• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindkraftens helvete

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Förtydligande

Nu var du snabb i tangenten;) Jag nämnde aldrig Sverige. problemet är ju globalt givetvis kommer det ju att användas där det fungerar. men däremot så är ju produkten Svensktillverkad och kan kanske generera arbetstillfälle här.:cool:

Gurra
Nä, där har du givetvis rätt;)

Lasse
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vindkraftens helvete

Hej

Gurra, du undrar hur många vindsnurror det går på ett vattenkraftverk.
Ingen aning!:confused:
Det beror väl på forsen det byggs i, antar jag.

Men helt klart kommer vi att behöva mindre el i framtiden till sånt som vi använder el till i dag. Inom en tio-årsperiod, kommer LED-tekniken att helt ha tagit över på belysningsmarknaden, utvecklingen går fort.
Frågan är ju, som någon annan var inne på, om vi kommer att använda el till bilarna, och då kommer väl det att sluka en hel del.

Sverige är så glest befolkat att det skulle vara möjligt att sätta upp snurrorna där dom inte stör. :rolleyes: Oavsätt om det är i Norrland eller Småland.

MVH
Karianne
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Öj Öj Har svårt att släppa ämnet, varje snurra tar 900 kvadrat i anspråk markägaren får för varje snurra mellan 100.000- 250.000 kr per år. vilken markägare pratar illa om snurrona då :cool: 10 Snurror tar då upp 9000 kvadrat där allemansrätten inte kan utnyttjas av oss, vill vi passera får vi gå runt snurrparken om jag fattat rätt. Rätta mig om jag har fel. Läste oxå att det skall upp 6000 snurror till i Sverige:swoon::mad:

Gurra som gillar att trava runt i skogen
;) Ibland undrar jag över om det är pengarna som vissa markägare kan håva in enl. ovanstående eller om det bara är ett sätt av dig att få igång en diskution som bakåtsträvare i största allmänhet .
Som säkert fler än jag känner till så står ju tex. SAAB i Trolhättan vid vägs ände om inte ett under liknande Jesu födelse för snart 2010 år sen inträffar , nutidens jungfru Maria får väl i detta fall representeras av Maud Olofsson säkert välkänd av dom flesta . Men inte ens hon kan i detta nu lova nån frälsning som skulle rädda SAAB , men för inte så länge sen såg hon en lysande framtid för fabriken men visionen var inte att bygga bilar utan lösningan var vindkraftverk.
Vd på Storuman Energi tror att priset på den rölliga elmarknade ska tangera 14,50 kr Kwh idag mellan kl 16 och 18 mot normala 80 öre Kwh , orsak det kalla vädret som just nu drabbar Sverige och begränsningar i möjligheten att köra kärnkraftverken på full effekt . Samtidigt läste jag i någon tidning för inte så länge sen nån svensk politiker som gladde sig över det nya kärnkraftverket som är under byggnation i Finland , för där skulle det ju produceras el som Sverige skulle få del av genom den Nordiska elmarknaden .
Samtidigt som vi här diskuterar vatten , kärn och vidkraft pågår ju Miljökonferansen i Köpenhamn där man diskuterar hur vi med pengar och utsläppsrättigheter ska kunna rädda världen .
För si så där 125000 tusen år sedan var den stora varma perioden här på vår planet temperaturen i polarområdena låg då ca 3-5+ grader högre än idag under den perioden tros också havsnivån ha legat mellan 6,6 till 9,4 meter över dagens nivå , allt enligt en studie som publicerats av forskare i tidskriften Nature . Vad hände sen , jo vi gick in i en
istid .
Med tanke på att folk under dessa årtusenden inte använt sig av varken el , diesel , bensin , flyg etc. kunde dom trots detta inte stoppa klimatförändringarn som inträffade , hur ska då vi lyckas genom att sälja utsläppsrätter och styra till mer pengar för att Miljökonferenser ska kunna hållas runt om i världen dit alla statsmän ska flyga i privata jetplan och där den dyraste och största limosinen världen skådat står och väntar på dom för transport till hotellet och konferascentret ?
Helt klart tycker jag att vi ska värna vår miljö men ska vi leva här och nu med den standard vi uppnått så får vi nog dras med en och anna vindsnurra , som bekant inget här i världen är gratis .
;)Rulla Lungt !
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Rörigt inlägg för min del, men jag kan inte förstå hur du kan se mig som en bakåtsträvare jag har ju inte direkt förespråkat återgång till gengas och uppvärmning med koks :rolleyes:

Klimat är ju en annan fråga, håller med fullständigt privatplan, limousiner mm. Jag är inte motståndare till vindkraft men den skall stå på rätt ställe, eller ersättas med annan miljövänlig anläggning.


Gurra


Citat av föreliggande inlägget raderat då det ej är nödvändigt för att följa tråden! /HBK-web
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

:confused: Hela diskutionen om vår framtida behov av energi och miljö kretsar ju omkring vilket val vi gör !
Du är inte emot vindkraft men det ska stå på rätt ställe , för den som tycker sig drabbas är stället aldrig det rätta , och att ersätta med andra miljövänliga anläggningar som producerar den el vi ändå tycks ha behov vad skulle dom drivas av och var skulle dom stå vi har ju provat kol , kärn , vatten , och sopförbrännig bl.a för att producera el och värme men det spelar ingen roll var dessa olika alternativ än finns i Sveriges avlånga land så kommer det alltid att finnas nån som tycker att dom står på fel ställe .

;)Rulla Lungt !


