Sv: Vindkraftens helvete
Öj Öj Har svårt att släppa ämnet, varje snurra tar 900 kvadrat i anspråk markägaren får för varje snurra mellan 100.000- 250.000 kr per år. vilken markägare pratar illa om snurrona då
10 Snurror tar då upp 9000 kvadrat där allemansrätten inte kan utnyttjas av oss, vill vi passera får vi gå runt snurrparken om jag fattat rätt. Rätta mig om jag har fel. Läste oxå att det skall upp 6000 snurror till i Sverige
Gurra som gillar att trava runt i skogen
Ibland undrar jag över om det är pengarna som vissa markägare kan håva in enl. ovanstående eller om det bara är ett sätt av dig att få igång en diskution som bakåtsträvare i största allmänhet .
Som säkert fler än jag känner till så står ju tex. SAAB i Trolhättan vid vägs ände om inte ett under liknande Jesu födelse för snart 2010 år sen inträffar , nutidens jungfru Maria får väl i detta fall representeras av Maud Olofsson säkert välkänd av dom flesta . Men inte ens hon kan i detta nu lova nån frälsning som skulle rädda SAAB , men för inte så länge sen såg hon en lysande framtid för fabriken men visionen var inte att bygga bilar utan lösningan var vindkraftverk.
Vd på Storuman Energi tror att priset på den rölliga elmarknade ska tangera 14,50 kr Kwh idag mellan kl 16 och 18 mot normala 80 öre Kwh , orsak det kalla vädret som just nu drabbar Sverige och begränsningar i möjligheten att köra kärnkraftverken på full effekt . Samtidigt läste jag i någon tidning för inte så länge sen nån svensk politiker som gladde sig över det nya kärnkraftverket som är under byggnation i Finland , för där skulle det ju produceras el som Sverige skulle få del av genom den Nordiska elmarknaden .
Samtidigt som vi här diskuterar vatten , kärn och vidkraft pågår ju Miljökonferansen i Köpenhamn där man diskuterar hur vi med pengar och utsläppsrättigheter ska kunna rädda världen .
För si så där 125000 tusen år sedan var den stora varma perioden här på vår planet temperaturen i polarområdena låg då ca 3-5+ grader högre än idag under den perioden tros också havsnivån ha legat mellan 6,6 till 9,4 meter över dagens nivå , allt enligt en studie som publicerats av forskare i tidskriften Nature . Vad hände sen , jo vi gick in i en
istid .
Med tanke på att folk under dessa årtusenden inte använt sig av varken el , diesel , bensin , flyg etc. kunde dom trots detta inte stoppa klimatförändringarn som inträffade , hur ska då vi lyckas genom att sälja utsläppsrätter och styra till mer pengar för att Miljökonferenser ska kunna hållas runt om i världen dit alla statsmän ska flyga i privata jetplan och där den dyraste och största limosinen världen skådat står och väntar på dom för transport till hotellet och konferascentret ?
Helt klart tycker jag att vi ska värna vår miljö men ska vi leva här och nu med den standard vi uppnått så får vi nog dras med en och anna vindsnurra , som bekant inget här i världen är gratis .
Rulla Lungt !