Det är nu sex dagar sedan jag startade den här tråden, det har kommit 72 inlägg, vilket bekräftar att visst finns det synpunkter och intresse för frågan.
Ja, titeln på tråden är en fråga, en fråga som jag tycker att man här i tråden får bekräftat, att den helt enkelt inte går att besvara unisont. Vi är helt enkelt en mycket heterogen grupp människor, som har en gemensam sak, vi råkar gilla husbilar och husbilslivet.
Våra iakttagelser och mycket ovetenskapliga presentation av vad som skedde med de gästande husbilarna i Örnsköldsviks centrum för precis en vecka sedan, är självklart inte heller svaret på frågan. Då det visade sig att;
- 16 bilar valt det dyraste och alternativet med el, 250 kr, för sin övernattning. Det var fullt så det kunde varit mera är de 67% som det nu blev.
- 7 bilar valde det billigare alternativet utan el som kostar 150 kr, här fanns det ett antal lediga platser så de 29% kunde varit mindre om det funnits flera elplatser.
- 1 tysk husbil valde de skyltade gratis husbilsplatserna på andra sidan fjärden, som faktiskt är centralare än den avgiftsbelagda ställplatsen. Det skulle alltså vara 4%, som väljer gratisalternativet.
Nej, tror inte för en sekund att det är den typiska och normala fördelningen av våra preferenser. Samtidigt ger det en fingervisning om att många husbilsåkare är villiga att betala för att få känna sig välkomna, att stå tillsammans med andra bilar, att elen är viktig, troligen också toan och duschen utanför den egna bilen, samt att många husbilsåkare inte är så priskänsliga som man här på Forumet ibland får en känsla av.
När man går igenom svaren här i tråden, så hittar man de som föredrar ensamheten ute i skogen som varken vill ha eller finner någon form av service där de slår läger. Till den andra ytterligheten, de som föredrar den kompletta moderna campingen som erbjuder all form av service. Sedan alla varianter där i mellan.
"Alla varianterna där i mellan" dristar jag mig att tro att de flesta av oss tillhör, åtminstone vi själva. Vi som använder camping, ställplatser och fricampar, lite hur det passar just för dagen. Däremot står vi sällan på stora familjecampingar.... det var de där två nätterna på Böda Camping, i området vad vi nu förstår kallas "slummen" bland proffscamparna. Vi attraheras inte heller att stå ensamma ute i skogen, eller på en parkeringsficka utefter vägen.
Det finns också naturliga skillnader på intressen, behov och förutsättningar.
Geografiska, i t.ex. Norrland är det helt andra förutsättningar till ett "friare" och billigare husbilsliv än hårt belastade turistkommuner i våra södra delar av landet.
I tråden finner jag också skillnaden på användandet av husbilen, beroende på var i livet man befinner sig. Klart att pensionären med 200 nätter i bilen och där mätarställningen ökar med 20.000 km om året har sitt husbilsliv. 2-barns familjen med 5 veckors semester i husbilen, har helt andra förutsättningar och krav på sina dagar i husbilen.
Intressen, för vissa, "resan är målet", för andra "familjencampingen är målet", "Krakow är målet", eller kanske den "sociala gemenskapen är målet", som man finner på t.ex HBK´s träffar.
Ekonomin är också en faktor, olika förutsättningar, men kanske framför allt, vi gör alla våra egna prioriteringar hur vi använder våra pengar.
Vi har nu haft husbil i 10 år och jag upplever en skillnad i attityden till att betala för sin övernattning, lägre ställde krav på att det skall vara gratis. En attityd som jag personligen hade väldigt svårt med i början av vårt husbilsliv och medlemskapet i HBK.
Att jag personligen reagerade så negativt på attityden hade sin bakgrund i att jag hade mycket dåliga egna erfarenheter av husbilsåkare. Känt mig både utnyttjad och lurad, när jag försökte göra något bra för dem. Ett projekt som tyvärr slutade med höjdhopparställningar på 2.20 m.
Kommer ihåg ett inlägg, för flera år sedan, om just Örnsköldsvik. Kommunen hade fått upp ögonen för oss och försökte snabbt skapa bra övernattningsmöjligheter. Läste om deras planer att investera i en tillfällig ställplats nere i hamnen, som skulle fungera i två år tills den nya, nuvarande ställplatsen skulle stå klar. Man skulle göra en nödvändig investering och planerade att ta 100 kr/natten för platsen och el. Första kommentaren i den tråden kommer jag väl i håg, den sa kort och gott; "Jaha, då stryker vi Ö-vik från listan på platser att besöka!"
Sådana kommentarer ser jag mindre av idag och det tror jag är bra för oss alla. Det bästa för oss är ju att vi ses som attraktiva besökare, som det är intressant att investera för. Investera i olika former av övernattnings-/stoppalternativ eftersom vi är olika och har olika behov beroende på "dagsbehovet".
Va..? Var vi själva stod parkerade förra torsdagen? Ja, hmmm… jag vi stod på en elplats, trots att vi har en stor solcell på taket, inga problem med elen och stannade bara en natt. Varför, ja vi är tydligen som de flesta andra.
TommyD