• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilsna i husbilsdjungeln.

birger larsson

HBK Medlem
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2025
Vi står inför vårt första husbilsköp och behöver lite tips och hjälp.
De senaste tio åren har vi åkt pickup med en Polarcamper, så vi är inte nybörjare, men nu känner vi oss mogna för ett bekvämare boende.
Självklart riktar vi blickarna mot Tyskland och vi har sedan förra sommaren nästintill dagligen tittat på Mobile m.m. Vi vet hur bilen skall vara inredd beträffande sovplats, sittgrupp, placering av kök, osv. och har för närvarande c:a tjugo intressanta objekt.

Vi har tittat inom intervallet 40k€ - 55k€, begagnat, men så nytt som möjligt.
Där finns välkända märken, Bürstner Knaus Eura osv. men där finns också ”budgetmärken”
som är betydligt billigare.
Någon vis person har sagt att ”det är dyrt att köpa billigt”.

Vad skall vi köpa? eller inte köpa.
Bortsett från div. utrustningsdetaljer, motor, chassie osv. vad skiljer sig mellan en ”billig” och en ”dyrare” bil?

Vi har den bestämda uppfattningen att ”man får vad man betalar för”. Detta tror jag spelar en icke oväsentlig roll för komfort och vid framtida inbyte eller försäljning. Rätt eller fel?

Med hopp om många svar och åsikter.
Birger.

Ps Vi vill egentligen inte ha någon Hubbett, (bilen är uteslutande för oss två) men, konstaterar att många har den utrustningen.
Kan det kanske vara idé att ändå köpa en sådan i hopp om att den är mer attraktiv vid försäljning?
Ds

Bilagor

• Camper_vatten.jpg
    Camper_vatten.jpg
    102,8 KB · Visningar: 4

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Vilsna i husbilsdjungeln.

Hej Birger.
Vi har under många år ( sedan 1983 ) haft 6 olika Husbilar och mellan 2007 till 2009 en Nissan med camper på flaket som ni. Nu har vi en Pössl sedan 2010 ( kan ses på vår startbild) och vi tycker att det är en bra storlek för oss.
Har handlat hos Husbilar i Pukavik där finns att välja mellan.
Bosse

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Under vilken period ska du använda HB:n
Ska du ha den på endast under sommaren kan du köpa vilken HB som helst.

Året runt då blir urvalet betydligt "snävare" .
Lycka tll.
/vidhem

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Skillnad mellan en dyr och en billig husbil är i stort sätt ingen. Bilarna har samma isolering , samma fönster , skåpsdörrar , toa , kylskåp , byggd på samma bil osv.

Ofta har de vanliga fabrikanterna även "ett lågpris" märke , instegsmodell. Det kan handla om att man har billigare tyg i soffan och att man tagit bort ett fönster eller har en enklare taklucka.

Kommer man upp på prestigebilar så blir det ofta dubbelgolv och vattenburen värme ,
men mycket av komponenterna är samma över hela linjen.

Nummer 1 för att köpa husbil är nog att köpa så ny husbil som man har råd med.

Och välja planlösning som man trivs med , jag har träffat på många på senare tid nere i Europa som tycker att de köpt förstor bil. Praktiska och fina bilar , men störst omöjliga
att hantera på trånga platser. 30% av husbilar som jag gått förbi på senare tid har skador
från små törnar här och där.

Lycka till!

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Läs husvagn& camping Nr 2 ,2012 sid 60 - 61.Så se du skillnaden på Husbilar.
citat:
# Ett bra tips så inte vattnet i vattentanken fryser ställ den på distansklotsar#
Ja ja
Typiskt med tyska sommarvagnar.
/vidhem

birger larsson

HBK Medlem
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2025

Tack för svar och åsikter. Jag hoppas det kommer mera.

Vinterkörning är inte aktuellt.
Självklart vill vi ha så smidig bil som möjligt, men ett absolut krav är enkelbäddar, vilket med automatik ger en ganska lång bil.

Birger.

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Gokväll i vinterkylan.
Sluta att var "vilsen i husbilsdjungeln". Köp en McLouis. Här får du/ni en hb som är mycket prisvänlig och "mycket för pengarna". Som någon redan skrivit, helt rätt, så är många delar i en husbil samma i vilket märke du än väljer. En bil som kan passa er är McLouis Mc4 75. Kolla in Autohallens hemsida Autohallen Husbilar AB - Husbilar frÃ¥n McLouis och Knaus - Start så får du/ni en uppfattning vad jag menar. I samband med köp av en McLouis hos nämnda företag bjuder de på första årets medlemskap i Sveriges "bästa" och mest växande medlemsklubb just nu. mclouisklubben.se

välkommen att ringa/kontakta mig/oss om du undrar mer över märket.

ha de.............:bye:

F

F.d. 24336

Guest

Hej

Vi skall hämta våran knaus i tyskland om 2 veckor.

om ni skall importera en från tyskland var nog med att det är en från en riktig försäljare bil/husbils försäljare. det finns mycket som man skall se upp med..

MVH

Jessica:bock:

Toppen