• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket tjatande om ställplatspriser

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vilket tjatande om ställplatspriser

Prisskillnaden på ställplatser mellan kontinenten och Sverige är väl att på kontinenten tar man ett pris som anses vara rimligt i förhållande till platsens läge och faciliteter här i Sverige försöker ägarna plocka ut så mycket som möjligt.:rolleyes:

Dessutom är nog Sverige ett U-land just när det gäller ställplatser, men det börja att ta sig.

Senast redigerad av en moderator:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Är det inte så att detär marknaden som styr priset. Tycker folk att det är värt pengarna för dyra ställplatser så är priset OK satt för dessa människor. Andra kanske tycker att det inte är prisvärt och väljer då andra platser. Det är ju upp till oss vad vi vill betala och "ockerpris" för vissa är prisvärt för andra. Ägarna vill naturligtvis få ut så mycket som möjligt och sätter priset därefter. Högt pris kanske ger lägre beläggning men nettot blir OK ändå.
Vi själva väljer var vi vill övernatta och betalar då för det också.

Hälsn Bertil

F

F.d. 55374

Guest

Nu är vi många som har husbil och en massa problem med ställplatser o.s.v. Kanske vi skulle skänka en liten tanke på dom som på dom som åker omkring med husvagn. Många av dom vill heller inte ta in campingar med deras ockerpriser. Nu tänker nog många varför inte köpa husbil. Tror att många av dom som åker omkring i vårt land har sina vagnar uppställda vintertid.
Tommy R

F

F.d. 29925

Guest

Nu är vi många som har husbil och en massa problem med ställplatser o.s.v. Kanske vi skulle skänka en liten tanke på dom som på dom som åker omkring med husvagn. Många av dom vill heller inte ta in campingar med deras ockerpriser. Nu tänker nog många varför inte köpa husbil. Tror att många av dom som åker omkring i vårt land har sina vagnar uppställda vintertid.
Tommy R

Trodde att detta var en husbilsklubb.:twitcy:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Trodde att detta var en husbilsklubb.:twitcy:
Kan man inte skriva något om husvagnar på en husbilsklubbs forummed den åsikten så är det inte underligt att dä år motsättningar mellan husbilar och husvagnar som smittar av sig på allmänheten, då frågar jag får man eller får man inte nämna husvagnar på forumet.

F

F.d. 55374

Guest

Jag vet att detta är en husbilsklubb, att inte få skriva om husvagn är märkligt med tanke vad som skrivs här som inte har med husbil att göra. Några exempel: Hundar, födelsedagar, lchf, foto, data, listan kan göras lång.
Tommy R

F

F.d. 10098

Guest

Vid Täfteborgs idrottsplats norr om Umeå kostar det 50 kr/natt och då finns tillgång till WC, dusch och dricksvatten. (Tömma kan man göra på Sävars rastplats.) Vi tycker det skall vara rimliga priser sade Signar när han åkte runt och samlade in avgiften. Rätt inställning!
Det kan bli fullt när det är danskväll på logen men det går att stå där alla dagar på sommaren.
Se Vlkommen till Tfe!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag vet att detta är en husbilsklubb, att inte få skriva om husvagn är märkligt med tanke vad som skrivs här som inte har med husbil att göra. Några exempel: Hundar, födelsedagar, lchf, foto, data, listan kan göras lång.
Tommy R

Det kan man väl göra bara man har klart för sig skillnaderna mellan husbil och husvagnsekipage. Dessutom finns det särskilda camping/husvagnsforum.

Det är krångligt nog i trådarna när vi t ex pratar om tömning; toakasett - fast toatank - gråvattentank. Man kan ju knappast tömma en fast toatank hemma i lägenhetstoaletten. Stora och små husbilar etc.

Det blir ju än mer förvirrande om vi ska blanda in husvagnar i trådarna som handlar om husbil. Det är väl inte så givande att höra husvagnsägarnas syn på parkering utanför campingplatserna. Då kan vi lika gärna ta in sommarstugeägarna, campingägarna och kommunfolket i våra diskussioner.

Sen tillhör "hundar, födelsedagar, lchf, foto, data, bredband, solpaneler" husbilslivet.

Då är det bättre att ta in båtfolkets åsikter. Båt och husbilslivet är väldigt lika.

Om husvagnsfolket vill utöka sin erfarenhetsbank är det väl bättre att de tar in sommarstugeägare och campingägare.

