• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill bara få finnas till.

F

F.d. 7492

Guest
Nej nu jädrars bär det av..! Inte är man på långa vägar mogen men snön börjar flåsa en i bakdäcken och de är ICKE dubbade av konungens svärd. Spanien hägrar med Morernas mosaik och dess lika finurligt påkomna tapaskompositioner som ger en otränad mage vad den tål, men framför allt - en strimma ljus, en strimma hopp, en möjlighet att fortsatt framleva i kortärmat... Så just när pedalen skall till att bekänna färg så kapitulerar IGo's navigeringsapp ! Snacka om att skita bredvid... Orkar inte vänta på fixen - som ju tycks dröja oförskämt - utan kryper till korset och köper en stenåldersGPS, men vilken..? Har skummat detta forum och valet ( vankelmodets förkämpe ) står mellan TomTom's husbilscaravan och någon slags Garmin. Jag är riggad med iPad och iPhone och fann det därför naturligt med iGo för att njuta paddans bildskärm och undvika språkförbistring men är det stopp så är det. Jag vill kunna se vart jag kan sova vid stolpe, vart det finns Wi-Fi, vart man kan bli av med sopor och bajs och vart någonstans man blir lycklig just idag. Så vad välja..? Är hopplöst ointresserad av att lära mig nya saker och vill helst bara trycka på en knapp - max 2 knappar - för att disken skall bli klar. Missförstå ej - jag är inte lat eller någon lätting men finner mitt engagemang annorstädes. En mycket enkel men fullvuxen GPS - har ni några förslag..?

Felix
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vill bara få finnas till.

Du nämner inte vilken version av iGO du har. Om det är Western Europe så är det bara de nordiska kartorna som inte kan laddas ned för tillfället. Är det Europaversionen verkar det även vara Iberiakartan (Spanien och Portugal).

En app som är oumbärlig är Mobil Life + som på ett enkelt sätt visar åtskilliga tusen ställplatser på kontinenten, den funkar även offline för 15 kr extra.

En annan navigeringsapp är TomTom som just nu har ett rabatterat pris av 399 kr, enkel men inte lika sofistikerad som iGO.

Summan av kardemumman är alltså att iGO WE funkar från dansk-tyska gränsen och Mobil Life + hjälper dig att hitta ställplatser på enklast möjliga sätt, båda offline.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7492

Guest
Sv: Vill bara få finnas till.

Tack Knarren..!
Du verkar vara en guldgruva för oss oförståndiga. Har sett dina tidigare inlägg - alltid framsynt och på hugget - man bockar... Har Western Europe och skall genast hämta Mobile Life +. Genom Swedala tar man sig ju på känn men efter färjesläppet krävs en koordinat för att förlösa chockens strama givakt.

/ Felix
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vill bara få finnas till.

Rixon! Jag gillar ditt språk. Jag ser fram emot dina reseberättelser. Och nuddar du Iberien är du välkommen på en fika.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Vill bara få finnas till.

Rixon. Jag har en Garmin 1470TV. Har haft den i drygt 2 år. Med livstids kartuppdateringar och HBK/Carnivals 17.000 ställplatser/extra info har den varit helt ovärdelig till våra tre långresor till Nordkap, Pompeji, UK/Skottland. Ställplatser och info man aldrig kan hitta på egen hand eller tex med vanliga kartor. Otroligt skönt när man ska avsluta en dagsetapp, bara göra en sökning och man har ett antal alternativ på ställsplatser/campingar på några mils avstånd, överallt i hela Europa!! (där vi varit). Vi några få tillfällen har det varit stolpskott-ställplater, då har man fått välja nästa alternativ. Denna modell har även en bra digital "basic"-TV. Bra att ha som reserv-TV när parabol och vanligt ordinarie TV inte funkar pga dålig mottagning. GPS-TV:n funkar även vid körning, bra vid trista långkörningar. Nu vet jag att det blir kommentarer på att det är oansvarigt, farligt, förbudet, otillåtet att ha koncentrationen förutom på vägen, men TV-nyheterna och vissa program behöver man inte ha bild till. Mvh Philip
 
Toppen