• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken växel på fiat 6 vxl. Låda kör ni på?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.042
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är en tråd runt Fiat automat där det skrivs att knappen power bör tryckas in för att inte segdra och förstöra växellådan.

Vi som kör manuellt har ju inte den funktionen.

Jag ligger på landsväg 90-95km/h med in husbil. Urstark Fiat 3,0 6vx. Totalvikt 4500 kg. Således en tung bil.

Min fundering är bör jag ligga på växel 5 när jag kör istället för växel 6 för att inte belasta växellådan?

Hur gör ni?

Bifogar tråden om automat och havererade lådor.

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är en tråd runt Fiat automat där det skrivs att knappen power bör tryckas in för att inte segdra och förstöra växellådan.

Vi som kör manuellt har ju inte den funktionen.

Jag ligger på landsväg 90-95km/h med in husbil. Urstark Fiat 3,0 6vx. Totalvikt 4500 kg. Således en tung bil.

Min fundering är bör jag ligga på växel 5 när jag kör istället för växel 6 för att inte belasta växellådan?

Hur gör ni?

Bifogar tråden om automat och havererade lådor.

Ger instruktionsboken någon ledtråd?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Är det verkligen så svårt det här med manuella växellådor? Att köra på lägre växel för att inte belasta växellådan har jag nog aldrig hört förut. Rätt växel vid givet varvtal har alltid fungerat för mig
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ett exempel.
Om husbilen kommer till en backe, det krävs fullt moment för att köra upp för backen på högsta växeln.
Motorn ger 400Nm och motorn varvar 1600 rpm, detta ger 67Kw motoreffekt.

Om vi växlar ner så motorn varvar 2500 rpm, fortfarande går det åt 67 Kw att ta sig upp för backen.
För att ge 67Kw vid 2500 rpm ger motorn 255 Nm.

Vi skickar in förljande i drivlinan:
Ta backen vid 1600 rpm = 400Nm
Ta backen vid 2500 rpm = 255 Nm.

Resonemanget gäller alla varvtal och vridmoment, principen är samma.

Ser ni skillnaden :yes:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.042
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ett exempel.
Om husbilen kommer till en backe, det krävs fullt moment för att köra upp för backen på högsta växeln.
Motorn ger 400Nm och motorn varvar 1600 rpm, detta ger 67Kw motoreffekt.

Om vi växlar ner så motorn varvar 2500 rpm, fortfarande går det åt 67 Kw att ta sig upp för backen.
För att ge 67Kw vid 2500 rpm ger motorn 255 Nm.

Vi skickar in förljande i drivlinan:
Ta backen vid 1600 rpm = 400Nm
Ta backen vid 2500 rpm = 255 Nm.

Resonemanget gäller alla varvtal och vridmoment, principen är samma.

Ser ni skillnaden :yes:
Bra svar.. känns det som.
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Segdra eller inte, min tanke är följande: Robotlåda 6vx, vid uppförsbacke så väljer roboten om växlig är nödvändigt eller inte?, då blir det väl ingen segdragning???
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.954
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En gyllene regel för motorer med stort vridmoment och tvåmassesvänghjul: segdra aldrig aldrig under 1500 rpm. Svänghjulet tar stryk eftersom rotationen inte är helt jämn utan är något sinusformad så dämpfjädrarna i svänghjulet får jobba hårt.. Speciellt på motorer med få cylindrar, 4 och lägre.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Nu har jag en riktig växellåda /s efter som det är 80km på dom flästa vägar,
Så kör jag sällan på 6an 140hk totalt v 4400 kg fungerar bra tycker jag
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.721
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
I vår HB är det en 3 liters motor och jag kör på 6:an ner till ca 70 km/t, ibland om det är en brant backe kan jag växla ner till 5:an men det är inte ofta.
jag frågade på en större Fiat verkstad om hur det egentligen är med växellådorna och de videmerade att de har bytt ett flertal växellådor men de sa också att problemet är inte att köra på hög växel utan att på samtliga växellådor som de bytt så var orsaken att ägaren hade startat på 2:ans växel och det var särskilt på bilar över fyra ton.
Det finns en anledning till att det är en kort etta och det är att få bilen i rullning innan 2:an läggs i. Att starta direkt på 2:an från stillastående är en enorm påfrestning på växellådan.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.042
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
I vår HB är det en 3 liters motor och jag kör på 6:an ner till ca 70 km/t, ibland om det är en brant backe kan jag växla ner till 5:an men det är inte ofta.
jag frågade på en större Fiat verkstad om hur det egentligen är med växellådorna och de videmerade att de har bytt ett flertal växellådor men de sa också att problemet är inte att köra på hög växel utan att på samtliga växellådor som de bytt så var orsaken att ägaren hade startat på 2:ans växel och det var särskilt på bilar över fyra ton.
Det finns en anledning till att det är en kort etta och det är att få bilen i rullning innan 2:an läggs i. Att starta direkt på 2:an från stillastående är en enorm påfrestning på växellådan.
Gjorde ett halvt försök att starta på 2 an. Gav upp direkt. Galet. 1 an gäller vid start
 
Toppen