• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken växel på fiat 6 vxl. Låda kör ni på?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
1:an naturligtvis. Det gör väl både människor och robotar?
OT
Så naturligt är det dock inte som man kan tro.
Idag startar de flesta automater på 2'an, osäker med MB's gamla Sprintshift robotlåda, har aldrig kört en sådan.
Dock inte min gamla husbil på Sprinter, men det är garanterat ett programmerat undantag från MB's standard att starta på 2'an, standard sedan tidigt 90-tal på MB aut.
Jag får min Vito att lägga i 1'an ifall jag står på D i 1min och håller på bromsen då aktiverar den även 4-hjulsdriften, annars kan man så klart paddla ner på ratten till 1'an vid ev. behov.
Sen beror det såklart på vilken utväxling man har på 1'an. När vi åkte Cheva Colorado med Camper på flaket så var den högt växlad på högväxeln, den startade alltid på 1'an, men den gjorde 120km/h på 1'an! 5-växlad automat med en 5-cyl bensinare på 3,5L, på lågväxel och spärrade diffar kunde man klättra i berg med den, dock lite otäckt med en camper på flaket :msn_weird:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.288
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
OT
Så naturligt är det dock inte som man kan tro.
Idag startar de flesta automater på 2'an, osäker med MB's gamla Sprintshift robotlåda, har aldrig kört en sådan.
Dock inte min gamla husbil på Sprinter, men det är garanterat ett programmerat undantag från MB's standard att starta på 2'an, standard sedan tidigt 90-tal på MB aut.
Jag får min Vito att lägga i 1'an ifall jag står på D i 1min och håller på bromsen då aktiverar den även 4-hjulsdriften, annars kan man så klart paddla ner på ratten till 1'an vid ev. behov.
Sen beror det såklart på vilken utväxling man har på 1'an. När vi åkte Cheva Colorado med Camper på flaket så var den högt växlad på högväxeln, den startade alltid på 1'an, men den gjorde 120km/h på 1'an! 5-växlad automat med en 5-cyl bensinare på 3,5L, på lågväxel och spärrade diffar kunde man klättra i berg med den, dock lite otäckt med en camper på flaket :msn_weird:
Fiats 9 växlade lådor startar på 1:an. 1 och 2 är täta sedan ett litet lyft till 3:an. Bra tänkt tycker jag:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tycker det är en fördel ifall man lagt 1'an som en låg/kryp-växel, det är just den jag saknar på fiat's 6-växlade
 
Toppen