• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken sort och varför??

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Vi är på jakt efter vår första husbil.
2 vuxna och 2 hundar (border collie)
Funderingarna är många...
Fiat - Ford - MB -och många fler... lyssnar gärna på för/nackdelar. Vad ska man tänka på?

Det vi vet är att vi vill ha garage på bilen, som hundarna kan nyttja framför allt vid stillastående. En blöt hund kan torka i garaget, och så vill vi ha genomgång från garaget in i husbilen. FInns det inte orginal så ska det funera att "såga upp" ett hål.

Halvintegrerat har vi också bestämt oss för.

Som sagt... tips och ideer någon :) Prislappen är maxad till 400.000

Maria o Uffe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Vilken sort och varför??

Hej
Nackdelen med stort garage är att sängarna då ligger ganska högt. Om man inte låter hundarna sova i sängarna så är allt väl men om man som vi är så släpphänta att de får boa in sig i våra sängar så kan det vara vanskligt när de plötsligt i nattens mörkhet tycker det blir för varmt och försöker hoppa ner till golvet.
En ung hund klarar sådant galant men äldre hundar kan råka illa ut. Vi har i vår Adriatic ganska höga sängar men vi har haft utbildning med våra två Bouvier des Flandres i hur man går i trappor så de klarar det nu utan att riskera liv och lem. Dessutom har vi installerat ledljus åt dem i trappan.
Annars är förstås ett stort och uppvärmt garage en stor fördel när hundarna skall torka.

I övrigt tror jag inte att själva bilmärket spelar någon större roll. Visst var vår gamla Ford Fortero bra med sin bakhjulsdrift när det var lerigt men hur ofta kör man på så dåligt underlag?
Dessutom har de flesta bilmärken i dag samma typer av delikatesser, dvs farthållare, färddator m m och någon större kvalitetsskillnad på själva bilens maskineri kan det väl inte vara.

Det viktigaste är nog att man kan få bilservice på nära håll och inte behöver åka till Långtbortistan för den sedvanliga servicen. Det var förresten en sak vi upptäckte ganska sent. Husbilsfirman fixar vid behov problem i bodelen men själva bilen befattar de sig inte med. Det är Fords eller Fiats eller Mercedes eller Reanults sak.
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Vilken sort och varför??

Höga sängar är inget problem för hundarna, de ligger inte i sängen :)
Däremot så finns en liten tanke på enkelbäddar på längden, men vet inte om det finns med garage då rå...
Så det där med bakhjulsdrift/framhjulsdrift.... Vad ska man tänka på.
Vi kommer åka på tävlingar med våra jyckar, då besöks diverse hundklubbar runt om i landet och sportanläggningar. Alltså inte så mycket campingar utan gräs "knögglig åker eller grusplans om oftast kommer bli underlaget att stå på.

/Maria o Uffe
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vilken sort och varför??

Kommer ni att använda husbilen året runt eller bara på sommarhalvåret?
/David
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Vilken sort och varför??

Vi har enkelbäddar på längden i vår Adriatic S 660 SL och nog räcker garaget till för flera hundar och värmen är absolut tillräcklig.
Angående fram- eller bakhjulsdrift så tror jag inte det spelar någon roll. På vinterväglag i 90 km/tim känns det tryggare med framhjulsdrift eftersom bakändan oftast inte vill slinka iväg lika snabbt vid en undanmanöver men personligen tror jag att det i vanliga fall kvittar om man har fram- eller bakhjulsdrift.

Vi besöker också olika tävlingar med våra hundar men aldrig har vi stött på en situation där vi behövt fundera över vilken typ av drivning som är bäst. Vi har nog aldrig tänkt tanken och vårt (dyrköpta) råd är att fundera mer över bodelen än över själva bilen.
Mvh
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Vilken sort och varför??

Bilen kommer användas flitigt ungefär från april - oktober. Möjligen någon enstaka tur i övrigt.
/maria Uffe
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vilken sort och varför??

Glömde fråga: Är någon utav er längre än 185cm? Kanske t.o.m. längre än 190cm?
/David
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vilken sort och varför??

En bakhjulsdriven kör inte fast lika lätt när det är mjukt och slirigt. Sen brukar en bakhjulsdriven ha snävare svängradie.
Calle
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Vilken sort och varför??

Köp ingen bil utan ordentligt garage för jag kan garantera er att ni kommer att ångra er. provat båda själv, och det är fördel GARAGE MODELL
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Vilken sort och varför??

Hade liknande funderingar innan vi köpte vår första husbil.
Våra två dvärgpudlar sover i långbäddarna! :)
Möjligheten att göra en lucka till garaget finns kvar.
Har ställt en "läderpall" mellan sängarna, så att hundarna inte behöver hoppa så högt.
Bäddarna är 80 x 200 och kan enkelt bäddas till ca 200 x 200.
Är ute mycket i skog och mark på egen hand tillsammans med hundarna och ville för säkerhets skull ha en bil med bakhjulsdrift! Kan ju hända att man sitter fast ... och då är det ju ingen nackdel att ha bakhjulsdrift! :twitcy:
Resten kan du läsa om under "Visa min husbil".
Har inte ångrat köpet en enda gång!
Mitt tips är att ni tittar och provkör olika husbilar ... och sedan hyr den/de modeller ni fastnar för!
Lycka till! // Pirkko
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vilken sort och varför??

Jag vet inte hur man länkar till andra trådar men vår webare Michael Johansson har en bra lösning för hundarna. Tråden heter "anpassning av nya bilen"

/Per
 
Toppen