• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinka!

L

linde

Guest
Sv: Vinka!

När jag åker MC vinkar jag åt alla bikers, när jag åker hb åt alla hb, när jag kör buss åt alla bussar. Jag blandar ihop det ibland så om ni möter en vinkande mc så är det jag.
När det gäller mc så hälsar alla utom hd-åkare. När jag tar vespan hälsar ingen på mig.

F

F.d. 53162

Guest

Vi brukar alltid vinka. Det sitter i sen vi körde mc, som vi har sålt i år då vi insåg att man hinner inte allt man vill. Det kan inte skada att visa lite vänlighet. Jag körde långtradare innan jag blev statsanställd förra året och vi hejade alltid på varandra när vi möttes.

F

F.d. 50209

Guest

Här vinkas det också, men aldrig nån som vinkar på motorväg. Då vi först skaffade en husbil för fem år sedan så vinkade den förste vi mötte och vi började gapskratta. "Vad var det med dom??" men nu sitter vi där själva och vinkar.

H

hianders

Guest

Vi har också råkat ut för förvåning när vi hade premiärtur med första husbilen 2006 och vid en rondell i Borlänge såg en husbil som vinkade. Vi tittade bara på varandra och sa: Vem var det där? Kände vi dem?! Sedan dess vinkar vi till varje hb vi möter, speciellt ihärdigt till en märkeskamrat förståss!!

fru hianders/Inger

Noras mormor

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
1400
Medlemskap
2021

Självklart ska vi vinka till varandra ,
Känns så trevligt känns som vi känner varandra då .:yes:

F

F.d. 3297

Guest

Efter att ha intervjuat/förhört "mina dagars upphov", född 1918, så har jag kommit fram
till denna (häpnadsväckande?) slutsats:
På 30-talet så vinkade man mellan fordon för att markera att den vägsträcka jag senast
passerat "är godtagbar utan större problem" alltså: säker att köra!
Annars höll man upp handflatan för att mellan fordonen meddela problem-et/-en.

Sedan har denna sedvana tagits upp av olika fordonstyper, sedemera även av olika
yrkeskategorier. Vem har inte noterat tradarnas flammande extraljus?

Allt för att höja "gruppmedvetandet": -" Du är INTE ensam på vägen!"

Fortsätt att vinka!!!!
(å hör sen!) :mad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är stor risk att man vinkar till en varubil vilket vore en smärre katastrof!

F

F.d. 10329

Guest

I Tyskland vinkas det särskilt mycket från husbilar med stora röda hjärtan på framdörrarna. Man kan undra varför?

M

Mindin

Guest

Vi hade hört att det var så, men kan meddela efter premiärturen att INGEN vinkade tillbaka... Så vi kände oss nästan lite smådumma.. Ps såg inga HBK märken heller så det kanske hade sin förklaring :wink:

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021

Som tidigare båtägare där vi alltid hälsat på mötande båtar blev vi glada över att se att den seden även praktiseras på landsvägen.:music-icon:

F

F.d. 25277

Guest

När jag hade en alkovbil vinkade alla, men nu med en plåtis är det få som vinkar. Dom tror väl att det är rörmokarn dom möter.

F

F.d. 12812

Guest

Som nyblivna husbilsägare tycker vi att det känns jättekul med detta vinkande! Ena barnbarnet 8 år åkte premiärturen med oss i påsk och han tyckte det var skoj med vinkandet. Men som många andra skrev så är han ju inte inne i den åldern när det mesta är "skämmigt".
Vi vinkar alltså glatt när er alla när vi möts i sommar! :wub:

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Jag vinkar, men när man möter någon på motorvägen i 200km/h är det inte så lätt. (Om vi båda kör i ca 100).

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Tog en liten promenad idag på "stan" Falkenberg.
Rundade ett gathörn och ser en Frankia HBK are. Hälsar glatt och får en förvånad hejning tillbaka. Han hade nr 5500 något det hann jag se. Hoppas han förstod att även jag var medlem i klubben.
Men iaf. Jag har svårt att inte Heja när jag ser en HBK are och även husbilar i övrigt måste jag tillstå. :)

Toppen