• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket pris gäller?

F

F.d. 1286

Guest
Har beställt ny husbil och har varit till försäljaren tre gånger utan att de tittat på vår gamla bil fick vi ett inbytespris. Vi var "nöjda" med priset och fick då ett mellanpris inkl. en del tillägg som vi ville ha.
Bilen kunde inte levereras på utlovad dag och priset skulle justeras uppåt då de upptäckt skador på vår gamla bil. Skadorna var av den arten att det kallas "åldras med tidens rand".
Där vi köpt bilen sa de bara att "så blir det med åren". Bilen var 5 år gammal.
Det fanns en stjärna i köpekontraktet där det angavs att priset kan justeras i efterhand som vi dock strök och skrev att lagt pris gäller.
Kan de och med hur mycket justera priset? Vi skrev ju på för att vi var nöjda med uppgörelsen.
:msn_embarrassed:
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Vilket pris gäller?

Som jag ser det så gäller priset som ni har skrivit, Konsumentköplagen ger konsumenten ett starkt skydd. Om det är som ni säger att det är överstruket både på köparens och säljarens exemplar av köpehandlingen så är det solklart, men jag rekommenderar att ni kontaktar konsumentvägledaren i er kommun. De kan lagar och regler och är behjälpliga i sådana situationer.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Vilket pris gäller?

Säljaren kan ju ändra priset om skador uppkommit efter köpet som överstiger det normala slitage som kan anses vara normalt under tiden från kontrakt till inbytet.
Men precis som ni har plikt att inspektera varan före köp så borde det gälla även dem, vill de invända något nu så får de visa upp att de inspekterade bilen vid kontraktstillfället och att skadan inte fanns redan då.
 
Toppen