• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindbrus

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Hej alla trevliga husbilsvänner. Vi har köpt vår första husbil i sommar, en Knaus Sport TI 650 -07, som vi är jättenöjda med. Men det som är bra kan bli ändå bättre. Vi upplever vindbrus från takluckorna (2 st 40cm x 40cm) och funderar därför på att sätta vindavvisare framför båda luckorna. Tacksam för information om någon har upplevt samma som vi och försökt åtgärda det. Vad blev i så fall resultatet ?

Hälsningar
Ann-Mari o Stig
Piteå
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Vindbrus

Vi hade samma problem på våran Dethleffs helintegrerad -07.

Det visade sig att Sverige har större krav på ventilation än de flesta andra länder i Europa och för att klara dessa krav tar man bort tätningen en tätning på luckan.

Garantilösningen på problemet blev att tätningen monterades av husbilsfirman!!

Man tror inte att det är sant.


Sven-Åke
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vindbrus

Vi har haft 8 husbilar och vindbrus i ALLA. Både takluckor och dörrar har det fräst om. Nu har vi en Knaus sunliner 650lg 05a, där det fräser i takluckan. Ock detta trots att det sitter en liten vindavvisare monterad framför.
Men, det som jag skulle säga är att jag har på alla husbilar som vi haft tagit bort det mesta vindbruset på med enkla hjälpmedel. Det har nästan uteslutande varit en lagom lång plåt som jag i har bockat i 45 graders vinkel och limmat fast framför takluckorna. På en husbil var aerodynamiken så konstig att bodelens dörr fladrade i farter på 80+. Även där fick jag till det, fast då med ett par tillbehörstakspoilers som mixtrades till så att det inte såg alltför jäkligt ut. Bodelsdörren på den bilen (Adriatik 610) var så tunn att det inte gick att skruva fast den nedre fällåset på igen efter att det vibbrerat bort. Så var det då :cool:

Lite fantasi så går det mesta att få till. (utan att det kostar en förmögenhet)

Anders
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vindbrus

Vi hade samma problem på våran Dethleffs helintegrerad -07.

Det visade sig att Sverige har större krav på ventilation än de flesta andra länder i Europa och för att klara dessa krav tar man bort tätningen en tätning på luckan.

Garantilösningen på problemet blev att tätningen monterades av husbilsfirman

Hej då jag har samma problem på min trots sk kama spoiler undrar jag om du kan fixa nån bild på tätningen eller försöka förklara var och hur den sitter och om de gäller en heiki lucka eller någon annan ps har nästan tvärdrag i bilen helt okey när det är plus 30
ute men inte lika roligt nu +-0 och en bild på din plåt Anders hade också suttit fint?!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Vindbrus

Hej Mikael o Carina,


Det blåste på oss också från taklucka. Någon bild har jag inte, arbetet utfördes på verkstad i Tumbo och där fick kunden inte vara med.

Montören berättade att det är ett vanligt problem och att han hade monterat tillbaka den packning som hade tagits bort. Så nu är väl inte ventilationen godkänd enligt svenska normer på min bil.

Ring verkstaden på Tumbo så kan de berätta om detta.


Sven-Åke
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vindbrus

Hej då jag har samma problem på min trots sk kama spoiler undrar jag om du kan fixa nån bild på tätningen eller försöka förklara var och hur den sitter och om de gäller en heiki lucka eller någon annan ps har nästan tvärdrag i bilen helt okey när det är plus 30
ute men inte lika roligt nu +-0 och en bild på din plåt Anders hade också suttit fint?!

Någon bild har jag inte, för det var ett antal år sedan jag hade mina äldre husbilar. Nu är vi inne på våran andra husbilsperiod i livet. (utan barn)
På våran Knaus så sitter det som sagt en vindavvisare, som inte hjälper så vidare värst bra. Även med stängd lucka så blåser rullgardinen ur läge om den är utdragen. Jag tycker att den är alldeles för låg så jag kommer att bocka till en egen konstruktion. Tänk så här bara=
En höjd på ca 10cm färdigbockad i 45 graders vinkel (testa med en kartongbit eller likn.) så får man lätt fram måtten. Borra inte utan ta ett bygglim typ sickaflex.

