Tydligen inte:1:an naturligtvis. Det gör väl både människor och robotar?
samtliga växellådor som de bytt så var orsaken att ägaren hade startat på 2:ans växel och det var särskilt på bilar över fyra ton.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Tydligen inte:1:an naturligtvis. Det gör väl både människor och robotar?
samtliga växellådor som de bytt så var orsaken att ägaren hade startat på 2:ans växel och det var särskilt på bilar över fyra ton.
OT1:an naturligtvis. Det gör väl både människor och robotar?
Fiats 9 växlade lådor startar på 1:an. 1 och 2 är täta sedan ett litet lyft till 3:an. Bra tänkt tycker jagOT
Så naturligt är det dock inte som man kan tro.
Idag startar de flesta automater på 2'an, osäker med MB's gamla Sprintshift robotlåda, har aldrig kört en sådan.
Dock inte min gamla husbil på Sprinter, men det är garanterat ett programmerat undantag från MB's standard att starta på 2'an, standard sedan tidigt 90-tal på MB aut.
Jag får min Vito att lägga i 1'an ifall jag står på D i 1min och håller på bromsen då aktiverar den även 4-hjulsdriften, annars kan man så klart paddla ner på ratten till 1'an vid ev. behov.
Sen beror det såklart på vilken utväxling man har på 1'an. När vi åkte Cheva Colorado med Camper på flaket så var den högt växlad på högväxeln, den startade alltid på 1'an, men den gjorde 120km/h på 1'an! 5-växlad automat med en 5-cyl bensinare på 3,5L, på lågväxel och spärrade diffar kunde man klättra i berg med den, dock lite otäckt med en camper på flaket
Håller med. Men det största felet med lådan är backen. Hopplös att backa med om det går tungt. Men på plan mark är den riktigt braJag tycker det är en fördel ifall man lagt 1'an som en låg/kryp-växel, det är just den jag saknar på fiat's 6-växlade
HejJag tycker det är en fördel ifall man lagt 1'an som en låg/kryp-växel, det är just den jag saknar på fiat's 6-växlade
Över 90 skulle jag köra på 6anJag lyfter min tråd igen för att se om jag fattat rätt...
Det är bättre att ligga på 5-an vid 90-95 km/h än att använda 6-an när husbilen väger in på 4.5 ton
Är det rätt tolkat?
Tarvar en förklaring, efter drygt " 15000 mil".Jag tycker det är en fördel ifall man lagt 1'an som en låg/kryp-växel, det är just den jag saknar på fiat's 6-växlade
Tror på ditt resonemang. Har bra körvana och motoröra. Men svårt att höra på 3.0L motorn då den har sånt vrid och inte knorrar vid låga varvtal.Den tekniska/haveri/slitage risken med att ligga på ett något högt varvtal (lägre växel) i marchfart är noll.
Att ligga på lägsta möjliga varvtal i marchfart har väldokumenterade risker. (för Fiat mfl)
Det finns många fördelar med att ta ut en viss effekt / att köra i en viss hastighet vid högre varvtal.
Nackdelarna är högre bränsleförbrukning och ljudnivå.