• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken typ av radio

F

F.d. 10686

Guest
Hej alla.
Jag och min fru kommer att åka runt i europa, Tyskland, Frankrike, Italien. Nu till min fråga: Vilken typ av "transistorradio" skall vi köpa för att kunna hör på svenk radio?

Går man in till Onoff och liknande affärer så vet dom inte det, man får svävande svar.

Man tackar för svar
Vänligen
Bill
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Vilken typ av radio

Hej Bill,
Du behöver en s.k. "världsradio", som har långvåg, mellanvåg och framför allt kortvåg. Jag vet att Sony och Grundig har sådana, sedan finns det givetvis även mindre kända märken. Jag skulle inte bli förvånad om t.ex. Clas Ohlson har något som passar. Googla på "världsradio" eller leta på hemsidorna hos Sony och Grundig. Lycka till!
Janne S.
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av radio

hej
clas olson har en värdsradio som heter sangean för ca 700:- har en själv men bara testat den i norden.
maggan
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Vilken typ av radio

Hej
Här är en annan:
Conrad.se - Europas största postordervaruhus inom elektronik och teknik
Själv har jag en motsvarande Sony ICF-2001 sen 20 år tillbaka.
Tyvärr är det bara vissa tider som SR sänder på utlansfrekvenserna, så kolla först på Sverige Utland.
Dessutom är det viktigt med bra/riktig antenninstallation för kortvåg.
Till sist så finns det ju andra sätt att lyssna på radio t.ex via Webben om man har tillgång till Wlan.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vilken typ av radio

Jag har haft min Sangean 404 nu några år och är mycket nöjd med den och mottagningskvaliten. Hade tidigare en annan modell av Sangean i 10 år.
Har använt den i Italien o Kroatien där den funkat bra, samt även i Sydafrika o Thailand.

Bästa pris då var hos Clas Ohlson.
 
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Vilken typ av radio

Hei buffen,
Foruten en god kortbælgeradio må du skrive ut sender frekvenser og sendetider til de land (retning fra sender) du vil besøke. Radioen du velger bør kunne programeres med nøyaktig frekvens ( velge siffer for siffer) og ha god oppløsning på kortbølgen (delt i flere bånd). Det er nesten umulig å søke over kortbølgen om en ikke vet eksakt frekvens. Se denne adr. til SR: Sveriges Radio International - Svenska -- Swedish.
Her ser du frekvens og i hvilke rettnoing sendingen går. Har brukt dette når jeg var ute i jobb, men NRK har sluttet å sende på kortbølgen. Skal en lytte til NRK i utlandet nå må en bruke satelitt, internett og lignene. Tidene endrer seg.
Lykke til og god reise
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen