• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket tjatande om ställplatspriser

F

F.d. 29837

Guest
Sv: Vilket tjatande om ställplatspriser

Att en husbil skulle vara mer likt en båt än en husvagn herregud. Hur kan ordet husvagn vara ett skällsord förstår jag inte, det är säkert jättemånga medlemmar som har haft husvagn tidigare.
Tommy R

Vi har haft husvagn tidigare. Mellan 1968 och 1990. Då stod vi nästan alltid på camping. Vi hade barn då. Efter 1990 har vi haft husbil. Campingplatser är inte till för oss nu. Vi behöver inte campingens utbud av service.
Just nu står vi på en underbar ställplats i Holland. Inget "tingeltangel " men här finns toalett och dusch tvättmaskin och tortumlare, el , gratis internet, gratis vattenpåfyllning, avtappning av gråvatten .Vi behöver egentligen inte allt detta men priset är verkligen humant 8 Euro alltså mindre än 70 kr. Varför dessa dyra ställplatser i Sverige.

Largu

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024

Vad många verkar glömma är att bakom varje ställplats med dyl faciliteter finns en investering som måste betala sig, det finns också nån form av administration där personal får vanliga svenska löner.

Jag tycker att om man gnäller över att 100-150 kr för en natt där det ingår el och tillgång till billig dusch/toa som nån städar och möjlighet att fylla på vatten och tömma grå/toa tankar så är man inget annat än en gnällspik som vill parasitera på samhället genom att bara få och inget betala.
Men det är min högst personliga åsikt.

"Viapea" du som verkar ha din åsikt klar, har du funderat över varför det ute i Europa vimlar av ställplatser som är antingen gratis eller kostar enbart några Euro!

Kan det vara så att det går att ordna ställplatser utan all den service som du beskriver! En bra ställplats kan vara en plats där man ebart kan tömma sin toa och få vatten! Till det krävs inte särskilt mycken arbetsinsats! Avgiften kan tas upp via automat ex.vis! Det ansvariga måste inse är att vi representerar en köpkraft i det lokala näringslivet i övrigt och att den som lockar oss till sig gör vinster! Fram för allt flera billiga konkurenter till SCR och deras ställplats filosofi!
Largu

F

F.d. 24837

Guest

"Viapea" du som verkar ha din åsikt klar, har du funderat över varför det ute i Europa vimlar av ställplatser som är antingen gratis eller kostar enbart några Euro!

Kan det vara så att det går att ordna ställplatser utan all den service som du beskriver! En bra ställplats kan vara en plats där man ebart kan tömma sin toa och få vatten! Till det krävs inte särskilt mycken arbetsinsats! Avgiften kan tas upp via automat ex.vis! Det ansvariga måste inse är att vi representerar en köpkraft i det lokala näringslivet i övrigt och att den som lockar oss till sig gör vinster! Fram för allt flera billiga konkurenter till SCR och deras ställplats filosofi!
Largu

Självklart går det att ordna ställplatser med färre faciliter och då ska dom givetvis vara billigare. Men i mina ögon är 100-150 kr för en plats med tillgång till allt jag radade upp billigt och inget att klaga på. När ni jämför Sverige med övriga Europa så är det nog så att säsongen är lite längre i dom flesta andra länder ni tänker på och därmed får dom in mer pengar iaf, i Sverige är säsongen ganska kort och det är ju faktiskt i sista änden tillgång och efterfrågan som styr priserna. Tycker ni att det är dyrt så bojkotta då..
Jag har inte åkt så jättemycket husbil än men var på Öland 2v i år, bodde en hel del på camping bland annat på Böda Sand för 425 kr natten, DET tyckte jag var i mesta laget men campingen var fullbelagd och lite till så det är ju självklart att dom tar ut dessa priser. Sen hittade vi en ställplats i Borgholm nere vid hamnen precis vid vattnet, grymt bra läge och tillgång till dusch/toa för 130 kr natten tycker jag var ett fynd, snorbilligt i jämförelse med campingen.

