• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken växel kör ni på landsväg.

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.719
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det skiljer rejält i utväxling mellan olika husbilar, även med chassi från samma märke, t.ex. Fiat.

Min gamla Sprinter (den tyngsta) har väldigt låg slutväxel, så högsta växeln lägger den i redan i 50km/h, så jag hade gärna haft en 6'a. Min varvar 3000v/m i 100km/h på högsta växeln 5'an. Sprintern har 13st olika slutväxlar att välja på, jag tror jag har den lägsta.
Hej
jo, det stämmer, jag kör mest i ”lastbilsfart” och då varvar den 1750 rpm på sjätte växeln
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.004
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Med 3,0 motorn kör jag alltid på 6:an så snart det går över 70 km/h (om det inte är uppförsbacke) och har inte haft problem med gränsvärdena på besiktningen, det har räckt att köra på lägre växel de tre milen in till besiktningen.
Tack. Bra tips. Ska köra så inför nästa besiktning
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kör husbilar till besiktning varje vecka, en hel del ligger på gränsen till godkänt K-värde, besiktningsmännen säger att i många fall så beror det på "gubbkörning" segdragning på för hög växel, tänk på att husbilar körs ofta med max.last för motor o chassi, så blås ur dem rejält på landsväg/motorväg på väg till stationen, det hjälper 9 gånger av 10.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Låter alltid motorn få luft. Växlar gärna ner vid omkörning och uppförslut. Drar ibland lite extra på växlarna. Visst kostar det några centiliter men jag har alltid upplevt att mina motorer mår bra av det. Att motoroptimera för att kunna ligga kvar på lägre växel längre, känns för mig väldigt märkligt! Det är härligt med ett bra vridmoment, men låt inte det ta död på motorn!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att motoroptimera för att kunna ligga kvar på lägre växel längre, känns för mig väldigt märkligt!
Håller med om detta.

Det är ju just för att kunna hålla lågt varvtal (bra för verkningsgrad) motorer med hög effekt blir stora, både med avseende på slagvolym och vikt.

Jag har 240/250 hp och 1000 Nm, 7 liter slagvolym.
Detta är ett exempel vad som krävs för att köra på de låga varvtalen utan att få biverkningar.

Om jag ersatte min motor med en 240 hp chippad 3,0 Iveco, skulle jag skulle förmodligen inte komma speciellt långt.

Ovanstående kan översättas till lättare bilar, salgvolym och motorns vikt kan inte ersättas. (utom med elmotor)
Begär inte att en light duty motor (Fiat/iveco 3,0 och mindre) ska bete sig som en lastbilsmotor, låt den varava hur mycket som mjukvaran tillåter.
 
Senast ändrad:

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Vi kör våran alltid på 6:an vid motorväg
beroende på att man varit lite i underkant vad motorn klara då vi har 2500 rpm vid 92 km/h (hade önskat en annan utväkling på bakaxeln)
låg senaste körninge från Svedala via Karlstad och tillbaka på 1,28 räknat på tankning inte glädjemäteraren
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
605
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Håller med om detta.

Det är ju just för att kunna hålla lågt varvtal (bra för verkningsgrad) motorer med hög effekt blir stora, både med avseende på slagvolym och vikt.

Jag har 240/250 hp och 1000 Nm, 7 liter slagvolym.
Detta är ett exempel vad som krävs för att köra på de låga varvtalen utan att få biverkningar.

Om jag ersatte min motor med en 240 hp chippad 3,0 Iveco, skulle jag skulle förmodligen inte komma speciellt långt.

Ovanstående kan översättas till lättare bilar, salgvolym och motorns vikt kan inte ersättas. (utom med elmotor)
Begär inte att en light duty motor (Fiat/iveco 3,0 och mindre) ska bete sig som en lastbilsmotor, låt den varava hur mycket som mjukvaran tillåter.
7 liter oj oj oj vilka motorer. . . . . . . tillåt mej småle:yes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske dags att byta slutväxel?
Jag tänker att motorn är för klen för det, eller för få växlar, samt att automatlådan kommer att byta växel stup i ett.
Det låga vridmomentet 330Nm börjar att visa sig först över 2500v/m.
Tyvärr så får man acceptera old school.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tänker att motorn är för klen för det, eller för få växlar, samt att automatlådan kommer att byta växel stup i ett.
Det låga vridmomentet 330Nm börjar att visa sig först över 2500v/m.
Tyvärr så får man acceptera old school.
Har du 129Hk eller 156Hk motor?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag tror att eftersom de flesta har olika förutsättningar så kan en diskussion som i denna tråd lätt leda till fel slutsatser.
Och eftersom jag inte kan hålla flabben så tänker jag dela med mig av vad en klok gubbe har sagt till mig en gång i tiden. (längesen)
Han sa - när motorn går lätt och du kan accelerera och har motorbroms då har du rätt växel.
Jag tror detta kan vara ett bra rättesnöre än idag. Det låter självklart, men många har inte den känslan när de kör och då spelar det ingen roll hur många chips eller optimeringar man lägger sina slantar på. Motor och transmission får slita varg likförbannat.

Och detta med att hoppa över växlar, känner man inte sitt fordon så kommer man i slutändan att få sota för det med en saftig verkstadsräkning.
Tänk själv, en drivlina som inte är mycket större än vad som finns i en personbil skall konstant framföra 3,5 ton och i många fall ännu mer. Det frestar på .
Nej, använd växlarna annars byt till automatisk växellåda.

Kör själv chippat och kan rekommendera det, men jag får fortfarande växla.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.516
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Dom gamla Ducato bilarna är ett kapitel för sig. De finns med både diesel och bensin motorer. 75hk bensinmotor i min bil. Vridmoment, finns inget känns det som.
Det obefintliga vridmomentet gör så man behöver växla ofta. Det kan nog vara bra för drivlinan men jobbigt för öronen. Det är bara att gilla läget.

Som många vet är växellådorna i de här bilarna känsliga. Att ligga och segdra under 80Km/tim i uppförsbackar, motvind etc på 5:växeln kan göra att att växellådan havererar på sikt. Det har många råkat ut för.

Motorvägen
Jag brukar ligga på 5:växeln från 80Km/h och uppåt. Ja uppåt, jag körde nog i 100Km/h
en gång förra året. Är det hård motvind går den i princip inte fortare 75Km/h på fyrans växel. Alkoven tar emot rejält i motvinden.

Frågan är om man ska byta ut växellådsoljan lite oftare i de nyare husbilarna.
De går ofta med i princip full last. Det kan fresta på drivlinan på sikt, kanske även oljan.
Kanske är utanför ämnet i tråden.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Min 2004 Dethleffs med Fiat 2,8 JTD på 128 hester funker greit i 5. gir fra ca 60 km/t og oppover, forutsatt selvfølgelig at terrenget er noenlunde flatt. Under 60 km/t bruker jeg konsekvent ikke noe høyere enn 4. gir, og ellers veksler jeg stort sett mellom 4. og 5. gir alt etter hvordan veien går, seigpining på høyt gir i motbakker har jeg ikke noe til overs for. For øvrig kan jeg gjerne dra ut litt ekstra på girene innimellom, tenker at motoren ikke har godt av konstant daukjøring.
 
Toppen