• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken vikt ?

Goldwing

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2024
Hej alla glada HBK:are !

Vi står i begrepp att byta husbil (Till en Adria Coral Supreme 670SL), och funderar på vilken
vikt som blir bäst för våran del. Vi har redan insett att 3.500 blir för lite, sedan finns alternativ
upp till 4.250 kg.
Förutom den ökade lastvikten, motorvägsavgifter i vissa länder, vad ser ni andra som fördelar resp. nackdelar med dom olika viktklasserna ?

Ha det bra !

Pelle & Anja
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vilken vikt ?

Om du ska över 3500, så är det högsta möjliga som gäller, ingen skillnad i avgifter om den har totalvikt 3800 eller 4250

MVH

Stig
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Vilken vikt ?

Max 3500kg är att kasta ut saker och böter vid poliskontroll.

Ta tung chassiet med kraftigare fjädring , bromsar o ram.:spinny:
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vilken vikt ?

Har haft en äldre modell med 3500 och hade jag kunnat hade den vägts upp omgående. Hur mycket, ja som tidigare svar så mycket det går, går man väl över 3500 är det inte stor skillnad sen! Så ta 4250 det skulle i alla fall jag gjort.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Vilken vikt ?

Har bara haft vår i 1 månad och vi valde 3850 kg, det vi har sett är att förutom det som tidigare nämnts så i vissa städer får du inte köra igenom om du väger över 3,5 ton men samtidigt vägde vi oss första helgen och hade 405 kg tillgodo, bara det kändes skönt

Thomas
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vilken vikt ?

Thomas förbud mot fordon över 3,5 ton avser fordonets bruttovikt, dvs den igentligen vikten vid tillfället och är den under 3,5 ton så är det fritt att köra.
Mvh
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Vilken vikt ?

Jag anser att vikten och även storleken på husbilen bör hänga ihop med hur och var man ska använda bilen.
Ska man använda bilen mest i Sverige, så ska totalvikten vara så hög som möjligt för lastviktens skull.

Kommer man att använda bilen mycket i Europa, så ska man tänka sig för. Många länder har hastighetsbegränsningar, omkörningsförbud för bilar över 3,5t. Vissa städer får man ej köra in i med bilar över 3,5t. En del vägar har 3,5t begränsningar.
Vägskatten är ett annat problem med bilar över 3,5t , man måste skaffa "Go Box" i Österrike, andra boxar i andra länder.

Själv kommer kommer vi att byta ner oss från en Adria Matrix 680 SP på 4ton till en mindre Knaus som klarar 3,5tons gränsen, för att slippa ovanstående problem.
//Nilhen
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Vilken vikt ?

Hej,

Har haft samma fundering som dig angående totalvikt och tycker också att texten på Transportstyrelsens hemsida är lite tvetydig.

Saxat från Transportstyrelsens hemsida:
Från vägmärkesförordningen
Tavlan anger att angivelsen på märket gäller fordon med en totalvikt som överstiger det angivna värdet.


Det står inget i texten att det är totalvikten i registreringsbeviset som avses, utan det går att tolka det som att det är vad bilen väger just för stunden.

Ta t.ex. fallet med en bro som är anpassad för max 3,5 ton, då är det egentligen bilens faktiska vikt vid tillfället som borde vara intressant, inte vad som står i registreringsbeviset.

Finns det någon som har ett definitivt svar på frågan? Själv har jag en bil med maxvikt 4000 kg men oftast klarar jag mig under 3500 kg.

Bifogar en bild på urklippet på Transportstyrelsens hemsida. Ovanför T5. Totalvikt är en mycket svag bild på tavlan.

Länk: Totalvikt - Transportstyrelsen

Mvh
/Jörgen
 

Bilagor

  • Totalvikt.JPG
    Totalvikt.JPG
    29 KB · Visningar: 541

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Vilken vikt ?

Hej.
Definitionen för totalvikt är den maximalt godkända vikten på fordonet enl. reg.beviset.
Vikten vid varje enskilt tillfälle definieras som "Bruttovikt".
Det betyder i praktiken att om det står "Totalvikt 4.000kg" i reg.beviset så får du inte köra på väg eller bro där totalvikten är begränsad till 3,5 ton även om fordonet vid det tillfället väger under 3,5 ton.
M v h / Roland
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Vilken vikt ?

Jag har vägde upp vår bil före leverans till 4250.

Detta gav oss en lastvikt på 1250 kg.
Alltså inga problem med övervikt på lastvikten som Sverige räknar på.
Övriga Europa räknar övervikt på totalvikten, vilket gör stor skillnad på eventuella böter.
De gånger man kör på vägsträckor utomlands uppväger de problem som uppstår på hemmaplan. Vi åker ju faktiskt på vår lediga tid, och ska man ju ta det lugnt och njuta av tillvaron.

Jag vägde bilen i somras och kom då upp till 3710 med vanlig semesterpackning två små hundar och hustru upp i denna vikt.
100 l vatten och ca. 80 l bränsle. En PC10 gasol.
Då var jag glad över att ha en rejäl marginal kvar. Kollade även axeltrycket som låg under maxgränsen med god marginal.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Vilken vikt ?

Hej.
Definitionen för totalvikt är den maximalt godkända vikten på fordonet enl. reg.beviset.
Vikten vid varje enskilt tillfälle definieras som "Bruttovikt".
Det betyder i praktiken att om det står "Totalvikt 4.000kg" i reg.beviset så får du inte köra på väg eller bro där totalvikten är begränsad till 3,5 ton även om fordonet vid det tillfället väger under 3,5 ton.
M v h / Roland

Observera att förbudsskylten C20 gäller för bruttovikt. Dvs. vad fordonet väger
vid tillfället man passerar denna skylt. Till skillnad
mot tilläggstavlan som gäller för totalvikt.
Finns förbudsskylten C20 får du alltså passera
denna om du vet att din bruttovikt understiger
den på skylten angivna vikten.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Vilken vikt ?

Hej Leif i Vallentuna.
Du har alldeles rätt i det du skriver men jag svarade på Verkös fråga och den gällde totalvikten och tilläggsskylten T5.
M v h / Roland
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Vilken vikt ?

Hej Roland.

Jag förstod att det i första hand gällde tilläggskylten,
men eftersom det svenska regelverket inte är speciellt tydligt
ville jag bara trycka på skillnaden mellan skyltarnas betydelse.

Det är bra att tänka på detta när vi är ute och kör,
så vi slipper onödiga böter.

Med vänlig hälsning
 
Toppen