Citat av föreliggande inlägget raderat då det ej är nödvändigt för att följa tråden! /HBK-web
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Om vi ser det så här då . En snurra som står på kusten producerar mera el och är effektivare än en likadan som står i inlandet, vad tycker du att den skall stå då ?. Någon här kanske har siffror på skillnaden.
Kanske den på kusten är dyrare att sätta upp vad vet jag. Om så är fallet är det ju pengen som styr och inte miljön.
I ett tidigare inlägg skrev jag om tidvatten som verkade lovande.
Sedan är jag lite förvånad jag trodde ämnet skulle intressera flera av oss. Någon som funderar på något om vindkraft mm ?? Här finns ju över 4000 skarpa hjärnor några av dom har säkert ett svar eller vet någon som vet eller kan hänvisa till någon länk eller komentar

Gurra



Citat av föreliggande inlägget raderat då det ej är nödvändigt för att följa tråden! /HBK-web
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

;) Tyvärr har jag ingen kunskap om huruvida en vindsnurra vid kusten skulle producerar mer el än en motsvarande i inlandet , har försökt kolla detta på nätet men hitter inget som styrker ditt påstånde . Men om nu ett vindkraftverk skulle visa sig vara mer effektivt vid kustområdene så kan det inte vara pga. kostnaden att uppföra dom där bla. är transportern både på landsväg och till sjöss betydligt enklare än om du ska bygga på en fjälltopp 5 mil från närmaste bebyggelse ( vilket Sveriges samer motsätter sig ) , utan isåfall är det väl med kustborna som med inlandsborna alla anser att dom ska finnas men inte i min kommun eller i mitt närområde ..
Summan av kardmumman måste ju då bli att kustborna är bättre att lobba för sin sak än inlandsborna .
Tyvärr har jag nog inte så mycket mer att tillföra , men måste ändå konstatare att alla anser att vi behöver el bara det inte produceras i mitt närområde .
PS . kan bara konstatera att kring Sveriges kuster har vi ingen ebb och flod därför får vi nog bortse från detta möjligheten finns helt enkelt inte .
Att dra en elkabel på havets botten från exempelvis England eller Irland gör nog heller ingen miljöaktivist glad DS.
;)Rulla Lungt .


Citat av föreliggande inlägget raderat då det inte är nödvändigt för att följa tråden! /HBK-web

PS. se även; http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/91000
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Hej igen, Gurra! Kan väl inte räkna mig till de skarpa hjärnor du efterlyser:D, men på Skånes sydkust protesteras det vilt, så fort någon bara andas ordet vindsnurror placerade i havet:mad:! De kan ju råka få syn på någon snurra när de tittar ut över havet - hemska tanke! De är inte heller motståndare till vindkraft, enligt egen utsago, den ska bara inte vara där och störa deras havsutsikt.
Så var i hela friden ska den vara??:confused:

Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vindkraftens helvete

I storstäder och industriområden och.... Stenungsund för jag ska flytta härifrån. :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vindkraftens helvete

Pengarna styr naturligtvis. Havsörnshatarna kan ju glädja sig åt att det beståndet kommer att minskas samtidigt som vi blir av med en massa andra "onödiga" fåglar. Beslutsfattarna tycks inte bry sig särskilt mycket om miljökonsekvenserna samtidigt som slöseriet med resurserna är gigantiskt. Det verkar som om den generation som styr nu har bestämt sig för att ställa till det rejält för kommande generationer. "Skit i dom, bara vi har det mockligt."

Vindkraftens tillväxt fara för fågellivet | Inrikes | SvD

Sveriges Ornitologiska frening:Vindkraft, fglar & felaktigheter

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Pengarna styr naturligtvis. Havsörnshatarna kan ju glädja sig åt att det beståndet kommer att minskas samtidigt som vi blir av med en massa andra "onödiga" fåglar. Beslutsfattarna tycks inte bry sig särskilt mycket om miljökonsekvenserna samtidigt som slöseriet med resurserna är gigantiskt. Det verkar som om den generation som styr nu har bestämt sig för att ställa till det rejält för kommande generationer. "Skit i dom, bara vi har det mockligt."

Vindkraftens tillväxt fara för fågellivet | Inrikes | SvD

Sveriges Ornitologiska frening:Vindkraft, fglar & felaktigheter

Jappe
Vi bilister tar faktiskt död på fler fåglar än vindkraften, enligt en artikel jag läste nånstans. Och inte har jag sett det som ett argument mot bilismen. Fåglar flyger mot fönsterrutor och bryter nacken. Ändå envisas vi med att ha fönster på våra hus. Katter tar fåglar. Ändå har vi dem som husdjur etc. etc.
Handen på hjärtat, är det inte så att har man en gång blivit motståndare till eller förespråkare för vindkraft - eller vad det än gäller - hittar man på argument in absurdum som stödjer ens egen uppfattning. För inte f-n tänker jag ändra uppfattning! :):)

Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vindkraftens helvete

Jag tycker inte det är argument in absurdum. Jag tycker bara det är argument, några bland många.

Vad var det han sa´, ministern?

Vindkraft är ett jxxxa skit.
nu har vi dragit det ända hit

eller minns jag fel?

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vindkraftens helvete

Det gjordes en utvärdering ang. vindsnurrorna här i Halland beträffande fåglar och det visade sig att fåglarna tydligen har lärt sig att akta sig för snurrorna då det numera är ytterst sällan att större fåglar förolyckas. Detta presenterades i Radio Halland för ca en månad sedan. Ornitologerna var överraskade hur snabbt fåglarna hade lärt sig undvika faran.
/Annette
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vindkraftens helvete

Det kan väl hända att "lokala fåglar" så småningom lär sig att undvika de faror som finns där de vistas, men hur går det för utsocknes eller gästande fåglar som aldrig tidigare sett sådana "fiender"?

Jappe :D
 
Toppen