rekommenderar jag Gerards hemsida som är fylld av praktisk information från en kunnig påläst person. Informationssidor Spanien

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tycker ni "grabbar" överdriver problemen. En vanlig husbil (3,5 ton) behöver inte besikta på ett par år när den är ny. Och efter första besiktningen är det 2 år till nästa. Har man husbilen parkerad på en långtidsparkering (och avställd) är risken för att bli stoppad av polisen ganska liten.

Tycker att möjligheten att ställa den i Spanien för en hygglig peng är perfekt. T.o.m. icke pensionärer kan ha nytta av detta då man kan flyga ner lite då och då.

Titta på det positiva istället.

pic_203007603.jpg
 
F

F.d. 24550

Guest
Och varför skulle man vilja ha husbilen i Spanien när man är hemma? Låter som ett omständligt sätt att semestra på. Dessutom har man ingen husbil att använda här hemma under tiden. Skulle nog tröttna på att åka till samma ställe hela tiden. Det är inte därför vi skaffat husbil. Isåfall fall hade nog en annan typ av boende passat bättre och förmodligen varit billigare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En parallell til dette var den tiden jeg hadde en husbil i Australia, selvfølgelig på Australske skilter. Traff og et tysk par som og hadde en husbil her nede og som pleide å finne en parkerings tjeneste i nærheten av en flyplass når de reiste hjem til Tyskland for en tid. De hadde etter hvert kommet seg rundt hele Australia og ikke bare på Highway 1 (forskjellige navn i de forskjellige deler), men og mye innland. Det behøver ikke bli samme sted om en har en bil i syden også, og det er billig å fly fra Sverige til forskjellige steder i Spania.
 
F

F.d. 55374

Guest
För oss som bor centralt i landet går det flyg vintertid bara till Gran Canaria, pris för EN flygstol ca 5000.
Bästa pris Sundsvall- Arlanda (SAS) för EN flygstol ca 2000. I min värld är det jäkligt dyrt.
Tommy R
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det kun SAS som flyr til den nordlige halvpart av Sverige? Mente Norwegian har endel ruter der også, mulig det vil lønne seg å fly via Norge :D

Her hos oss har vi heldigvis mange flyselskap som flyr til flere av de store internasjonale så det koster ikke enormt å fly den timen det tar enten sydover til Sydney eller nordover til Brisbane. Men en må sjekke med flere for å få bra pris.
 
Toppen