Ni vill gärna jämföra ställplatspriser med övriga Europa, hur är det med husbilsinköpen.. Hur många av er har köpt sin bil av en Svensk handlare eller på den Svenska beg marknaden? Går att spara lätt 100.000 kr på att köpa husbilen i Tyskland, där har ni slantarna att tjäna, inte några futtiga tior på en ställplats..

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hur många av er har köpt sin bil av en Svensk handlare eller på den Svenska beg marknaden? Går att spara lätt 100.000 kr på att köpa husbilen i Tyskland, där har ni slantarna att tjäna, inte några futtiga tior på en ställplats..

Jag har hört resonemanget förr och förstår mig inte på det.
Varför skall man betala överpris för en tjänst även om det bara rör sig om ett antal tior?

Om ställplatsernas priser hade varit jämförbara med kontinentens hade fler valt att nyttja dem istället för att fricampa eller övernatta gratis på parkeringsplatser o.d. Det hade även ägarna till ställplatserna tjänat på!

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

I år har vi rest 3 ggr. "Europa rundt" så att säja,o`ALDRIG bet, mer än 13Euro
där nere.I regel 5 - 8 Euro ock upp åt 10. Dom flesta utan service är ju gratis,som
i Celle t.ex. I Norden kan man lika gärna snart lägga inn sej på campingar.:(

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Men i mina ögon är 100-150 kr för en plats ...
Vilken husbilsägare är intresserad av en parkeringsplats med faciliteter som man inte behöver - INGEN - Det är folk med andra intressen som tjatar om att "100-150 kr är väl inte så mycket". Det är definitivt 100-150 kr förmycket om man inte vill köpa servicen eller om det är gratis på annan ort. Vad är det för mening att vi husbilsägare skall betala dåliga och dyra investeringar. Rätta utbudet efter behovet istället. El 10:-, vatten 20:- eller var det tvärt om???:)

Något som gör mej RIKTIGT upprörd är kommunledningar som aktivt stödjer turistnäringen med förbudsskyltar. Dessa skall användas i trafikreglerade syfte och inte begränsa tillgängliga parkeringsmöjligheter. :mad:

Självklart ska vi betala samma pris för parkering som PB I ägarna, inte ett öre mer, såvida jag inte köper övrig service. Lika självklart är det att vi ska betala för alla de P-rutor vi nyttjar. ;)

Nu drar snart höstevenemangen igång. Kolla var ni kan parkera utan att betala ockerpriser. Fråga här på forumet. Vi är över 8.000 som kan informera varandra.
:D

"ÖNSKAD SERVICE - TILL RÄTT PRIS"

F

F.d. 55451

Guest

I Tyskland finns många gratis ställplatser - några med köp av faciliteter, om de inte redan finns på rastplatser.
Det är inte ett problem för många användare och de nära städerna njuta shopping och betalda sevärdheter m.m.

Om en stad har ett intresse av turister, måste de själva vara aktiva.

Varför betala för något du inte behöver :confused:

Låt dem som vill ha mer betala för extra.

PS. Jag köper varje år ca.12000 kr i Tyskland.
Handlaren vinst + moms skatt ca. 4-5000.
Så är ställplats betalt - eller hur ;)

Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är billigare att betala "campingavgift" än att köra några mil med bilen, så det handlar inte om någon slags snålhet.
Men jag är inte involverad med någon campingägare, så några höga avgifter är inte intressant för mig heller.
Skulle jag behöva utnyttja en campingplats ev faciliteter, så är jag beredd att betala, men det har inte hänt sen jag köpte husbil.

F

F.d. 55451

Guest

I Tyskland finns många gratis ställplatser - några med köp av faciliteter, om de inte redan finns på rastplatser.
Det är inte ett problem för många användare och de nära städerna njuta shopping och betalda sevärdheter m.m.