Bredden bör ju vara så pass väl tilltagen så att den väl täcker luckan plus en ett stycke ut. Montera så närma som möjligt som det går utan att vindavvisaren stör öppningsfunktionen på luckan.

Lycka till.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Vindbrus

Hej Amsan.Om du kan och vill byta till stängningsbara så finns det hos Hedströms i Fritsla. Dom sitter som standard i LMC husbilar.Dom kostar c:a 1500 st.

M.V.H. Göte27
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Vindbrus

Hej.

Jag har också en Knaus och haft problem med min främre taklucka som är en 40*40 lucka. Den till och med öppnade sig i kraftig motvind. Jag fick monterat en spoiler framför luckan och nu lyfter inte längre. Däremot så har jag vindbruset kvar. Nu med ett annat ljud. Det småvisslar men det har aldrig kommit in något vatten... ett irriterande ljud runt 90 km/h.

Mvh
Knausen
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vindbrus

Nu är det den andra Dethleffen vi har. Men vi har inte upplevt det problemet ännu i alla fall. Det kanske kommer när man minst anar.

Anita o Risto i Täby
 

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Sv: Vindbrus

Hej.

Jag har också en Knaus och haft problem med min främre taklucka som är en 40*40 lucka. Den till och med öppnade sig i kraftig motvind. Jag fick monterat en spoiler framför luckan och nu lyfter inte längre. Däremot så har jag vindbruset kvar. Nu med ett annat ljud. Det småvisslar men det har aldrig kommit in något vatten... ett irriterande ljud runt 90 km/h.

Mvh
Knausen
Hej !

Vi har inte haft något problem med att någon av luckorna har öppnat sig, inte ens i farter runt 120 km/h utan enbart besvär av vindbrus. En intressant fråga är om höjden m m på spoilern kan påverka ljudet, så min fråga är vet du vilken höjd och bredd det är på spoilern ?

Hälsningar
Stig
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Vindbrus

Hej.

Har inga mått i huvudet men minns att en vanlig spoiler avsedd för en 40*40 lucka (tror det var från från Kama) inte räckte på längden. Den som sitter på min bil hittade verkstaden i en vanlig tillberhörskatalog. (Knaus betalade). Spoilern sitter nära luckan så det kanske blir som en "visselpipa".
Det är också några små avrinningshål i nederkanten av spoilern som sitter mot taket. Det kan vara de som ger ljudet. Har tänkt att jag skulle tejpa och testa men det har inte blivit av... Jag har lärt mig leva med ljudet. Ljudet är "högst" vid 90 km/h och då kommer vägbullret också...

Jag har en alkovbil och det kan nog ha betydelse hur taket är utformat och inte helt lätt att se hur luftströmmarna går upp över bilen.

Inte mycket hjälp men jag hoppas Du löser ditt problem.

Mvh
Knausen
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Vindbrus

Vi har en Adriatik 660SP och har vindbrus från de skjutbara fönstren på alkovens sidor. Är vi ensamma om detta eller är det ett vanligt problem?

Janne

:confused:
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Vindbrus

Hej
Har en kanus där man satt en taklucka på alkoven mitt i luftströmmningen och samma här blåste upp under färd.
Har satt en spoiler 10 hög 90 bred men det brusar och lever om tror att jag sätter igen den för gått.
finns det fasta fasta kupoler?
Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vindbrus

Hej,

Jag köpte en spoiler för 450 kr och limmade fast den framför främre takluckan.
Det resulterade i att vi vid 90 km/h fick samma ljudnivå (70 dbA) uppe vid luckan som vid förarens huvud.
Det finns ingen tätning mot luckan.

