• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter däck Husbil över 3,5 t

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vinterdäck Husbil över 3,5 t

Lastbilar, bussar och husbilar – nya regler 2013

Tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden. Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar.
Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.Vinterdäck - Transportstyrelsen

Så har inte jag trott att det var utan kört med vinter däck fram bara!:spinny:
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Vinter däck Husbil över 3,5 t

Vi hade en boggibil innan och då körde jag med Vinterhjul 1 och 2 axeln kanske inte helt lagligt men sista axel känns som överdrivet funkade bra.
Tänk på att det finns Däck med märkning M+S som inte är vinter däck det kan betyda Modd and Sand kolla efter Snöflinga eller Gran i trekant.
Kjelle 55
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Vinter däck Husbil över 3,5 t

Tyvärr Kent så är det Lag på vinterhjul över 3,5 ton.
Däremot har du helt rätt i att de bästa däcken skall sitta bak! detta för att stabilisera fordonet vid en eventuell sladd.alt förhindra att den uppkommer.
/ Bengt
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vinter däck Husbil över 3,5 t

Jag är rädd om mig och skulle aldrig våga köra med blandade däck. Kör med dubbat på alla 6 hjulen (Tvillingmontage på bakre axel). Helt suveränt på vinterväglag. Kör ut på småvägar ut i naturen även på vintern. Snökedjor är med som reserv men har inte behövts på denna bil. Totalvikt på HB är 5,3 ton.
 
Toppen