• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken växel på fiat 6 vxl. Låda kör ni på?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.584
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
1:an naturligtvis. Det gör väl både människor och robotar?
OT
Så naturligt är det dock inte som man kan tro.
Idag startar de flesta automater på 2'an, osäker med MB's gamla Sprintshift robotlåda, har aldrig kört en sådan.
Dock inte min gamla husbil på Sprinter, men det är garanterat ett programmerat undantag från MB's standard att starta på 2'an, standard sedan tidigt 90-tal på MB aut.
Jag får min Vito att lägga i 1'an ifall jag står på D i 1min och håller på bromsen då aktiverar den även 4-hjulsdriften, annars kan man så klart paddla ner på ratten till 1'an vid ev. behov.
Sen beror det såklart på vilken utväxling man har på 1'an. När vi åkte Cheva Colorado med Camper på flaket så var den högt växlad på högväxeln, den startade alltid på 1'an, men den gjorde 120km/h på 1'an! 5-växlad automat med en 5-cyl bensinare på 3,5L, på lågväxel och spärrade diffar kunde man klättra i berg med den, dock lite otäckt med en camper på flaket :msn_weird:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.303
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
OT
Så naturligt är det dock inte som man kan tro.
Idag startar de flesta automater på 2'an, osäker med MB's gamla Sprintshift robotlåda, har aldrig kört en sådan.
Dock inte min gamla husbil på Sprinter, men det är garanterat ett programmerat undantag från MB's standard att starta på 2'an, standard sedan tidigt 90-tal på MB aut.
Jag får min Vito att lägga i 1'an ifall jag står på D i 1min och håller på bromsen då aktiverar den även 4-hjulsdriften, annars kan man så klart paddla ner på ratten till 1'an vid ev. behov.
Sen beror det såklart på vilken utväxling man har på 1'an. När vi åkte Cheva Colorado med Camper på flaket så var den högt växlad på högväxeln, den startade alltid på 1'an, men den gjorde 120km/h på 1'an! 5-växlad automat med en 5-cyl bensinare på 3,5L, på lågväxel och spärrade diffar kunde man klättra i berg med den, dock lite otäckt med en camper på flaket :msn_weird:
Fiats 9 växlade lådor startar på 1:an. 1 och 2 är täta sedan ett litet lyft till 3:an. Bra tänkt tycker jag:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.584
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag tycker det är en fördel ifall man lagt 1'an som en låg/kryp-växel, det är just den jag saknar på fiat's 6-växlade
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Jag tycker det är en fördel ifall man lagt 1'an som en låg/kryp-växel, det är just den jag saknar på fiat's 6-växlade
Hej
Det finns antagligen en mängd olika utväxlingar på Fiats växellådor, på vår husbil är det en mycket låg 1:a växel som endast används till att få bilen i rullning.
jag antar att det är en Fiat låda men det sitter en Iveco motor i den fast på växellådan har jag inte kunnat hitta några beteckningar som antyder tillverkaren.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.129
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag lyfter min tråd igen för att se om jag fattat rätt...

Det är bättre att ligga på 5-an vid 90-95 km/h än att använda 6-an när husbilen väger in på 4.5 ton

Är det rätt tolkat?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.702
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den tekniska/haveri/slitage risken med att ligga på ett något högt varvtal (lägre växel) i marchfart är noll.
Att ligga på lägsta möjliga varvtal i marchfart har väldokumenterade risker. (för Fiat mfl)

Det finns många fördelar med att ta ut en viss effekt / att köra i en viss hastighet vid högre varvtal.
Nackdelarna är högre bränsleförbrukning och ljudnivå.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.931
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Lite vägledning kan man ju få om man letar upp effekt- och vridmomentkurvorna för sin motor.

För vår Ford-motor ser kurvorna ut som nedan, där röd prickad linje visar vridmomentet utan "motoroptimering". Som synes presterar denna motor bäst mellan 2.100 och 2.800 rpm, med en topp vid 2.300 rpm.

Kurvor.jpg

Sedan är det bara att hålla koll på varvräknaren medan man kör...

Pålle
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.129
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Den tekniska/haveri/slitage risken med att ligga på ett något högt varvtal (lägre växel) i marchfart är noll.
Att ligga på lägsta möjliga varvtal i marchfart har väldokumenterade risker. (för Fiat mfl)

Det finns många fördelar med att ta ut en viss effekt / att köra i en viss hastighet vid högre varvtal.
Nackdelarna är högre bränsleförbrukning och ljudnivå.
Tror på ditt resonemang. Har bra körvana och motoröra. Men svårt att höra på 3.0L motorn då den har sånt vrid och inte knorrar vid låga varvtal.

Synd att man inte hittar av tillverkaren en tabell på lämplig växel vid tung last och och hastighet.

Sånt stod det ofta om i instruktionsbok förr... allt blir inte bättre med tiden.
 
Toppen