• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken växel kör ni på landsväg.

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.004
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej på er.
Jag var och besiktade min Fiat husbil årsmodell 2008 med 3 L motor.

Den gick igenom fint men låg nära på gränsen avgasvärde. Besiktaren tipsade om att varva mera vid körning och det har jag läst om. Våra husbilar är framtagna som budbilar...

Min fråga är att när jag kör landsväg 90-95 km/h på växel 6 så tuffar den på bra men låga varv 1800 r/m

växel 5 ger 2200 r/m motorn är väldigt vridstark.

Hur kör ni med era bilar? Vilken växel kör ni på landsväg mm? Hur varvar ni upp vid växlingar mm?

Jag ligger på 6 an oftast och 5 an i uppförsbackar för att inte belasta drivaxlar och låda för mycket.

Så kort o gott. Hur kör ni?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Det är 6:an som gäller för det mesta i vårt fall. Så fort som hastigheten överskrider 80 km/t, dvs. vid 85, så blir det 6:an. Vi har en 2 liters BlueHDi och den har ju sitt högsta vridmomentet vid 1750 1/min - precis det varvtal mätaren visar vid 85-90 km/t. 5:an eller lägre tar vi när vridmomentet inte räcker för att hålla hastigheten uppförsbacke.

Det effektiva vridmomentet på drivaxlarna vid konstant körning är oberoende på växeln. Full fart på 1:an med stora styrvinklar, då går de sönder.

När det gäller att köra om någon bil på vägen, eller när det gäller att öka farten snabbt, jo, då varvar vi upp till drygt 4 000 eller vad situationen kräver. Är ju en motor, ingen leksak.

Allt det där med lite fingertoppskänsla och allt är bra.
 

LottaWille

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2024
Hej alla, Jag har tidigare föreslagit motoroptimering, nu gör jag det igen. Jag har gjort på min och det var en JÄTTE-stor skillnad. Slipper att växla och fått ner bränsleförbrukningen. Jag har anlitat ett företag här i Jönköping på Hedentosps-området. Nu har jag äldre bil än vad ni har men det funkar bra på dessa oxå. Lycka till och trevlig helg.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
506
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
En väldig skillnad på 3.0 motorn och 2.3 150hk nu får man växla ofta med 2.3 saknar min 3.0 motor då la man in 6 o sällan behövde man växla ner.Den snittade 0.8 min 2.3 liters snittar 1.1
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.413
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vår 07a har bra k-värde.DSC_1311~2.JPG
Manuell växel och använder ofta 5ans växel. Vill inte fresta växellådan genom att segdra på 6an.
Bränsleförbrukning ca 1,25 lit.
Och har bara avgasrening med katalysator.
Jag ser inget behov av optimering av 3 liters motorn.
Krister.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.004
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vår 07a har bra k-värde.Visa bilaga 233786
Manuell växel och använder ofta 5ans växel. Vill inte fresta växellådan genom att segdra på 6an.
Bränsleförbrukning ca 1,25 lit.
Och har bara avgasrening med katalysator.
Jag ser inget behov av optimering av 3 liters motorn.
Krister.
Bra värde min låg på k värde 149 (150) på mitt papper.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag hade höga värden på sotet det skulle vara 1,2 bilprovaren tokvarvade in på rött, men det gick inte ner tillräckligt.
Fanns en motorstyrd ventil i insuget som inte fungerade man kunde inte koppla bort motorn i öppet läge för då blev det en röd lampa. skruvade bort själva brickan och det blev bra passage det var ju öppet. Sen stoppade jag i en skruv till vakuumet till egrventilen. Motorn slutade ryka drog mindre bränsle och blev allmänt piggare. Bilprovaren var förvånad han sa att han inte såg något värde alls, men skrev 1,0 han förstod ju att det var något gjort.
Det som kunde bli bekymmer var nox men någon sådan mätare har man inte utan det mäter man med bilens egna givare via obd uttaget. nu var det så att just det gick inte att mäta via min bil den var för gammal.
Så meningen är att avgasreningen ska ta hand om sotet men i själva verket bidrar den till det genom en sämre förbränning som tidvis ska rensas genom att man skickar in extra diesel när givarna varnar.
Problemet är att det är en balansgång med moderna snåla motorer att hålla ner NOX å ena sidan och att inte ha för högt K-värde å andra sidan. Hög kompression med höga tryck i insprutarna och hög temperatur är orsaken. Äldre bilar har inte det problemet men de drar å andra sidan mer bränsle.
Man kan ju naturligtvis mixtra med en modern bil men det blir väldigt svårt eftersom elektronkboxen börjar bråka och sen i förlängningen bilprovningen. Men allt går ju om man vet vad man gör.
Jo växeln så hög som möjligt utan att motorn protesterar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.719
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Med 3,0 motorn kör jag alltid på 6:an så snart det går över 70 km/h (om det inte är uppförsbacke) och har inte haft problem med gränsvärdena på besiktningen, det har räckt att köra på lägre växel de tre milen in till besiktningen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det skiljer rejält i utväxling mellan olika husbilar, även med chassi från samma märke, t.ex. Fiat.

Min gamla Sprinter (den tyngsta) har väldigt låg slutväxel, så högsta växeln lägger den i redan i 50km/h, så jag hade gärna haft en 6'a. Min varvar 3000v/m i 100km/h på högsta växeln 5'an. Sprintern har 13st olika slutväxlar att välja på, jag tror jag har den lägsta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det skiljer rejält i utväxling mellan olika husbilar, även med chassi från samma märke, t.ex. Fiat.

Min gamla Sprinter (den tyngsta) har väldigt låg slutväxel, så högsta växeln lägger den i redan i 50km/h, så jag hade gärna haft en 6'a. Min varvar 3000v/m i 100km/h på högsta växeln 5'an. Sprintern har 13st olika slutväxlar att välja på, jag tror jag har den lägsta.
Kanske dags att byta slutväxel?
 
Toppen