• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket elsystem har ni i bodelen?

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
På min "fortsatta renovering "har jag kommit fram till den punkt då det är dags att bestämma elsystem. Det gamla som satt i min Pilote är uråldrigt och tungt och har pensionerats för att ersättas med något annat.
Det finns tydligen några system att välja mellan och då är frågan vilket skulle passa bäst?
Kommer att ha två bodelsbatterier och solcell.
Tacksam för råd och dåd ---detta med el är jag rudis på.
Hälsningar Bror
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Vilket elsystem har ni i bodelen?

Bror!
Kan kraftfullt rekommendera att du på 230 V sidan, dvs inkommande el från stolpen, sätter en 2-poolig jordfelsbrytare. Köp inte något billigt skit med bara 1-pool eller en jordfelsbrytare som inte löser ut snabbt och på mycket låga strömmar.
Rekommenderar AEG eller något annat känt märke. Clas Ohlson har en kombinerad jordfels- och säkringsbrytare;
Nr 36-3094 2-pol 10A/30mA 2 modul 359,00 kr
Varför 2-pool?
- I en villa så har man oftast koll på fas och nolla kablarna genom olika färger. Normalt så är då lysknappar kopplade så man bryter fas och kan alltså byta glödlampa utan risk. Det är alltså fas som är farlig, nollan är förbunden med skyddsjord i centralen. I en villa kan det räcka med 1-pool jordfelsbrytare.
- På en campingplats så kopplar man in sin kabel i stolpen och då vet man inte på vilken av trådarna som den farliga strömmen kommer, det kan variera från ställe till ställe. Om man då råkar ta i elgrillen som man har står under markisen och den har ett elfel som gör att det ligger 230 V i höljet så är det viktigt att jordfelsbrytaren löser ut vid 30 mA och bryter båda trådarna. Är det en 1-pool som råkar bryta nollan eftersom just denna camping har fas på den andra tråden, så är man illa ute.
- En jordfelsbrytare kan också stoppa bränder som uppkommer då man har mindre kortslutningar på några A och som inte löser ut säkringen i tid och som oftast är på 10 A.
I vår nya Hymer så sitter det en kinesisk 10A säkring, ingen jordfelsbrytare. Skäms! Skall byta så fort jag hinner. Kabe är duktiga på detta!

Vad gäller 12V sidan så finns det säkert många som har bra erfarenhet och idéer om elblock. Jag kan bara säga att de större CTEK batteri laddarna är bra om du skall hålla ett batteri rätt laddat och rätt underhållet för en lång livslängd.

Mycket intressant med din renovering. Lycka till hälsar Hasse
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket elsystem har ni i bodelen?

De fleste solcelle regulatorer har utgang for last og kan fungere som styring av elsystemet. Kobler en til en større CTEK lader som er beregnet forå gå med last så har en en rimelig basis for 12 V - på denne basis måen legge sikkringer ut mot alle elforbrukere, bedre med for mange enn forfå.

En funksjon en mister med en slik hjemmelaget løsning er automatikk på ladning av motorens batteri, noe som finnes i CBE sine elblokker. Disse bruker også ekstern lader så friheten er stor på den siden. Noe annet som må løses på annent vis ved hjemmebygg er nivåkontroll av tanker.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Vilket elsystem har ni i bodelen?

Bror!
Eftersom du nu bygger om din husbil totalt så har du väl inget befintligt elskåp utan du kanske kan såga upp för en riktig 230V elbox i väggen på samma sätt som Kabe har på sina husbilar och husvagnar. I denna låda kan du sedan på EU-standard skena montera jordfelsbrytare, säkringar och eventuellt utvändigt uttag. Kolla på en ny Kabe så ser du en liten lucka på utsidan för el.
Lådan kan du köpa hos Kama - se katalogen på sid 26 art E13-01A etc eller hos andra leverantörer. För att se lite mer detaljer så kan du gå in på tillverkarens hemsida; Märklin tåg modelltåg modelljärnväg modelljärnvägar elverk honda .
Du bör anlita en elektriker för själva 230V jobbet.
Lycka till hälsar Hasse
 
Senast ändrad:
Toppen