• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vind tog husbil i nord Norge

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vind tog husbil i nord Norge

Man kan tänka sig en punka i snöblask & blåst, FY vad hemskt! Hjulet är kanske placerat där för viktfördelningen, överhänget är ju rätt stort.

Bennie

F

F.d. 29925

Guest

Placeringen av reservhjulet är nog en typisk Dethleffs konstruktion med ett hål i bodelens golv där man med hjälp av en vev firar ner hjulet.

Finns ju nyare bilar som saknar reservhjul.:)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

På husbilar byggda på Iveco Daily som min är reservhjulet på samma ställe. Funkar rätt ok och viktfördelningen är ju optimal när bilen har drivning bak

F

F.d. 50638

Guest

Forstår at husbilen veltet når det blåser vind av orkan styrke :msn_cry:

Har selv kjört Dethleffs Advantage med reservehjulet under bilen,og det fungerer om man tester dette för man har punktering :msn_embarrassed:
Punkterte i Spania,og alt satt fast,etter påvirkning av "litt" salt på veiene:msn_wink:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Reservhjulet ser förvånansvärt rostigt ut trots att det inte sitter i hjulsprutet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

På husbilar byggda på Iveco Daily som min är reservhjulet på samma ställe. Funkar rätt ok och viktfördelningen är ju optimal när bilen har drivning bak

Ja så är det nog, man har prioriterat viktfördelning, på bekostnad av tillgänglighet, många fordon har sitt reservhjul "ute", vilket kostar många svordomar när man behöver det, tyvärr :mad:

Har du provat att få fram ditt, kanske för att kolla däcktrycket?

Så här sitter mitt, helt åt helvete viktfördelningsmässigt, dock oanvänt nyskick.

Bilagor

• 2014-04-26 13.26.03.jpg
    2014-04-26 13.26.03.jpg
    784,3 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man bara underhåller upphängningen lite och lägger hjulet i lite plast, så skall det inte vara några stora problem när man behöver det. Kolla luften någon gång om året är bra också! :)

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Ja så är det nog, man har prioriterat viktfördelning, på bekostnad av tillgänglighet, många fordon har sitt reservhjul "ute", vilket kostar många svordomar när man behöver det, tyvärr :mad:

Har du provat att få fram ditt, kanske för att kolla däcktrycket?

Så här sitter mitt, helt åt helvete viktfördelningsmässigt, dock oanvänt nyskick.

Så jäkla snyggt å praktisk inredning i garaget , kanon.:msn_thumbup:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det är inga som helst problem att ha reservhjulet placerat under bilen. Jag har liknande placering på min Dethleff's och när man får punktering så ringer man bara till Falck vägassistans. Under tiden man väntar på att dom skall komma och jobbet skall bli klart så kan man koppla av och njuta , kanske med en kopp kaffe och en liten god kaka till. När reparatören är klar så bjuder man honom på liknande förplägnad. Det är skönt att se andra arbeta.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nog kan det vara bra att själv kunna komma åt reservhjulet. På vissa av de vägar jag färdas vintertid så är jag tveksam till om Falcks skulle ta sig fram.
Men visst går det ha reserven monterad under förutsatt att man antingen sköter om upphängningen eller inte kör på saltade vägar, min pick-up, en 15 år gammal Mitsubishi som nu rullat 12.500 mil utan att träffa på salt är rostfri och reserven med dess upphängning under ser ut som nytt.

Ett annat alternativ är att ha reserven monterad baktill som på min nuvarande husbil. Så brukar vi ha det på terrängbilar! Hjulet täckt av ett mjukt skydd:
Bild 001 (Large).jpg

I somras köpte jag en finurlig cykelhållare vilken monteras över reservhjulet. Tar inte mer än ett par minuter att lossa.
Bild 002, nya cykelhållaren (Large).jpg

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag tror inte att vi har något överskott av vare sig idioter eller snillen i klubben, men om ni försöker hålla en lite mer trivsam ton så kan jag tänka mig att någon kan förklara närmare vad som nu kan vara oklart om varför bilen blåste omkull i orkanvindarna.

aake

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag tror inte att vi har något överskott av vare sig idioter eller snillen i klubben, men om ni försöker hålla en lite mer trivsam ton så kan jag tänka mig att någon kan förklara närmare vad som nu kan vara oklart om varför bilen blåste omkull i orkanvindarna.

aake

Jag tolkar det som att grundorsaken står i överskriften

- Når han parkerer som en idiot...

Alltså parkeringen utifrån förhållandena var inte optimal, hoppas tonen är trivsam:wink:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

OK, Peter, det är inte ditt inlägg jag reagerar på. Och det var inte husbilsägaren som sades ha parkerat som en idiot utan hans son som hade ställt sig på läsidan, vilket jag knappast tror var allvarligt menat.

aake

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag tror nog att båda bilägarna i reportaget har lätt för att hålla sig för skratt. Det finns väl ingen som gör så här med berått mod. En missbedömning av vädrets kraft som i det här inslaget kan väl vem som helst göra. Jag körde över Öresundsbron sommaren 2013 i väldigt stark blåst & hade inte en tanke på att ute på bron blir det ännu värre. Ett mycket dumt beslut för ute på bron blev det just ännu värre & värst var det då man passerade pylonerna. Dom bilar som fanns på bron kröp fram & det gick bra. Men en del vindbyar fick HB'n att lätta lite grann & det var väldigt otäckt. Efter detta är jag väldigt uppmärksam på väder & vind då vi är ute & åker med HB'n. Detsamma gäller nog ägarna till bilarna i reportaget. Eftersom en av dom kallar sig för idiot så har han insett sitt misstag.

Bennie

Toppen