Nu handlar tråden om "tjatande om ställplatspriser" och redan här märker man vilka som tillhör sveriges stug- och husvagnsfolk i vilka som tillhör husbilsfolket. Jag tror att husvagnsfolket är mer vana att betala för allt men husbilsfolket är nog lite mer av nomader och vill åka runt i det fria och ta en rast då och då. Självklart finns det undantag och om en husbil kommer in på en camping så är det bara att acceptera reglerna där.

Husvagnfolket har det kanske lite svårare att leva ett "husbilslliv" utanför campingarna, här ett exempel från en husbilsparkering i Blå Lagunen på norra Gotland:

Bilagor

• husbil.jpg
    husbil.jpg
    22,3 KB · Visningar: 607
F

F.d. 55374

Guest

Att en husbil skulle vara mer likt en båt än en husvagn herregud. Hur kan ordet husvagn vara ett skällsord förstår jag inte, det är säkert jättemånga medlemmar som har haft husvagn tidigare.
Tommy R

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Märker du inte själv hur tråden flyter ut när vi pratar husvagnar? :)

Denna tråden handlar om priset för ställplatser. Och herre gud. Kan vi inte få prata hundar och datorer i husbilen på ett husbilsforum?

PS! Det där med skällsord får stå för dej.

Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Vem har bestämt att husvagnar skall stå på camping jag har denna vecka varit ute och ågt Husvagn utan att stå på camping, vi stod vid en skola och även på ställ plats det gorde vi ofta under våra 40 år som husvagns dragare,
Det blir trevligare om man vet vad man skriver om innan man delar in olika grupper i särskilda fack.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Tack för hjälpen. Husbilar och husvagnar är inte i samma fack. Att prata om hur man parkerar funkar helt enkelt inte. Varför ska husvagnarna stå på tvären när alla husbilar står snyggt och prydligt vid reningsverket i Ystad i helgen. :twitcy:

husvagnar.jpg

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Ja det kann man undra det har jag undrat många gånger när jag har sett husbilar ställa sig på tvären någonstans men jag se inte ner på dom för det jag bara konstaterar att även dom gör fel men i mina ögon (som visserligen börjar bli svaga) så har donm samma rättig het som en husbilar till ställ platser att dom sedan gör fel är olykligt,

mvh BeRoKa

F

F.d. 1256

Guest

Märker du inte själv hur tråden flyter ut när vi pratar husvagnar? :)

Denna tråden handlar om priset för ställplatser. Och herre gud. Kan vi inte få prata hundar och datorer i husbilen på ett husbilsforum?

PS! Det där med skällsord får stå för dej.

Jo just ställplatspriser och ändå måste du ta upp hundar , datorer etc. OJ OJ OJ:confused::confused::confused::confused::confused: Ha ha ha ingen är som sagt perfekt, ha ha ha ha

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Jo just ställplatspriser och ändå måste du ta upp hundar , datorer etc. OJ OJ OJ:confused::confused::confused::confused::confused: Ha ha ha ingen är som sagt perfekt, ha ha ha ha
Hej
Jo det är klart att man ska ta upp hundarna också. På ställplatserna kostar det inget extra men på campingplatser har vi betalat upp till €3,50 per hund och dygn.
Klas

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Hej. Har stannat 2 dagar på ställplatsen vid hamnen i Mariestad som är Helt OK med toa o duch för 100 kr. Men ca 15 husbilar på vinter upp ställningen för båtar kan det vara så att dom ville spara 100 kr.isf är det inte lätt att få komuner å båtklubbar att fixa ställplatser ??

Jag håller med dig Leif. Här tjatas det om att vi behöver stellplatzer och när kommunen äntligen får ändan ur vagnen så vägrar husbilarna att stå där för en 100lapp. Hellre står man och irriterar sura Mariestadsbor med att konkurera med båtfararna som behöver parkering.
Bengt

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Var på Jakt o fritidsmässan i Fäviken i helgen som gick.
Stod 2 nätter på naturplats Jäättebilligt=GRATIS
Stod 1 natt på Fiske campen i Undersåker med utsikt mot Åreskutan
wc, toatömmning, vatten+el och Indalsälven utanför fönstret.
Rätt pris för fin camping- plats o service =185kr.
En grusad ställplatsplan med 20 bilar som står tätt för en hundring känns dyrt för det man får =en parkeringsplats.

Bosse

Toppen