Det verkar inte som det lönar sig att sätta dit en högre spoiler.
Man måste försöka åstadkomma en bra strömlinjeform över spoiler och lucka.

Mvh
Bengt
 

Bilagor

  • Bild2.JPG
    Bild2.JPG
    27 KB · Visningar: 527
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Vindbrus

Hej!

Har upplevt samma problem när det blåser kraftigt ute.
Blev irriterad när vi åkte på semestern, så jag tog en passande prynadskudde och la upp innuti
takluckan. och drog för mörkläggningsgardinen så att kudden vilade lite grann på den.
Knäpptyst!

Så när vi kommer hem skall jag limma ( eller fästa med dubbelhäftande tejp ) 2 st. smala lister i varje sida på innerkanten av takluckan.
Sedan passa in en ljuddämpande skummgummiskiva ( från Biltema ) och lägga där på listerna.
Den bör ju sluta helt tätt och vara 30 - 40 mm tjock.
Får väl prova mig fram efter hand.
Tror det kan funka väldigt bra!
Dessa kommer givetvis bara att användas under färd.

Detta kan ju vara en alternativ lösning!

Eller vad tror ni därute?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vindbrus

Hej!

Har upplevt samma problem när det blåser kraftigt ute.
Blev irriterad när vi åkte på semestern, så jag tog en passande prynadskudde och la upp innuti
takluckan. och drog för mörkläggningsgardinen så att kudden vilade lite grann på den.
Knäpptyst!

Så när vi kommer hem skall jag limma ( eller fästa med dubbelhäftande tejp ) 2 st. smala lister i varje sida på innerkanten av takluckan.
Sedan passa in en ljuddämpande skummgummiskiva ( från Biltema ) och lägga där på listerna.
Den bör ju sluta helt tätt och vara 30 - 40 mm tjock.
Får väl prova mig fram efter hand.
Tror det kan funka väldigt bra!
Dessa kommer givetvis bara att användas under färd.

Detta kan ju vara en alternativ lösning!

Eller vad tror ni därute?
Kan vara en lösning med alkov som är följsam i sin linje och därför obetydligt vindbrus, kan tro att integresade får mer flyt över taket, allt enligt kompis som är aerodynamiker
på SAAB Linköping finns inte många i Sverige men har givetvis inte kört den i vindtunnerln kostar 100.000:- i timman. Böj en aluminiumplåt i 45 graders vinkel det tror jag på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindbrus

Hmm, det virker som om det er fjernet listen som normalt tetter luken, ganske normalt på svenskregistrerte husbilar. EU reglene tillater at det settes et skilt på spisen om at en må åpne en luke når denne skal brukes, de svenske reglene krevde at ventilasjonen som trengtes for spisen skulle være permanent. En av snarveiene som endel importører brukte var da å fjerne tetninglistene på taklukene til det ble nok ventilasjon, dette uten å ta hensyn til hva som sker når en kjører. Hva som skjer nå etter 29. april 2009 når ventilasjonstestingen er borte vet jeg ikke, men biler som er tatt inn før denne tid kan være svært trekkfulle.
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Vindbrus

Uj Uj .. ja de e problemet me stora luckor. min Allegro har 5 Fem. takluckor. alla försedda med huvar. det finns inget som helst ljud från dessa luckor, stängda eller inte. men normalt är många öppna under färd. Europeiska tillverkare verkar inte ha lärt sig någonting från USA. Jag tror ju att dom har den längsta erfarenheten där... LÄR av dom..
:mcride::music-icon::music-icon:
 
F

F.d. 9207

Guest
Sv: Vindbrus

Jag tätade framkanten med mjuk frigolit typ flytvästfrigolit, det är en öppnig runt den utanpåliggande delen av luckan på en centimeter, täta den i framkant med något mjukt, typ cellplast, och vindbruset försvinner helt, utan att behöva kosta på spoilers och annat.

mvh
Björn;)
 
Toppen