Om en stad har ett intresse av turister, måste de själva vara aktiva.

Varför betala för något du inte behöver :confused:

Låt dem som vill ha mer betala för extra.

PS. Jag köper varje år ca.12000 kr i Tyskland.
Handlaren vinst + moms skatt ca. 4-5000.
Så är ställplats betalt - eller hur ;)

Tid för eftertanke.
I Danmark klagomål kring campingplatser med för lite besök.
Kostnaden för kommunal parkering med övernatning på Skagen ökat markant.
Tyskland med många husbilar finns flera gratis ställpatser.
Kostenlose Stellplaetze fuer Reisemobile
STELLPLATZ-NEWS -Grund zum Jubeln
Jag tror att tyskarna har de bästa erfarenheter - eller är det bara önsketänkande :confused:

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Stod på Trollhättans camping i helgen Elplats o 10 minuters gångväg till centrum pris 170 kr per dygn, det är vad många ställplatser tar.

F

F.d. 55451

Guest

Stora delar av Europa saknar turister.
Det bästa sättet vi kan få justerat priset på parkering är genom att bojkotta campingplatser och stråtrövare.
vi betalar massor för inköp av dieselbränsle och konsumentvaror.
Moms och andra kostnader som gagnar företagen ska få kommunerna att erbjuda gratis platser.
Vad är kostnaden för en vanlig parkeringsplats för turister förutom de människor som redan har sina inköp i kommunen?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

I tråd efter tråd tas ställplatspriserna upp, folk klagar och klagar och klagar
varför skall vi klaga, när vi kör ut med vår bil som förmodligen alla vill och trivs med att göra. Är det upp till var och en att bestämma var man vill stå (utan att bryta diverse lagar) och vad man vill betala. Stellplats eller camping är upp till var och en att bestämma. Det som är dyrt för någon är förmodligen billigt för någon annan. Vi har olika referensramar på hur vi vill ha det och vad vi vill betala.

Tänk på så lyckligt lottade vi alla är som har en husbil och kan köra omkring med den och uppleva olika saker. Var glada och positiva istället.

Intressant tråd det här! Trådskaparen ondgjorde sig på att så många klagar på priserna på ställplatser och skapade tråden, som...startade debatten igen...som man ropar får man svar. Trots att många tackade för trådskaparens inlägg, så är det uppenbart att frågan väcker debatt. Så skall det väl vara på HBK´s forum. Vill man inte deltaga, eller ens ta del, i debatten, behöver man ju inte öppna tråden, utan bara vara glad.

Johan K.

D

Deleted member 11118

Guest

Debatten tar aldrig slut, priset är alltid en stor fråga vad det än gäller. Jag betalar det jag vill var jag vill stellplats eller campingplats kan kvitta. Jag bestämmer själv var jag skall övernatta (inom lagen) och till vilket pris.

Just nu står jag på en camping vid La Mont Saint Michel, det är varmt och jag vill bada i polen, då väljer frun och jag att bo här och betala med Campingcheck, 130 svenska pengar och all service, gratis vatten till exempel.

Vi har under resan i Frankrike bott på en del ställplatser för 5 euro, tömning, vatten gratis, brödförsäljare kom på´morgonen osv. Vi väljer själv plats o pris.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I år har vi rest 3 ggr. "Europa rundt" så att säja,o`ALDRIG bet, mer än 13Euro
där nere.I regel 5 - 8 Euro ock upp åt 10. Dom flesta utan service är ju gratis,som
i Celle t.ex. I Norden kan man lika gärna snart lägga inn sej på campingar.:(

På den stora gratisställplatsen i Celle kan man både tömma och fylla! Jag vet för jag kom dit igår. Jag tömde tanken i morse. Vatten får man betala en liten slant för. Tömma/fylla är den enda service jag behöver!

Jappe

Toppen