• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken stor råtta minst 15kg

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.494
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, muskatten's underliga djur.
Visa bilaga 231346

Bild på en Sumpbäver.
Visa bilaga 231347

Kan även användas som husdjur. Montro om muskatten få in en egen genom svenska tullen.
Visa bilaga 231348

Skall väl också tilläggas att muskatten är neråt Grekland någonstans och inte i här hemma.

M.v.h. JANKRO.
Hej...

Ärligt talat så blev jag lite rädd eftersom i första blick så trodde jag det var en förstorad råtta.... Med en enorm stor svans....
Sen angående vikten så jämförde jag med en av mina hundar som väger ca 17kg....hon har smala ben och litet huvud.... Ändå var "råttan" kropp större än hundens.... Därför gissade jag på 15kg (minst)
Senare kom jag den ganska nära ca 10m och såg att huvudet ser inte ut som en rättas. . Och jag uppskattar att den var nog ganska gamla.... Då den rörde sig sakta och visade inget aggressivt beteende....
Platsen vi är på är en ganska så öde plats, men en bra fiskeplats..i Grekland.
Fisken på nästan 1 meter som slet sig är jag nog mer rädd för..... Bluefish eller Gofari som grekerna säger. Den har tänder skarpa som rakblad.. Klipper lätt av ett finger om man inte är försiktig.. :eek:
;)
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.775
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Drack ni detta till? Bäverhojt recept jag kan personigen lova dig att det är en smaksensation de flesta försöker glömma men inte kan.
Har gjort denna dryck ett flertal tillfällen
Man kan säga att den är lite speciell
den har en lång svans (smakar i munnen dagen efter)
Bävergäll var på Faraonernas dyrare än guld, och kunde bota det mesta, speciellt nedstämdhet ,kanske beroende på spriten den blandades med :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har gjort denna dryck ett flertal tillfällen
Man kan säga att den är lite speciell
den har en lång svans (smakar i munnen dagen efter)
Bävergäll var på Faraonernas dyrare än guld, och kunde bota det mesta, speciellt nedstämdhet ,kanske beroende på spriten den blandades med :)
Ja och du ser ju hur det gick för faraonerna ;)
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
374
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Bäverhojt var en andelning till att bäver helt utrotades i sverige, Den jagades överallt.
Ny stam fick importeras från Norge i typ Idre ,och nu verkar den ha återtagit sin plats
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.775
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Man måste bara beundra bäverns idoga arbete .
Bävern är en art som kan påverka både floran och faunan med sina dammar som översvämmar markerna och skapar förutsättningar för andra.
Dock mindre uppskattat av skogsägarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.813
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man måste bara beundra bäverns idoga arbete .
Bävern är en art som kan påverka både floran och faunan med sina dammar som översvämmar markerna och skapar förutsättningar för andra.
Dock mindre uppskattat av skogsägarna.
Vänta bara tills muskatten har en tam sumpbäver som går i koppel med sig hem tillsammans med hundarna.......

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.813
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då gäller det att han har Bäverpass ,med intyg på rabiesspruta och avmaskningsbevis :msn_laugh::)
Ja muskatten är visserligen van vid att ta hem vilsna djur till Sverige, men en sumpbäver kräver nog mer pappersarbete och minst "snörpning" av fortplantning innan det blir helt inom lagens ramar.

M.v.h JANKRO :msn_fingerscrossed:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.813
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tror du det finns en risk nu att han ändrar alias från muskatten till sumpbäver? ;)
Njae, det gamla namnet är ju rätt inarbetat i våra hjärnor, och skulle han behöva byta ut något på bilen och ställer frågan som "sumpbävern" så finns det väl risk för en smalare läsekrets och därmed uteblivna svar..... och vem vet, naturvårdsverket kanske hittar in och reagerar även på den här hemsidan.

Så nej, det gamla namnet står nog kvar. M.v.h. JANKRO
 
Toppen