• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Vindrutespolningen fungerar inte - Fiat Ducato 2017

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Varit ute och åkt under helgen, och märkte vid hemfärden att vindrutespolningen inte fungerar. Första tanken var att vätskan var slut, men det var proppfullt. Kollade om pumpen surrade, men det gjorde den inte. Nästa åtgärd var att kolla säkringarna - och här börjar problemen.

Fiats instruktionsbok har ingen referens till vindrutespolarens pump. Inte heller någon annan manual som jag gått igenom på internet. Endast vindrutetorkarna nämns, och den säkringen ska enligt instruktionsboken sitta under instrumentbrädan till vänster vid förarplatsen. Jag har för säkerhets skull kontrollerat alla säkringar där - alla hela.

Näst ställe att kolla är säkringarna i motorrummet. Lossade skruvarna och gläntade på locket. här är det trångt, strålkastare sitter övar man ser ingenting. Nu undrar jag

Måste man montera bort strålkastaren för att komma åt här?
Och har någon set en klar referens till spolarmotorns säkring i någon instruktionsbok? Eller är det samma som torkarna?

Tacksam för tips!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har en Ducato från 2008 och på den var jag tvungen att ta bort strålkastaren för att komma åt pumpen.
Spolarpumpen var trasig så det blev att köpa en ny.
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Aj då. Jag har lyckats få loss locket till säkringsboxen under huven - det ska nog gå att titta på säkringarna, men dom är så små och det är så trångt att jag måste ha ett särskilt verktyg. Det blir biltema ... Hoppas att en säkring har gått. Jag har tittat på pumpen, det verkar inte roligt att frilägga pumpen.
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Äntligen fått upp locket till säkringsboxen i motorrummet. men trång och bökigt, och säkringarna sitter så hårt att dom inte kan lossas med den begränsade kraft man får i utrymmet. Börjat försöka få bort säkring nr F16, men skadade i stället plasten. Tittade i instruktionsboken vad den skyddade för något - men den finns inte i boken. Suck! Tror jag ger upp oh beger mig till Fiat. Finns någon i forumet som bytt säkringen till spolarmotorn?
 
Toppen